اعضای هیأت علمی

استاد لکزایی گفت: اگر کسی از موضوع سیاست و علم آن اطلاعی نداشته باشد طبعا نمی تواند در تفسیر سیاسی قرآن ورود کند.
در آموزه‌های نورانی اسلام برای مبارزه با دنیاگرایی و دنیاطلبی راهکارهایی مانند یادآوری مرگ و قیامت، پذیرش موعظه، تأمل و تفکر و انجام اعمال متضاد با دنیاگرایی ذکر شده است.
وحید شریفی: هیجان نباید بر فهم، و سرعت نباید بر دقت در پژوهش غلبه کند.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، مقاله علمی پژوهشی سیدمحسن میرسندسی، عضو هیأت علمی گروه قرآن و مطالعات اجتماعی پژوهشکده اسلام تمدنی، با عنوان «مسئله‌شناسی تبلیغ دینی

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، ششمین پیش‌نشست علمی از سلسله نشست‌های همایش بین‌المللی «تحلیل‌های اخلاقی حامیان جنین» با موضوع «از تمثیل تا واقعیت: بررسی استدلال تامسون

رئیس میز قرآن دفتر تبلیغات اسلامی قم از تدوین بیش از پنجاه جلد فرهنگ‌نامه سبک زندگی قرآنی توسط پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن خبر داد و گفت: این آثار با
طی حکمی از سوی رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حبیب‌الله بابائی، به عنوان رئیس «قطب نظام سیاسی و اجتماعی اسلام در ایران» منصوب شد.
نشست علمی با عنوان « تحلیل روانشناختیِ رشد قرآنی و نشانه‌های آن » روز سه‌شنبه ۶ آبان‌ماه ۱۴۰۴ در تالار شیخ طبرسی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن در قم برگزار
در نشست علمی «دوراهی حکمرانی» پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، اندیشه سیاسی آیت‌الله نائینی در پرتو بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی بازخوانی شد.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و علوم اسلامی با بیان اینکه باور به تثلیث به هیچ وجه در تعالیم حضرت عیسی(ع) وجود نداشت و این اعتقادی کفرآمیز است، گفت: اندیشمندان
استادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: از دیدگاه جامعه‌شناختی نیز عقلانیت اساس شکل‌گیری تعاملات اجتماعی سالم است. وقتی عقلانیت در جامعه گسترش یابد، گفت‌وگو، مشارکت و تصمیم‌گیری جمعی تقویت
جلسۀ گزارش سفر حجت‌الاسلام احمد اولیایی از سلسله جلسات گزارش سفر اعضای هیئت علمی و اساتید پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی روز چهارشنبه ۳۰ مهرماه در پژوهشگاه علوم و فرهنگ
سید مصطفی احمدزاده، دانشیار گروه قرآن و مطالعات اجتماعی پژوهشکده اسلام تمدنی، در تازه‌ترین پژوهش خود به بررسی روش‌شناسی ۱۳۶ مقاله علمی در حوزه مطالعات میان‌رشته‌ای قرآن و روان‌شناسی پرداخته

ماهیت نفس و شناخت آن به دلیل نتایج مهمى که بر آن بار مى‏شود همواره مورد توجه فیلسوفان بوده است، اما در سال‏هاى اخیر ذهن [mind] و فرایندهاى ذهنى و

معرفی طرح پژوهشیسیاست متعالیه از منظر حکمت متعالیه(حکمت سیاسی متعالیه) مقدمهحکمت متعالیه، چنان که مشهور است، به دست توانای صدرالدین شیرازی، مشهور به صدرالمتألهین، نظام و قوام یافت. این حکمت،

مقدمه دانش‌نامه اهل‌بیت (ع) زیر نظر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم تأسیس ‌گردیده است.این دانش‌نامه مجموع اطلاعات روشمند و علمی با محوریت

کلان پروژه دائره المعارف ۳۰ جلد پیش بینی شده است و تاکنون ۱۳ جلد منتشر شده است . تعداد ۹ جلد آن در پایگاه مرکز فرهنگ و معارف قرآن (دیجیتالی

موسوعه الشّهید الثانی:۳۰ مجلد در سال ۱۳۹۲ به چاپ رسید و در سال ۱۳۹۳ در سی و دومین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی و  شانزدهمین همایش کتاب سال حوزه

موسوعه الشّهید الأوّل: ۲۱ مجلد در سال ۱۳۸۸ به چاپ رسید و در سال ۱۳۸۹ توسط جشنواره کتاب فصل جمهوری اسلامی و  همایش کتاب سال حوزه و نخستین جشنواره شهاب

فهرست فهرست مطالب• ج ۰: المدخل• ج ۱ و ۲: آلاءُ الرحمن فی تفسیر القرآن • ج ۳ و ۴: الهدی إلی دین المصطفی • ج ۵: الرحله المدرسیّه• ج

درباره پژوهشکده

معرفی پژوهشکده فلسفه و کلام

معرفی پژوهشکده «ماموریت اصلی ، اهداف کوتاه مدت ، اهداف بلندت مدت»: پژوهشکدۀ فلسفه و کلام اسلامی وابسته به پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به منظور تبیین و معرفی آموزههای نظری اسلام با رویکرد عقلی ـ نقلی، بازشناسی و بازسازی میراث فلسفی و کلامی و پاسخگویی به شبهات فکری، در سال ۱۳۷۳ تأسیس شد. در سالهای اخیر افزون بر پژوهش در موضوعات فکری روز، میراث غنی متفکران مسلمان و کاربست روشهای جدید پژوهشی در عرصهٔ علوم اسلامی جهت غنابخشی به مطالعات بنیادی، چندین طرح بزرگ پژوهشی نظیر «اندیشهنامۀ متکلمان امامیه» را به اجرا گذاشته است. هم‌چنین توجه به حوزههای مهم فکری و کاربردی و مورد نیاز مانند «فلسفه اخلاق» و «فلسفۀ نفس» و نیز انجام مطالعات تطبیقی در عرصه «دین و عقل» و «علوم شناختی دین»، از برنامههای برجستۀ این پژوهشکده به شمار میآید. بررسی و توانمندسازی فلسفه اسلامی و برقراری نسبت آن با نیازهای اجتماعی و سیاسی و نیز نوسازی کلام شیعه به منظور حضور فعالتر در مواجهه با اندیشههای رقیب، از جمله محورهای مورد توجه در برنامههای حال و آینده است.

 اهداف:

تبیین و تنقیح مبانى و چارچوب‏هاى نظرى فلسفه و کلام اسلامی به‌منظور توسعه و توان‏مندسازى آنها و پاسخ‏گویى به نیازهای فردی و اجتماعى؛ بازشناسى و تبیین نظام‏مند آموزه ‏هاى نظرى اسلام؛ دفاع عقلانى از آموزه ‏هاى اسلامى و پاسخ‌گویى به شبهات فلسفى و کلامى؛ نوآورى در بیان آموزه‏ هاى اسلامى و فهم ‏پذیر‌ساختن آن متناسب با سطوح گوناگون مخاطبان.

سید حامد علیزاده موسوی

سید محمد سلطانی

محمد علی مبینی