آیت الله کریمی جهرمی: اصول اعتقادات در مدارس آموزش و پرورش و حوزه های علمیه تدریس شود استاد حوزه علمیه قم گفت: اصول اعتقادات در مدارس و حوزه ها باید با استدلال و رجال آماده و پرمایه تدریس شود.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی،  آیت الله کریمی جهرمی در همایش ملی جریان های انحرافی و مدعیان دروغین مهدویت در دوران معاصر و راهبردهای مواجهه با آنها که در دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد، اظهار داشت: در روایات اهل بیت (ع) نسبت به وجود مهدی موعود (عج) به صور گوناگون نام برده شده است و مشخصات مهدی آخرالزمان را بیان کرده اند. مثلا امام علی (ع) در یکی از سخنان خود می فرماید: «بوسیله ما و تعالیم و فرهنگ ما زنجیر ذلت بار از گردن شما برداشته می شود و افتتاح این مطلب به وسیله ماست نه بوسیله شما و با ما هم ختم می شود و پرچمدار آخرین از ما خواهد بود نه از شماها».

وی گفت: ابن ابی الحدید در شرح این سخن امام علی (ع) می گوید: «وبنا یختم لابکم» اشاره به وجود مهدی موعود دارد که در آخرالزمان ظهور خواهد کرد.

                                                        

وی گفت: امام حسن مجتبی (ع) وقتی رشته امامت و هدایتگری جامعه را بیان می کند می فرماید: «نهمین ما از نسل حسین (ع) است.». همچنین امام حسین (ع) می فرماید: «از ما خاندان 12 نفر عنصر هدایت جامعه به راه راست است؛ اولین آن امیرالمومنین علی (ع) و آخرین آن نهمین نفر از فرزندان من است». امام صادق (ع) فرمود: «برای هرگروهی روزگاری است و برای ما هم آمریت و ناهیت در آخرالزمان حاصل می شود». امام علی بن موسی الرضا (ع) خطاب به دعبل می فرماید: «امام بعد از من محمدنام است که فرزند من می باشد و بعد از او فرزندش «علی» است و بعد از او فرزندش «حسن» است و بعد از او فرزندش «حجت المهدی» است که برای نجات بشر قیام می کند و محل انتظار جوامع در ایام غیبتش است.

وی اظهار داشت: وقتی این روایات را می بینیم در نهاد و ذات انسان ها این سئوال مطرح می شود که این چه تاکیدی است که ائمه معصومین (ع) برای مهدی شناسی اقدام می کنند؟ این اصرار و تاکید برای شناخت حضرت مهدی (عج) اسرارانگیز است و سر مهم آن این است که می خواهند به ما بگویند در دوران بعدی، اشخاصی مزور، شیّاد، دروغگو و خلافکار پیدا می شوند. شما باید هوشیار باشید که این ادعا را تنها از فردی با این خصوصیات و مزایا بپذیرید. روایات گویای این حقیقت است که رشته ولایت و هدایت در خاندان نبوت است.

وی اظهار داشت: از آغاز کار، نسبت به وجود این دروغگویان شیاد و دشمنان آزادی و بشریت خبر داده شدند که امروز در نقاط مختلف جهان هستند و در ایران هم هستند و متاسفانه نفوذ در مراکز بسیار مقدس کرده اند و نیز در کشورهای اسلامی هم سر برآوردند.

وی گفت: وقتی این معیارها را از امامان معصوم بشنویم آن وقت می توانیم کاملا این ضابطه را قرار دهیم که آیا با این شخص مدعی تطبیق می کند؟ بنابراین فتنه مهدویت نوظهور و امثالهم فتنه هایی است که برخلاف دروغ و خلاف بناشده و دست جنایتکاران خارج هم پشت آن است و این جریان ها را تقویت می کند.چون می دانند اگر به مهدویت خدشه ای وارد شد کار شیعه تمام است.

آقای کریمی جهرمی با اشاره به گرایش برخی جوانان به سمت این جریانها و حتی نفوذ این افکار انحرافی در حوزه بیان داشت: حوزه علمیه و فرهنگیان نسبت به رفع این وضعیت تکلیف دارد. آیا حوزه علمیه توانسته معرفی امام زمان را برای مردم داشته باشد؟ حوزه باید مهدی شناس باشد و بویژه گروهی که از علمیت بالا و فهم بالا بهره مند هستند و با برهان و منطق محکم می توانند برابر این افکار بایستند را پشتیبانی کند تا بتوانند یک عنصر مهدی شناسی باشند که در مقابل مدعیان دروغین بایستند.

وی افزود: دانشگاه ها و مدارس و فرهنگیان قطب دیگر علمی کشور هستند که باید از روی اخلاص، کودکان و جوانان و طبقات سنین بالا را با مطالب مناسب با سن آنها مهدی شناس کنند. اگر مهدی شناسی تامین شد راهی برای خرافات دروغگویان شیاد نخواهد ماند.

وی بر ترویج معارف امام زمان (ع) در مدارس تاکید کرد و گفت: فقط صرف «یابن الحسن» و «یا صاحب الزمان عجل» کار را درست نمی کند بلکه نیازمند مقدمات است و آن اینکه باید دانش آموزان از روز اول که به مدرسه می روند، سر صف دعای امام زمان را بخوانند. در دبیرستان و دانشگاه دعای «اللهم ارزقنا توفیق الطاعة….» را بخوانند.

وی افزود: صفات و سیره و منطق و فرهنگ مهدی آل محمد (عج) برای سطوح دانشگاه بویژه مقطع دکتری بیان شود.

وی گفت: اصول اعتقادات در مدارس و حوزه ها باید با استدلال و رجال آماده و پرمایه تدریس شود.بکوشیم اعتقادات در هردو قطب علمی کشور بویژه حوزه های علمیه تقویت شود. مخصوصا در حوزه ها روی این موضوع اصرار شود؛ از خدا شروع کنیم تا برسیم به مهدی موعود (ع) و آنجا بمانیم و هرچه می شود کار و تلاش کنیم در آن زمینه و سپس این آقایان به شهرهای مختلف بروند و با آگاه سازی مردم فتنه این مدعیان دروغین مهدویت را سرکوب کنند.

منبع: خبرگزاری شفقنا
کلمات کليدي
اخبار همایش ها
 
امتیاز دهی
 
 

[Part_Lang]
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 82
Guest (PortalGuest)

پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي - دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم
مجری سایت : شرکت سیگما