بیستمین نشست از سلسله نشست های جنبش نرم افزاری علوم عقلی برگزار گردید: نشست تخصصی فلسفه قدرت و حاکمیت در اسلام فلسفه قدرت تحقق معنویت است و برای رسیدن به معنا و حقیقت عالم است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی پژوهشکده اسلام تمدنی، بیستمین نشست تخصصی «فلسفه قدرت و حاکمیت در اسلام(جلسه هفتم)» به همت اداره امور پژوهشی اداره کل پژوهش و با همکاری گروه حکمت و کلام جدید پژوهشکده اسلام تمدنی و مجمع عالی حکمت اسلامی خراسان با ارائه حجت الاسلام علی اکبر نوایی مدرس حوزه و دانشگاه و دبیری علمی عباسعلی نصرآبادی برگزار گردید.

در ابتدای این نشست نصرآبادی خلاصه ای از نشست های گذشته را بیان نمود. در ادامه حجت الاسلام نوایی با اشاره به اینکه فلسفه قدرت تحقق معنویت است، برای رسیدن به معنا و حقیقت عالم است، گفت: نگاه به فلسفه قدرت در کلام و فقه اسلامی نگاه قدسی است. فلسفه قدرت معماری قدسی زندگی بشراست. بنابراین جامعه ای که می خواهد ایجاد شود جامعه پاک است. فلسفه قدرت در ایجاد معنویت لوازمی پیدا می کند: هدفمندی حاکمان قدرت است، رسالت مداری و مسئوولیت است، آرمان خواهی است. پیامبران هم آرمانی هستند، تلاش در راستای تقدس بخشی به زندگی آدمیان است، دوست داشتن آدم ها ( جهت جذب به سوی ارزش ها)است.

وی در ادامه افزود: از جمله عواملی که در ایجاد قدرت پاک موثر است، اسلامی سازی علوم انسانی است(ازطریق تولید نظریه، کرسی آزاد اندیشی و).  البته جهت تقویت قدرت پاک و نهادینه کردن آن چند عامل لازم است:ارتباط بین قدرت سیاسی و عقیده پاک قوی باشد. باید قدرت سیاسی حاکم بر نظام اجتماعی همواره در راستای مفاهیم عالیه به صورت ملموس و مشهود کار بکند. ارتباط قدرت سیاسی با عواطف و احساسات مستحکم باشد( رحم و مروت، زدودن غم از چهره ها و غم زدایی و قدرت ایجاد می نماید) و ارتباط قدرت سیاسی با نظام مالی اسلامی ضروری است.   

منبع: پژوهشکده اسلام تمدنی
کلمات کليدي
اخبار پژوهشکده اسلام تمدنی
 
امتیاز دهی
 
 

[Part_Lang]
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 99
Guest (PortalGuest)

پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي - دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم
مجری سایت : شرکت سیگما