اعضای هیأت علمی

استاد لکزایی گفت: اگر کسی از موضوع سیاست و علم آن اطلاعی نداشته باشد طبعا نمی تواند در تفسیر سیاسی قرآن ورود کند.
در آموزه‌های نورانی اسلام برای مبارزه با دنیاگرایی و دنیاطلبی راهکارهایی مانند یادآوری مرگ و قیامت، پذیرش موعظه، تأمل و تفکر و انجام اعمال متضاد با دنیاگرایی ذکر شده است.
وحید شریفی: هیجان نباید بر فهم، و سرعت نباید بر دقت در پژوهش غلبه کند.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، مقاله علمی پژوهشی سیدمحسن میرسندسی، عضو هیأت علمی گروه قرآن و مطالعات اجتماعی پژوهشکده اسلام تمدنی، با عنوان «مسئله‌شناسی تبلیغ دینی

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، ششمین پیش‌نشست علمی از سلسله نشست‌های همایش بین‌المللی «تحلیل‌های اخلاقی حامیان جنین» با موضوع «از تمثیل تا واقعیت: بررسی استدلال تامسون

رئیس میز قرآن دفتر تبلیغات اسلامی قم از تدوین بیش از پنجاه جلد فرهنگ‌نامه سبک زندگی قرآنی توسط پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن خبر داد و گفت: این آثار با
طی حکمی از سوی رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حبیب‌الله بابائی، به عنوان رئیس «قطب نظام سیاسی و اجتماعی اسلام در ایران» منصوب شد.
نشست علمی با عنوان « تحلیل روانشناختیِ رشد قرآنی و نشانه‌های آن » روز سه‌شنبه ۶ آبان‌ماه ۱۴۰۴ در تالار شیخ طبرسی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن در قم برگزار
در نشست علمی «دوراهی حکمرانی» پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، اندیشه سیاسی آیت‌الله نائینی در پرتو بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی بازخوانی شد.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و علوم اسلامی با بیان اینکه باور به تثلیث به هیچ وجه در تعالیم حضرت عیسی(ع) وجود نداشت و این اعتقادی کفرآمیز است، گفت: اندیشمندان
استادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: از دیدگاه جامعه‌شناختی نیز عقلانیت اساس شکل‌گیری تعاملات اجتماعی سالم است. وقتی عقلانیت در جامعه گسترش یابد، گفت‌وگو، مشارکت و تصمیم‌گیری جمعی تقویت
جلسۀ گزارش سفر حجت‌الاسلام احمد اولیایی از سلسله جلسات گزارش سفر اعضای هیئت علمی و اساتید پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی روز چهارشنبه ۳۰ مهرماه در پژوهشگاه علوم و فرهنگ
سید مصطفی احمدزاده، دانشیار گروه قرآن و مطالعات اجتماعی پژوهشکده اسلام تمدنی، در تازه‌ترین پژوهش خود به بررسی روش‌شناسی ۱۳۶ مقاله علمی در حوزه مطالعات میان‌رشته‌ای قرآن و روان‌شناسی پرداخته

ماهیت نفس و شناخت آن به دلیل نتایج مهمى که بر آن بار مى‏شود همواره مورد توجه فیلسوفان بوده است، اما در سال‏هاى اخیر ذهن [mind] و فرایندهاى ذهنى و

معرفی طرح پژوهشیسیاست متعالیه از منظر حکمت متعالیه(حکمت سیاسی متعالیه) مقدمهحکمت متعالیه، چنان که مشهور است، به دست توانای صدرالدین شیرازی، مشهور به صدرالمتألهین، نظام و قوام یافت. این حکمت،

مقدمه دانش‌نامه اهل‌بیت (ع) زیر نظر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم تأسیس ‌گردیده است.این دانش‌نامه مجموع اطلاعات روشمند و علمی با محوریت

کلان پروژه دائره المعارف ۳۰ جلد پیش بینی شده است و تاکنون ۱۳ جلد منتشر شده است . تعداد ۹ جلد آن در پایگاه مرکز فرهنگ و معارف قرآن (دیجیتالی

موسوعه الشّهید الثانی:۳۰ مجلد در سال ۱۳۹۲ به چاپ رسید و در سال ۱۳۹۳ در سی و دومین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی و  شانزدهمین همایش کتاب سال حوزه

موسوعه الشّهید الأوّل: ۲۱ مجلد در سال ۱۳۸۸ به چاپ رسید و در سال ۱۳۸۹ توسط جشنواره کتاب فصل جمهوری اسلامی و  همایش کتاب سال حوزه و نخستین جشنواره شهاب

فهرست فهرست مطالب• ج ۰: المدخل• ج ۱ و ۲: آلاءُ الرحمن فی تفسیر القرآن • ج ۳ و ۴: الهدی إلی دین المصطفی • ج ۵: الرحله المدرسیّه• ج

درباره پژوهشکده

                       معرفی پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی

پژوهشکده «مهدویت و آینده پژوهی»، از سال ۱۳۷۷ فعالیت خود را با نام «مؤسسه فرهنگی انتظار نور»، و سپس «مؤسسه پژوهشی انتظار نور» با محور آموزه مهدویت و با رویکردی آینده‌نگرانه آغاز نمود و اکنون به عنوان یکی از پژوهشکده‌های «پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی» دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم است که رویکرد اصلی آن تحقیق و پژوهش تخصصی و بنیادی در عرصه‌های «مهدویت‌پژوهی»، «آینده‌پژوهی دین و دینداری » و «جریان‌شناسی مهدویت  »  با ابعاد علمی- پژوهشی و تولید دانش و نظریه‌پردازی بوده که با استفاده از منابع دینی، تاریخی و تجربه بشری با رویکردی آینده‌نگرانه و آینده پژوهانه دنبال می‌شود. این پژوهشکده تلاش می‌کند تا در راستای اهداف مقدس نظام جمهوری اسلامی ایران با نگاهی عمیق و در عین حال کاربردی به مهدویت و مباحث پیرامونی بر اساس مبانی عقلی و نقلی بپردازد. به منظور کاربردی نمودن آموزه مهدویت و طراحی چشم‌انداز و ترسیم فراسو بر اساس آموزه‌های دینی ـ اسلامی در زندگی فردی و اجتماعی در عصر غیبت به انجام رساند، در فعالیت‌های این پژوهشکده نگرش آینده‌پژوهانه لحاظ شده و بر اساس داده‌های قرآنی و روایی طراحی أفق آینده با معیار جامعه مطلوب مهدوی ترسیم می‌شود. پس همت پژوهشکده مهدویت و آینده‌پژوهی بر آن خواهد بود تا بتواند با استفاده از شاخص‌ها و وی‍ژگی‌های جامعه فاضله مهدوی با استفاده از روش‌های «آینده‌پژوهی» چشم‌اندازهای مطلوب جامعه اسلامی امروزی را بررسی و افقهای آینده‌های مطلوب و بدیل را برای جامعه منتظر تدوین نماید.

آثار پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی

سید حامد علیزاده موسوی

سید محمد سلطانی

محمد علی مبینی