رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تبیین کرد:

شهید سلیمانی به توانایی «فرقان» دست پیدا کرده بود

رئیس پژوهشگاه علوم فرهنگ اسلامی اظهار کرد: انسان‌هایی که متقی و موحد هستند و در مسیر الهی حرکت می‌کنند، خداوند به آنها قدرت فرقان و تمییز حق و باطل می‌دهد و به راحتی می‌توانند از بحران‌ها خارج شوند؛ شهید سلیمانی نمونه‌ای از این افراد است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ایسکا (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ) به نقل از خبرگزاری ایکنا نشست «روش مقاومت اسلامی در عملکرد شهید سلیمانی» روز  دوشنبه ۱۵ دی‌ماه با حضور حجج اسلام والمسلمین نجف لک زایی، سعید بهمنی و عیسی عیسی‌زاده و برگزار شد.
حجت‌الاسلام والمسلمین نجف لک زایی، رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، در این نشست اظهار کرد: معتقدم این روشی که در عنوان این نشست آمده، در چهار عرصه قابل توجه است. عرصه اول ارکان بنیادی، دوم ساختاری و کارگزاری، سوم جهت‌بخش و چهارم ملی و محیطی است. به لحاظ ارکان بنیادی می‌توانیم بگوییم روش مقاومت اسلامی این شهید بزرگوار و شهدای همراه ایشان و سایر عزیزان ما در این مسیر، روشی مبتنی بر مبنای توحیدی و مقابله با شرک و طاغوت است. «وَلَقَدْ بَعَثْنَا فِي كُلِّ أُمَّةٍ رَسُولًا أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَاجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ ۖ فَمِنْهُمْ مَنْ هَدَى اللَّهُ وَمِنْهُمْ مَنْ حَقَّتْ عَلَيْهِ الضَّلَالَةُ ۚ فَسِيرُوا فِي الْأَرْضِ فَانْظُرُوا كَيْفَ كَانَ عَاقِبَةُ الْمُكَذِّبِينَ؛ همانا ما در میان هر امتی پیغمبری فرستادیم که خدای یکتا را بپرستید و از بتان و فرعونان دوری کنید، پس بعضی مردم را خدا هدایت کرد و بعضی دیگر ضلالت و گمراهی بر آنان حتمی شد، اکنون در روی زمین گردش کنید تا بنگرید عاقبت آنان که (انبیاء را) تکذیب کردند به کجا رسید (و آنها چگونه هلاک ابدی شدند)» (نحل / ۲۳). این دوری از طاغوت در سرسلسله اقدامات همه انبیا بوده و سرمشق این شهدای بزرگوار نیز بوده است، چراکه خدامحوری را در همه کارهای خود سرمشق قرار دادند.

وی افزود: حضرت امام در نامه به مرحوم وزیری فرمودند: بخوانید و به کار ببندید که خداوند متعال فرمودند «قُلْ إِنَّمَا أَعِظُكُمْ بِوَاحِدَةٍ ۖ أَنْ تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنَىٰ وَفُرَادَىٰ ثُمَّ تَتَفَكَّرُوا ۚ مَا بِصَاحِبِكُمْ مِنْ جِنَّةٍ ۚ إِنْ هُوَ إِلَّا نَذِيرٌ لَكُمْ بَيْنَ يَدَيْ عَذَابٍ شَدِيدٍ؛ بگو که من به یک سخن شما را پند می‌دهم و آن سخن این است که شما خالص برای خدا دو نفر دو نفر با هم یا هر یک تنها قیام کنید و (درباره من) عقل و فکرت کار ببندید تا به خوبی دریابید که صاحب شما امت را جنون نیست، او جز این نیست که رسول خداست و از عذاب سخت روز قیامت که شما را در پیش است، می‌ترساند» (سبأ/ ۴۶). رکن دوم به رهبری الهی مربوط است. در عصر انبیا و ائمه(ع)، خود آنها رهبری کرده و در عصر غیبت، فقیه جامع‌الشرایط رهبری جامعه را بر عهده دارد. در بخش دوم، یعنی ارکان ساختاری و کارگزاری می‌توانیم بگوییم این مقاومت، روش امت‌محور را در دستور کار خود قرار داده است. در اینجا می‌توانیم به آیه ۲۴ سوره انفال اشاره کنیم که خداوند متعال فرموده است: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اسْتَجِيبُوا لِلَّهِ وَلِلرَّسُولِ إِذَا دَعَاكُمْ لِمَا يُحْيِيكُمْ ۖ وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ يَحُولُ بَيْنَ الْمَرْءِ وَقَلْبِهِ وَأَنَّهُ إِلَيْهِ تُحْشَرُونَ؛ ای اهل ایمان، چون خدا و رسول شما را به آنچه مایه حیات ابدی شماست (یعنی ایمان) دعوت کنند، اجابت کنید و بدانید که خدا در میان شخص و قلب او حایل می‌شود (و از اسرار درونی همه آگاه است) و همه به سوی او محشور خواهید شد». در این آیه، دعوت خدا و رسول با عنوان زنده‌کننده انسان نام برده شده است و به همین دلیل است که بسیاری از مفسران گفته‌اند این «يُحْيِيكُمْ» به جهاد و استقامت در برابر دشمنان مربوط است. در اینجا امت، محور کار قرار گرفته و قطع نظر از مرزهای جغرافیایی، از همه عناصر مؤمن دعوت می‌شود که اگر می‌خواهید زندگی عزت‌مندانه داشته باشد، مسیر درست در مقاومت است و مسلمانانی که مقاومت را کنار می‌گذارند، زیر دست و پای استعمارگران منکوب شده و گرفتار استبداد و استعمار می‌شوند، بنابراین باید این دعوت را اجابت کنند تا به حیات برسند.

حجت‌الاسلام لک زایی یادآور شد: رکن سوم به ارکان جهت‌ساز مربوط است. این مقاومت مبتنی بر روشی است که در قرآن از آن با عنوان «في سَبيلِ اللَّه» یاد می‌شود. در یکی از جنگ‌های صدر اسلام یک نفر، افراد زیادی از دشمنان را کشت، اما پیامبر(ص) فرمود اگر وی در این وضعیت شهید شود، به جهنم می‌رود. یکی از اصحاب پیامبر تعجب می‌کند، لذا سراغ وی می‌رود و می‌گوید خیلی خوب جنگیدی، اما آن مبارز می‌گوید تمام تلاشم این بود که در این جنگ نام قبیله‌ام سرآمد باشد، لذا فهمید که فلسفه سخن پیامبر اسلام(ص) چه بوده است، چراکه انگیزه قومی داشته است.
وی بیان کرد: روش مقاومت اسلامی در مکتب شهید سلیمانی مبتنی بر قرب الهی است. همه کسانی که با ایشان حشر و نشر داشته‌اند، معتقدند که از اخلاص فوق‌العاده‌ای برخوردار بوده است. البته خودم در لشکر ثارالله توفیق همراهی با آن شهید را داشتم و بر این نکته صحه می‌گذارم و معتقدم وی با خدا معامله کرده بود، لذا همه چیز را الهی می‌دید. به همین علت می‌گوید خداوندا مرا پاک بپذیر. وی نه حق مأموریتی می‌گیرد و نه کار اقتصادی می‌کند، بلکه می‌گوید من یک سرباز هستم و دائماً در سخنرانی‌هایش از زمان جنگ یاد می‌کند که همدیگر را برادر خطاب می‌کردیم.
رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی  ادامه داد: عنصر چهارم، عنصر محیطی، بومی و سرزمینی است. تمام دغدغه سردار شهید این است که مسائل را به خوبی بشناسد. مقام معظم رهبری فرمودند ایشان قبل از اینکه بحث شکل‌گیری داعش در منطقه مطرح شود، نزد من آمدند و این تحلیل را داشتند که در منطقه چنین اتفاقی رخ خواهد داد. این نشان می‌دهد وی محیط را به خوبی شناخته و با اقتضائات آن نیز آشنا بوده است. خودش مرتباً در صحنه‌های نبرد و در خط مقدم حضور دارد و حتی گاهی در محاصره قرار می‌گیرد و آن محاصره را می‌شکند.
حجت‌الاسلام لک زایی افزود: وی فرمانده‌ای نیست که در دفتر کار حضور داشته و به نیروها دستور دهد جلو بروید، بلکه وی جلو حرکت کرده و به بقیه می‌گوید: «بیایید». بنابراین شناخت وی از محیط بلاواسطه و درجه یک است. لذا می‌توانیم بگوییم این شهید معتقد به شناخت دقیق میدان مقاومت، عناصر آن و دشمنان مقاومت بود و برای هرکدام از آنها نیز نسخه لازم را پیچیده بود.
رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: به همین دلیل است که می‌توانیم بگوییم وی از این جهات می‌تواند یک الگو باشد. انسان‌هایی هستند که خداوند به دلیل تقوا و توحید و حرکت آنها در مسیر الهی، به آنها قدرت فرقان و تمییز حق و باطل می‌دهد و به راحتی می‌توانند از بحران‌ها خارج شوند. اگر سبک و سیاق زندگی‌ ما هم الهی شود، خداوند راه خروج از بحران‌ها را به ما یاد خواهد داد.
منبع:خبرگزاری ایکنا
كلمات كليدي : حجت الاسلام دکتر نجف لک زایی , اخبار پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن , شهید سپهبد سلیمانی

تاریخ خبر: 1399/10/17 چهارشنبه
تعداد بازدید کل: 337 تعداد بازدید امروز: 1
 
امتیاز دهی
 
 

[Part_Lang]
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 338
Guest (PortalGuest)

پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي - دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم
مجری سایت : شرکت سیگما