در کمیسیون تخصصی بزرگداشت علامه طباطبایی مطرح شد؛ درنگی در گزارش منسوب به علامه طباطبایی از تاریخ علوم و تمدن اسلامی محمد باغستانی: علامه طباطبایی با هدف دفاع از تشیع، شماری از کاستی های شیعی را ندیده و تنها از کاستی‌های اهل سنت یاد کرده است.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، ، نشست تخصصی درنگی در گزارش منسوب به علامه طباطبایی از تاریخ علوم و تمدن اسلامی، در کمیسیون تخصصی بزرگداشت علامه طباطبایی با ارائه محمد باغستانی، مدیرگروه و عضو هیأت علمی گروه هنر و تمدن اسلامی پژوهشکده اسلام تمدنی به  همت پژوهشکده اسلام تمدنی و با همکاری مجمع عالی حکمت اسلامی خراسان برگزار گردید.

باغستانی در ابتدای بیانات خود گفت:  علامه طباطبایی در ابتدای کتاب شیعه (که مجموعه مذاکرات ایشان با پروفسور هانری کربن است) نکاتی را در باب روند شکل‌گیری علوم اسلامی بیان کرده است که امروز قصد داریم برخی از این نکات را بررسی کنیم. در واقع غرض از ارائه امروز توجه دادن به اهمیت تخصص در هر دانش، در اظهار نظرها ، یادآوری ارزش انتقاد علمی در میان دانشیان، آسیب اظهار نظرهای غیرتخصصی در جامعۀ علمی و سرانجام  ارزش آزاداندیشی در حوزه ی علم است.

وی در بخش دوم سخنان خود چند نکته‌ را که علامه طباطبایی در کتاب شیعه دربارۀ تاریخ علوم اسلامی و تمدن اسلامی گزارش نموده‌، بیان و نقد کرد.

در پایان مدیر گروه و عضو هیأت علمی گروه هنر و تمدن اسلامی پژوهشکده اسلام تمدنی افزود: با دیدن منبع گفتگو  ممکن است چنین  به نظر  آید  که  علامه با هدف  دفاع از  تشیع، شماری از کاستی های شیعی را  ندیده  و تنها  از  کاستی‌های  اهل  سنت  یاد کرده  که  محاسن  آنها را  نادیده  گرفته  است که  بی‌انصافی است  چنانکه  آنچه  از  کاستی‌های   خلافت عباسیان و امویان  گفته  شده  نیز در  دولت‌های شیعی  معاصر  آنها  نیز  وجود  داشته  و هیچ یک  در  حکمرانی  تابع  حکومت  امام علی (ع)  نبوده‌اند. 
منبع: پژوهشکده اسلام تمدنی
کلمات کليدي
اخبار پژوهشکده اسلام تمدنی
 
امتیاز دهی
 
 

[Part_Lang]
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 111
Guest (PortalGuest)

پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي - دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم
مجری سایت : شرکت سیگما