به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، حجتالاسلام والمسلمین نجف لکزایی، عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم (ع) وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم عصر امروز دوشنبه نهم تیرماه در جلسه دوم از سلسله نشستهای حکمرانی قرآنی و قیام امام حسین (ع) که در این پژوهشگاه برگزار شد، اظهار کرد: محرم ایامی است متعلق به امام حسین (ع) و اصحاب و یاران آن حضرت، ایامی که برای همه آزادگان جهان یادآور رویارویی حق و باطل و تجلی دو نوع حکمرانی، یکی مبتنی بر حق و دیگری مبتنی بر باطل است.
وی با اشاره به نامه امام حسین (ع) به برادرش محمد بن حنفیه بیان کرد: امام در این نامه تصریح کردهاند که حرکت خود را برای شرارت، فساد و ظلم آغاز نکردهاند بلکه هدف اصلاح امت جدشان، احیای امر به معروف و نهی از منکر و بصیرت افزایی بوده است.
رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به یکی از مهمترین مباحث قرآن، آفرینش انسان را از موضوعات قابل تفکر دانست و به آیهای از سوره بقره اشاره کرد که در آن خداوند خطاب به ملائکه فرمود؛ من میخواهم در زمین جانشینی قرار دهم. این گفتوگو میان خدا و ملائکه، هدف آفرینش انسان را جانشینی الهی در زمین معرفی میکند.
حجت الاسلام والمسلمین لکزایی ادامه داد: ملائکه با توجه به اختیار و قدرت انتخاب انسان، نسبت به فساد و خونریزی که ممکن است در زمین صورت گیرد هشدار دادند، اما خداوند پاسخ داد که من چیزی میدانم که شما نمیدانید. این بدان معناست که انسانها فقط فسادگر و خونریز نیستند بلکه برخی به اوج کمال و بندگی خدا میرسند و خلیلالله، حبیبالله، کلیمالله و صفیالله میشوند.
وی افزود: در قرآن کریم شخصیتهایی مانند ابراهیم (ع)، موسی (ع)، عیسی (ع)، حضرت محمد(ص) و امامان معصوم (ع) تجلی این جایگاه انسان در جانشینی خداوند هستند و در دوره معاصر نیز امام خمینی (ره) نمونهای از این انسان کامل است.
رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: خداوند به آدم(ع) نامها را آموخت و فرمود که آنها را به فرشتگان بازگو کند و این آیه نشاندهنده ظرفیت بالای انسان برای درک حقایق الهی است.
وی افزود: صحنه کربلا، دو چهره متضاد انسان را نشان میدهد؛ یکی چهره فسادگر و خونریز و دیگری چهره اصلاحگر و طرفدار حق که از برای اصلاح امت پیامبر تا پای جان ایستاده است.
حجتالاسلام والمسلمین لکزایی تصریح کرد: قرآن در سورههای مختلف انسانها را به مؤمن، منافق و کافر تقسیم کرده و در آغاز سوره بقره نیز چنین طبقهبندی به صورت مفصل آمده است. قرآن چراغ هدایت است و اگر چراغ فطرت انسان سوخته باشد، هیچگاه نور قرآن نیز نمیتواند او را هدایت کند.
وی به حر بن یزید ریاحی اشاره کرد که چراغ فطرتش خاموش نبود و وقتی به امام حسین(ع) پیوست روشن شد، در حالی که دیگران، چون شمر و عبیدالله بن زیاد، به مسیر ظلم و فساد ادامه دادند.
رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در پایان تأکید کرد: امام حسین(ع) در برابر حکمرانی باطل یزید قیام کرد و حاضر نشد زیر بار ظلم برود، چرا که حکمرانی یزیدی به نابودی اسلام میانجامید و امام با قیام خود اسلام را بیمه و حفظ کرد و امروز ما نیز باید از اسلام حفاظت کنیم، زیر بار ظلم نرویم و در برابر باطل استقامت کنیم.