برگزاری کرسی علمی ترویجی قلمرو مرجعیت علمی قرآن از منظر امام خمینی (ره)

به مناسبت رحلت امام خمینی (ره) کرسی علمی ترویجی با موضوع "قلمرو مرجعیت علمی قرآن از منظر امام خمینی (ره)" با ارائه حجه الاسلام والمسلمین دکتر محمد علی محمدی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی توسط پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن در تاریخ ۱۳ خرداد ۱۴۰۴ روز سه شنبه برگزار گردید

به مناسبت رحلت امام خمینی (ره) کرسی علمی ترویجی با موضوع “قلمرو مرجعیت علمی قرآن از منظر امام خمینی (ره)” با ارائه حجه الاسلام والمسلمین دکتر محمد علی محمدی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی توسط پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن در تاریخ ۱۳ خرداد ۱۴۰۴ روز سه شنبه برگزار گردیدحجت الاسلام محمدی در ابتدا با طرح اهمیت این بحث و بیان ۵ معنی در مرجعیت علمی قران و بیان جملاتی از حضرت امام ره درباب مراجهه به قران با بیان اینکه امام خمینی (ره) به عنوان یکی از بزرگ‌ترین متفکران اسلامی، نظری عمیق و جامع درباره قلمرو مرجعیت علمی قرآن کریم دارد اظهار کردند که حضرت امام خمینی ره معتقد است که قرآن به عنوان کتاب آسمانی، نه‌تنها در عرصه‌های معنوی و اخلاقی، بلکه در تمامی جوانب زندگی بشری از جمله سیاست، اقتصاد و جامعه‌شناسی دارای اصول و قواعد معتبری است. امام خمینی تأکید می‌کند که قرآن باید به‌عنوان منبعی علمی و عملی در تمامی امور زندگی انسان‌ها مورد توجه قرار گیرد.از نگاه امام، قرآن کریم ابزار علم‌آموزی و پرورش اندیشه است که می‌تواند به بشریت کمک کند تا از طریق آن به شناخت عمیق‌تری از جهان و جایگاه خود در آن برسد. ایشان به تفسیر و شرح آیات قرآن در زمینه‌های مختلف علمی تأکید کرده و معتقد بود که علم و دین نمی‌توانند از یکدیگر جدا باشند، زیرا حقیقت و واقعیت واحدی را تشکیل می‌دهند.امام خمینی (ره) تأکید می‌کند که علوم انسانی برای اسلامی شدن باید به‌گونه‌ای باشد که با اهداف و تعالیم قرآنی هم‌خوانی داشته باشد. ایشان مرجعیت علمی قرآن را نه تنها در عرصه دینی، بلکه در جنبه‌های مختلف حیات اجتماعی و انسانی انکارناپذیر می‌داند و به ضرورت استفاده از آموزه‌های قرآن برای حل معضلات و چالش‌های اجتماعی تأکید دارد.می‌توان گفت که مرجعیت علمی قرآن از منظر امام خمینی (ره) به‌عنوان یک سند معتبر و جامع در تمامی ابعاد زندگی انسانی تلقی می‌شود و ایشان بر هماهنگی اهداف علوم با آموزه‌های قرآن کریم تأکید فراوانی دارد.در ادامه نقدها و نکاتی درباب این موضوع توسط ناقدین محترم جناب حجه الاسلام محمد مهدی فیروزمهر و حجه الاسلام دکتر محمد علی لیالی بیان شد. و ارائه دهنده به نقدهای ناقدین پاسخ دادند

آخرین اخبار