به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، فصلنامه علمی-پژوهشی سیاست متعالیه در جدیدترین مجموعه مقالات آماده انتشار خود، میزبان پژوهشی نوآورانه با عنوان «توسعۀ مصداقیِ قوه در آیۀ “وَأَعِدُّواْ لَهُم مَّا ٱستَطَعتُم مِّن قُوَّه” در پرتو نظریههای قدرت» به قلم سیدمصطفی احمدزاده، عضو هیأت علمی گروه قرآن و مطالعات اجتماعی پژوهشکده اسلام تمدنی، شده است.
تأملی جدید بر قدرت در قرآن
در این مقاله، نگارنده با تلفیق رویکرد تفسیری و نظریههای مدرن قدرت، به واکاوی واژهی «قوه» در آیه ۶۰ سوره انفال پرداخته و نشان میدهد که مراد قرآن تنها قدرت نظامی نیست؛ بلکه شامل قدرت نرم، سخت، هوشمند و حتی ظرفیتهای فراتر از چارچوبهای سنتی قدرت میشود.
با استفاده از روشهای معناشناسی، تطبیقی، و «تفسیر قرآن به قرآن»، احمدزاده تلاش کرده است افقهای تمدنی جدیدی در مواجهه با دشمنان امت اسلامی ارائه کند. این مقاله تأکید دارد که مسلمانان باید در تمامی حوزهها—اعم از سیاسی، دفاعی، فرهنگی، اجتماعی، علمی و صنعتی—آمادگی مستمر و هوشمندانه داشته باشند.
چکیده
مفسران، مصادیقی را برای واژۀ «قوه» در آیۀ «وَأَعِدُّواْ لَهُم مَّا ٱستَطَعتُم مِّن قُوَّه » (انفال، ۶۰) برشمردهاند. روشنگری دربارۀ مصادیق قوه و معادل آن یعنی قدرت در پرتو نظریات قدرت میتواند در سایه رعایت اصول تفسیری، مصادیق گوناگونی از قوه را نمایان سازد که دگرگونی در سیاستگذاریهای سیاسی، دفاعی، علمی، فرهنگی، اجتماعی و صنعتی امت اسلام را در پی خواهد داشت. نگارنده با هدف دستیابی به مصادیق قوه، سعی دارد به این سؤال پاسخ دهد: نظریههای قدرت، چه تأثیری بر توسعۀ مصداقیِ واژۀ قوه در آیۀ ۶۰ سورۀ انفال دارند؟ برای رسیدن به پاسخ، از روش ترکیبی- معناشناسی، تطبیقی، تفسیر قرآن به قرآن و مطالعات میان رشتهای- استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان میدهد مراد خداوند، بسیج هر گونه قدرت در حال و حتی آینده است و قوه، با استناد به آیات قرآن کریم و بخشهای گوناگون آیه مذکور، همۀ مصادیق قدرت سخت، نرم و هوشمند و فراتر از آن را نیز دربرمیگیرد. بر این اساس، مسلمانان باید در همه زمینههای مورد نیاز برای مقابله با دشمن، آمادگی خود را روز به روز افزایش دهند.