اعضای هیأت علمی

گروه مسائل فقهی و حقوقیاین گروه عهده ‏دار بررسى موضوعات خاص فقهى و حقوقى است که در سطح کلان در جامعه و نظام اسلامى ایران مطرح و چالش برانگیز باشد.قلمرو

گروه دانش‌های وابسته به فقه (اصول فقه، قواعد فقه، رجال و حدیث)این گروه عهده ‏دار مطالعه و پژوهش در زمینه دانش‏هایى هم‏چون اصول، قواعد فقهى، رجال و حدیث است.قلمرو پژوهشىالف)

گروه فلسفه فقه و حقوقاین گروه عهده‏دار تحقیق و مطالعه فقه و حقوق با نگاه بیرونى است و به پرسش‏هایى که در زمینه روش، مبانى، منابع، اهداف و… علم فقه

امروزه با افزایش روزافزون تکنولوژی و مدرن‌تر شدن جوامع، زندگی‌ها بی‌معناتر شده است؛ در واقع با کاهش عرض‌اندام دین، تقاضای «معنا» بیشتر شده است.
کتاب «مأخذشناسی تربیتی-روان‌شناختی صداقت و فریب» به تازگی از چاپ خارج و روانۀ بازار نشر شد.
کتاب «زیست معنوی در سنت‌های دینی» از چاپ خارج و روانۀ بازار نشر شد.
رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، با اشاره به اهمیت آیات قرآن کریم در مسیر حرکت امام حسین(ع) از مدینه تا روز عاشورا، به بررسی وجوه سیاسی این آیات و
قرآن پوشیدگی را یکی از نعمت‌های بهشتی می‏شمارد و بدبختی و شقاوت انسان‌ها را نتیجۀ پذیرش وسوسه‏های شیطان و محصول ساده‌اندیشی و طمع‌ورزی و تبلیغات دروغین او می‏داند و تصریح
اثری علمی در واکاوی چالش‌های حقوقی و فقهی نظام جمهوری اسلامی منتشر شد.
رئیس پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن کریم گفت: مقاومت و صبر چشمه‌سار‌های پایداری و پیروزی‌اند، چراکه در مسیر قدرت هیچ توقفی معنایی ندارد، اما باید این نکته را درنظر داشته
استاد تاریخ اسلام حوزه علمیه تحول مقتل‌نویسی امام حسین (ع) را براساس عرضه و تقاضا در کوفه پس از حادثه عاشورا تبیین کرد و به توبه و نخستین قیام خونخواهی
رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: سوره فجر در فرمایشات اهل بیت(ع) به‌ویژه امام صادق (ع) به عنوان سوره امام حسین (ع) شناخته می‌شود و تحلیلی عمیق از فلسفه

معرفت‌شناسی دینی بر اساس رویکرد اخلاقی به فضایل معرفتی-سعیده فخّار نوغانی«درآمدی بر بازسازی نظام‌های منطقی حاکم بر حکمت متعالیه»؛ دکتر سید مجید ظهیریمطالعۀ تحولات نوپدید دینی و معنوی در دنیای

دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی، در سال ۱۳۷۴، گروهی پژوهشی تحت عنوان فلسفه و کلام اسلامی تأسیس نمود؛ گروه مزبور که اینک با عنوان حکمت و کلام جدید (یکی از

فعالیت‌های فقهی پژوهشکدۀ اسلام تمدنی از سال ۱۳۷۳ آغاز شد و از سال ۱۳۷۷ به صورت یک گروه مستقل و با عنوان گروه پژوهشی فقه و حقوق اسلامی، تلاش‌های خود

معرفی: دغدغه های قرآن پژوهی و بهره گیری از قرآن متناسب برای رفع نیازهای روز جامعه اسلامی و جهانی، بیش از پیش محققان را به سوی فعالیت های تخصصی قرآن‌

افتخارات رتبه اول کتاب سال حوزهرتبه اول، جشنواره پژوهشی حوزهمقاله برگزیده کمیسیون مطالعات تمدنکتاب برگزیده در سی و هفتمین جشنواره کتاب سال جمهوری اسلامی ایران رتبه شایسته تقدیر، مرکز مدیریت

معرفی: با تصویب پژوهشکدۀ اسلام تمدنی در سال ۱۳۹۵ و با نظر به رویکرد جدید، گروه‌های «مطالعات شرق اسلامی» (تأسیس سال ۱۳۷۳) و «ادبیات و هنر دینی»(تأسیس ۱۳۸۴) در هم

۱ خانواده، نقش، جایگاه و کارکردها محمد زیبایی نژاد ۱۳۸۵۲ نقدی بر کتاب مکتب در فرآیند تکامل محمّدتقی سبحانی ۱۳۸۸۳ روش فهم متون مقدّس با رویکرد معناشناختی هادی رهنما ۱۳۸۸۴

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: زهیر در روز عاشورا آن صحنه‌های حماسی و جاودانه را آفرید و تا آخرین قطره خون و تا جان در بدن داشت، در

درباره پژوهشکده

پژوهشکده فقه و حقوق در سال۱۳۷۴ تشکیل گردید و حوزه پژوهشى آن به معارف فقهى و حقوقى اسلام و علوم وابسته به آن اختصاص دارد.
آثار ‌این پژوهشکده بسیار متنوع بوده و منحصر به حوزه خاصی از فقه و حقوق نمی‌شود اما با توجه به ملاک‌هایی همچون نیاز جامعه، عدم وجود پژوهش در موضوع خاص و…‌ اولویت‌های پژوهشی را تعریف و تصویب می¬نماید که مشخصه‌ی اصلی تمام‌ این مطالعات عنصر «نوآوری» می‌باشد.
یکی از مهمترین نوآوری های ‌این پژوهشکده تلاش‌ در تبیین و توضیح فلسفه فقه و نهادینه کردن آن در پژوهش‌های معطوف به دانش فقه است. پژوهشکده در طول حیات علمی خود با بهره‌گیری از میراث فقهی شیعی و به کارگیری فضلاء و عالمان حوزوی تلاش داشته تا ضمن بازخوانی آن میراث معطوف به تحولات جدید بر کارآمدی هرچه بیشتر فقه شیعی تأکید نماید.
اهداف
 مهمترین اهداف این پژوهشکده عبارت ‏اند از: 
۱.تبیین و تنقیح مبانی و چارچوب‌های نظری دانش فقه به منظور توامندسازی و توسعه آن به عرصه‌های گوناگون فردی واجتماعی.
۲.تبیین و ترسیم نظام حقوقی اسلام و نشان دادن برتری آن نسبت به سایر نظام‌های حقوقی.
۳.ارائه الگوهای کارآمد فقهی در جهت پاسخ‌گویی به نیازها و پرسش‌های اساسی انسان و جامعه معاصر.
۴.ارائه تحلیل‌های خردپسند از آموزه‌های فقهی و حقوقی.
۵.تبیین مبانی و مسائل فقهی و حقوقی نظام جمهوری اسلامی و پاسخ‌گویی به نیازهای آن.
  وظایف
۱. آسیب‌شناسی فقهی ـ حقوقی نهادهای تقنینی، قضایی و اجرایی نظام جمهوری اسلامی.
۲. تنقیح و تبیین مبانی، منابع، قلمرو، اهداف، تاریخ و روش‌های استنباط فقه و حقوق اسلامی.
۳.شناسایی چالش‌ها و پرسش‌هایی که در زمینه‌های یاد شده رویاروی فقه و حقوق اسلامی قرار گرفته است و تلاش در جهت پاسخ‌گویی عالمانه به آنها.
۴. انتقال نیازهای عرصه استنباط به دانش اصول و تبدیل آنها به موضوعاتی در قالب و صبغه اصولی.
۵.سوق دادن مهارت‌های موشکافانه اصولی از مباحث صرفاً علمی به مباحث کاربردی.
۶.توسعه کمی و کیفی دانش اصول در چارچوب ماهیت و نقش ابزاری آن و یا هدف پاسخگویی به نیازهای استنباط مسائل نوپیدا.
۷. جلوگیری از تبدیل شدن دانش اصول به دانشی غیرناظر و غیرمفید نسبت به استنباط.
۸.بسترسازی لازم علمی جهت رواج یافتن نظریه‌پردازی در اصول و فقه.
۹. بارورسازی ظرفیت‌های دانش قواعد فقهی در چارچوب تقویت مباحث تطبیقی فقه و حقوق.
رویکرد
رویکرد اصلی پژوهشکده رویکرد مسأله محوری با تأکید بر مسائل نوپدید فقهی ـ حقوقی و پاسخدهی به پرسش‌های فقهی ـ حقوقی کلان در جامعه و نظام اسلامی است.

سید حامد علیزاده موسوی

سید محمد سلطانی

محمد علی مبینی