به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، حجتالاسلام والمسلمین محمد سحرخوان، عضو هیئت علمی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن در یادداشتی نوشت: رهبر معظم انقلاب در سخنانی آرمان انقلاب اسلامی را ایجاد حیات طیبه میداند و در این زمینه میفرماید: «کاری که انقلاب در آغاز انجام میدهد، ترسیم آرمانها است؛ آرمانها را ترسیم میکند. حالا آرمان را ما اگر بخواهیم در یک کلمه بگوییم و یک تعبیر قرآن برایش بیاوریم، «حیات طیبه» است که: فَلَنُحیِیَنَّهُ حَیوةً طَیِّبَة؛ اِستَجیبوا للهِ وَ لِلرَّسولِ اِذا دَعاکُم لِما یُحییکُم؛ ای اهل ایمان! هنگامی که خدا و پیامبرش شما را به حقایقی که به شما (حیات معنوی) میبخشد، دعوت میکنند اجابت کنید.»(سوره انفال/ آیه ۲۴) دعوت پیغمبر و همه پیغمبران به حیات است؛ چه جور حیاتی؟ طبعاً حیات طیّبه.
یعنی همه این چیزهایی که بشر برای بِهزیستی خود، برای سعادت خود به آنها احتیاج دارد. مثلا عزت ملی جزو حیات طیبه است؛ ملت ذلیل، توسریخور، حیات طیبه ندارد. استقلال، وابسته نبودن به بیگانگان و به دیگران جزو حیات طیّبه است. حیات طیّبه را فقط در عبادات و در کتابهای دعا که نباید جستجو کرد؛ واقعیات زندگی اینها است.
نظام اسلامی، علاوه بر اینکه هدفهایی بالاتر از هدفهای مادی دارد، یعنی در نظام اسلامی، یک انسان فقط با پُر شدن شکم خوشبخت نیست؛ باید زندگی مادی و رفاه و امنیت او تأمین باشد. همچنین اصرار دارد که روح و دل انسان باید از یک صفا، تلألو، نورانیت، برادری و فداکاری نسبت به انسانهای دیگر و عبودیت، بندگی و اخلاص نسبت به خدای متعال برخوردار باشد. اسلام و سایر ادیان الهی، این را برای مردم میخواهند.
پس، هدف بالاتر از مادیات است؛ اما مادیات را هم که اسلام تأمین میکند، برای عموم مردم تأمین میکند. یعنی در جامعه اسلامی، همهی انسانها باید از رفاه، آسایش، امنیت و زندگی کافی برای آسایش خیال برخوردار باشند؛ که نه در تمدن مادی غرب چنین چیزی وجود دارد و هرگز وجود نخواهد داشت، و نه در تمدن و نظام سوسیالیستی و کمونیستی، که دیدید به چه سرنوشتی دچار شد. نمونه هم صدر اسلام است و برای رسیدن به آن، احکام الهی و اسلامی کافی است.
نظام اسلامی و حرکت دادن مردم به سوی حیات طیبه
به گفته مقام معظم رهبری وظیفه نظام اسلامی حرکت دادن مردم به سمت حیات طیبه است، ایشان میفرماید: نظام اسلامی به وعده قرآن کریم، مردم را به سمت حیات طیبه حرکت میدهد. آیه قرآن میفرماید: «مَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثَى وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَيَاةً طَيِّبَةً؛هر كس از مرد يا زن كار شايسته كند و مؤمن باشد قطعا او را با زندگى پاكيزه اى حيات [حقيقى] بخشيم»(سوره نحل/ آیه۹۷).
حیات طیبه یعنی زندگی گوارا. یک ملت آن وقتی زندگی گوارا دارد که احساس کند و ببیند که دنیا و آخرت او بر طبق مصلحت او به پیش میرود و به سمت هدفهای او حرکت میکند؛ این زندگی گواراست؛ فقط دنیا نیست، فقط هم آخرت نیست.
آن ملتهایی که به زندگی دنیا چسبیدهاند و موفق شدهاند که زندگی دنیوی را به مراتب پیشرفتهای از کمال برسانند، لزوماً زندگی گوارا ندارند. زندگی گوارا وقتی است که رفاه مادی با عدالت، معنویت و اخلاق همراه شود؛ و این را فقط ادیان الهی میتوانند برای بشر تأمین کنند. از طرف دیگر، حیات طیبه و زندگی گوارا فقط آخرت هم نیست. اسلام نمیگوید من میخواهم زندگی اخرویِ بعد از مرگ مردم را آباد کنم، دنیای آنها هرجور شد، شد؛ این منطق اسلام نیست.
وظایف مسئولان و حیات طیبه
مقام معظم در باره وظائف مسئولان نسبت به ایجاد حیات طیبه میفرماید: «ما در راه اسلام، در راه زندگى اسلامى، در راه حیات طیّبه اسلامى براى شما مردم و براى جامعه اسلامى در دنیا، از هیچ کوششى فروگذار نمیکنیم و به فضل پروردگار هیچ عاملى هم نخواهد توانست ما را از این صراط مستقیم و خطّ روشن منحرف کند.» (بیانات در دیدار فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامى، ۱۳۹۴/۰۶/۲۵)
ایشان در سخنانی دیگر میفرماید: «ما فرقمان با بقیهی گروههایی که در کشورهای مختلف میآیند یک رژیمی را تغییر میدهند، بر سر کار میآیند و قدرت را به دست میگیرند، این است که ما آمدیم برای اینکه یک جامعه اسلامی به وجود بیاوریم؛ ما آمدیم تا حیات طیبه اسلامی را برای کشورمان و برای مردممان بازتولید کنیم؛ آن را تأمین کنیم و اگر بخواهیم با یک نگاه وسیعتر نگاه کنیم، چون بازتولیدِ حیات طیبه اسلامی در کشور ما میتوانست و میتواند همچنان الگویی برای دنیای اسلام شود، در واقع آمدیم برای اینکه دنیای اسلام را متوجه به این حقیقت و این شجره طیبه بکنیم؛ ما برای این آمدیم. هدف، جز این چیز دیگری نبود، الان هم هدف جز این چیز دیگری نیست.» (بیانات در دیدار رؤسای سه قوه و مسئولان نظام)
در سخنان دیگری میفرماید: «فرق جمهوری اسلامی با دیگر دستگاههایی که مادی هستند و عمدتاً در زمینه مسائل انسانی، مبتنی بر یک فکر الهی نیستند، در همین یک نکته است که در جمهوری اسلامی، وزیر و مسئول و رئیسجمهور و مدیر در هر سطحی که هست، نیت اصلیاش این است که به مردم خدمت کند و به اشاعه فکر الهی و آن حیات طیّبه و شایستهای که خدای متعال برای انسانها مقرّر فرموده است، کمک کند و اصل این است. (بیانات در دیدار رئیسجمهور و اعضای هیئت دولت)
ایمان بالله و کفر به طاغوت را تفکیک نکنیم
یکی از خصوصیات حیات طیبه و خصوصیات این انقلاب که در قرآن به آن تصریح شده، ایمان بالله و کفر به طاغوت است: فَمَن یَکفُر بِالطّاغوتِ وَ یُؤمِن بِاللهِ فَقَدِ استَمسَکَ بِالعُروَةِ الوُثقی؛پس هر که به طاغوت [که شیطان، بت و هر طغیان گری است] کفر ورزد و به خدا ایمان بیاورد، بیتردید به محکمترین دستگیره که آن را گسستن نیست، چنگ زده است»(سوره بقره/ ۲۵۶) «عروةالوثقی» یعنی شما مثلاً از یک جای خطرناکی، لغزشگاهی دارید عبور میکنید، یک ریسمان، یک چیزی هست که دستتان را میگیرید که نخورید زمین، لیز نخورید، پرت نشوید پایین؛ به این میگویند «عروةالوثقی». اگر ایمان بالله و کفر به طاغوت داشته باشید، این «عروةالوثقی» است.
این دو ایمان بالله و کفر به طاغوت را از هم نباید تفکیک کرد. ایمان بالله را از مردم بهسختی میشود گرفت؛ تکیه تبلیغات دشمنان، روی کفر به طاغوت و کمرنگ کردن کفر به طاغوت در میان مردم است؛ کفر به طاغوت را ضعیف کنند بهتدریج ایمان بالله را هم از دست مردم میگیرند، ایمان بالله با کفر به طاغوت، توأمان هستند.