اعضای هیأت علمی

در منظومه فکری اسلام، پیروزی نه صرفاً یک کامیابی نظامی، بلکه تجلی اراده الهی و تحقق ارزش‌های والای انسانی است.
استادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به اهمیت بررسی سکونتگاه اولیه مسلم بن عقیل در کوفه، گفت: نظریه رایج مبنی بر سکونت مسلم در منزل مختار بن ابی‌عبید
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به بررسی شواهد جنگ یا عدم جنگ در حادثه عاشورا پرداخت و اظهار کرد: امام حسین(ع) از مدینه بدون هیچ ساز و
رئیس پژوهشگده تاریخ و سیره اهل بیت (ع) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، با تبیین جایگاه روایات در باب عزاداری بر امام حسین (ع)، بر ضرورت توجه به سیره اهل‌بیت

گروه مسائل فقهی و حقوقیاین گروه عهده ‏دار بررسى موضوعات خاص فقهى و حقوقى است که در سطح کلان در جامعه و نظام اسلامى ایران مطرح و چالش برانگیز باشد.قلمرو

گروه دانش‌های وابسته به فقه (اصول فقه، قواعد فقه، رجال و حدیث)این گروه عهده ‏دار مطالعه و پژوهش در زمینه دانش‏هایى هم‏چون اصول، قواعد فقهى، رجال و حدیث است.قلمرو پژوهشىالف)

گروه فلسفه فقه و حقوقاین گروه عهده‏دار تحقیق و مطالعه فقه و حقوق با نگاه بیرونى است و به پرسش‏هایى که در زمینه روش، مبانى، منابع، اهداف و… علم فقه

امروزه با افزایش روزافزون تکنولوژی و مدرن‌تر شدن جوامع، زندگی‌ها بی‌معناتر شده است؛ در واقع با کاهش عرض‌اندام دین، تقاضای «معنا» بیشتر شده است.
کتاب «مأخذشناسی تربیتی-روان‌شناختی صداقت و فریب» به تازگی از چاپ خارج و روانۀ بازار نشر شد.
کتاب «زیست معنوی در سنت‌های دینی» از چاپ خارج و روانۀ بازار نشر شد.
رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، با اشاره به اهمیت آیات قرآن کریم در مسیر حرکت امام حسین(ع) از مدینه تا روز عاشورا، به بررسی وجوه سیاسی این آیات و
قرآن پوشیدگی را یکی از نعمت‌های بهشتی می‏شمارد و بدبختی و شقاوت انسان‌ها را نتیجۀ پذیرش وسوسه‏های شیطان و محصول ساده‌اندیشی و طمع‌ورزی و تبلیغات دروغین او می‏داند و تصریح
اثری علمی در واکاوی چالش‌های حقوقی و فقهی نظام جمهوری اسلامی منتشر شد.
رئیس پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن کریم گفت: مقاومت و صبر چشمه‌سار‌های پایداری و پیروزی‌اند، چراکه در مسیر قدرت هیچ توقفی معنایی ندارد، اما باید این نکته را درنظر داشته
استاد تاریخ اسلام حوزه علمیه تحول مقتل‌نویسی امام حسین (ع) را براساس عرضه و تقاضا در کوفه پس از حادثه عاشورا تبیین کرد و به توبه و نخستین قیام خونخواهی
رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: سوره فجر در فرمایشات اهل بیت(ع) به‌ویژه امام صادق (ع) به عنوان سوره امام حسین (ع) شناخته می‌شود و تحلیلی عمیق از فلسفه

معرفت‌شناسی دینی بر اساس رویکرد اخلاقی به فضایل معرفتی-سعیده فخّار نوغانی«درآمدی بر بازسازی نظام‌های منطقی حاکم بر حکمت متعالیه»؛ دکتر سید مجید ظهیریمطالعۀ تحولات نوپدید دینی و معنوی در دنیای

دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی، در سال ۱۳۷۴، گروهی پژوهشی تحت عنوان فلسفه و کلام اسلامی تأسیس نمود؛ گروه مزبور که اینک با عنوان حکمت و کلام جدید (یکی از

فعالیت‌های فقهی پژوهشکدۀ اسلام تمدنی از سال ۱۳۷۳ آغاز شد و از سال ۱۳۷۷ به صورت یک گروه مستقل و با عنوان گروه پژوهشی فقه و حقوق اسلامی، تلاش‌های خود

معرفی: دغدغه های قرآن پژوهی و بهره گیری از قرآن متناسب برای رفع نیازهای روز جامعه اسلامی و جهانی، بیش از پیش محققان را به سوی فعالیت های تخصصی قرآن‌

درباره پژوهشکده

معرفی پژوهشکده اسلام تمدنی

«پژوهشکدۀ اسلام تمدنی» از پژوهشکده  های پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی  است که از سال ۱۳۹۵ با تصویب پژوهشگاه و تأیید هیئت امنای دفتر تبلیغات اسلامی حوزۀ علمیه قم، با این عنوان مذکور و با تعریف مأموریت جدید فعالیت خود را آغاز کرد. این نهاد پژوهشی، پیش از این ، از سال ۱۳۶۸ در قالب معاونت پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی،‌ فعالیت های پژوهشی خود را با همراهی گروهی از پژوهشگران زبدۀ حوزه و دانشگاه آغاز کرده بود و بعدها در مسیر سازمان پذیری، با عنوان مرکز پژوهش ¬های علوم اسلامی و انسانی به ادامۀ فعالیت پرداخت و با برنامه  ها و اقداماتی مختلف کوشید تا در تولید علم، تعمیق فکر و ترویج فرهنگ اسلامی، نقش  آفرینی کند.
 برگزاری نشست  های فاخر علمی، گفتگوها و مناظره  های چالشی، نقد کتاب و فیلم، دوره  های کارگاهی، نوشتن مقاله و تألیف کتاب، گونه  های فعالیتی این بخش پژوهشی بود که به  واقع در نوع خود بی  نظیر می نمود. تا آنجاکه محققان و دغدغه  مندان آشنای به مرکز، آن را به مثابه نقطۀ امید خویش می  دانستند. این مرکز در طول بیش از دو دهه فعالیت با استفاده از ظرفیت‌های حوزۀ علمیۀ خراسان و دانشگاه‌های منطقه، پژوهش  هایی را در شاخه  های مختلف علوم اسلامی و انسانی همچون مطالعات  قرآنی، حکمت و کلام اسلامی، علوم اجتماعی، تاریخ، فقه و ادبیات سامان داد که برخی از آنها در مجامع رسمی و علمی به کسب افتخار و رتبه و دریافت امتیازهای علمی گردید.
دستاورهای پژوهشی و مسأله ¬محور مرکز پژوهشی موجب شد تا کوششی جدی در جهت رسمیت  بخشی آن صورت گیرد. نتیجۀ این تلاش ها، با پی  گیری های چندین ساله،‌ هم فکری  و همراهی  اعضای محترم هیأت علمی و مسئولین دفتر خراسان منجر به تأسیس «پژوهشکدۀ اسلام تمدنی» با اهداف، مأموریت و ساختار جدید شد.
 «پژوهشکدۀ اسلام تمدنی» همان طور که از عنوان آن برمی  آید مطالعات و پژوهش  های معطوف به توانایی اسلام در ساخت تمدن پاسخگو و درخور نیازهای همه جانبه انسانی را در دستور کار دارد و طبعاً بر آورده ¬ها، داشته ¬ها، یافته¬ ها و ظرفیت¬ های اسلام در گذشته، حال و آینده متمرکز است و می کوشد تا اسلام را آن گونه که شایسته آن است در عرصه کارآمدی اش بررسی و معرفی نماید، به همین سبب و در راستای تحقق اهداف سازمانی، چهار گروه پژوهشیِ «قرآن و مطالعات اجتماعی»، «فقه کاربردی»، «هنر و تمدن اسلامی» و «حکمت و کلام جدید» را با رویکردهای تخصصی در ساختار خود باز تعریف کرده است.
هم اکنون پژوهشکدۀ اسلام تمدنی با ریاست آقای دکتر سیدمصطفی احمدزاده(استاد یار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی) و فعالیت مستمر «شورای پژوهشی پژوهشکده»؛ «اداره¬ امور پژوهشی اداره کل پژوهش، «اداره پژوهشی پژوهشکده،»؛ «اداره کتابخانه و اطلاع رسانی» و «اداره نشریات و فصلنامه ها»؛ عضویت تمام¬ وقت سیزده هیئت علمی رسمی، همچنین همکاری شمار زیادی از پژوهشگران و اعضای هیئت علمی دانشگاه¬ های مختلف؛ در پیِ انجام مأموریت سازمانی در تلاش است.
این پژوهشکده تاکنون یکصد و سی و شش جلد اثر علمی(یکصدو یازده عنوان )، در قالب کتاب منتشر کرده که برخی از آن ها در جلدهای متعدد است. همچنین چهار مجله علمی نیز با عناوین: «فصلنامۀ علمی- پژوهشی پژوهش های قرآنی»؛ «فصلنامۀ علمی- تخصصی مطالعات ادبی متون اسلامی»؛ «دوفصلنامۀ علمی- پژوهشی پژوهش های عقلی نوین»؛ «دوفصلنامۀ علمی – ترویجی سیره ¬پژوهی اهل بیت (ع)» را برابر زمان بندی تعیین شده منتشر می کند.
نگاهی اجمالی به مأموریت، اهداف، ساختار و دستاوردهای پژوهشکدۀ اسلام تمدنی

– مأموریت:
تأمین پشتوانه‌های علمی تمدن نوین اسلامی ـ ایرانی از طریق نگرش به اسلام به مثابه دین تمدن‌ساز و توانمند در پربایی جامعه متعالی.
– اهداف کوتاه  مدت (۲ ساله):

پژوهش در زمینه های:
۱.    مبانی هنر و تمدن اسلامی با رویکرد به الگوی توسعه اسلامی ـ ایرانی؛
۲.    بازسازی منطق، روش‌شناسی و مدل نواندیشی دینی در تمدن نوین اسلامی؛
۳.    تفسیر اجتماعی قرآن کریم معطوف به نیازهای تمدّن نوین اسلامی؛
۴.    ساختارهای علم فقه، فقه شهرنشینی، فقه مذاهب و نقد سلفیه.

سید حامد علیزاده موسوی

سید محمد سلطانی

محمد علی مبینی