به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، حجتالاسلام والمسلمین نجف لکزایی، رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در نشستهای «حکمرانی قرآنی و قیام امام حسین (ع)» که در پژوهشگاه برگزار شد، اظهار کرد: عاشورا از مقدمات اصلی تشیع است و هر سال در ایام محرم مفاهیم بسیار زیادی در ذهن نه تنها شیعیان بلکه همه مسلمانان و حتی بسیاری از آزادیخواهان جهان زنده میشود.
عضو هئیت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) با بیان اینکه عاشورا فراتر از یک حرکت دینی و اسلامی است، همانطور که خود امام حسین(ع) فرمودند این حرکت در مسیر آزادی و آزادیخواهی قابل تعریف است، بیان کرد: اگر بخواهیم قیام حضرت سیدالشهدا(ع) را تحلیل کنیم، باید بدانیم که نقطه شروع این حرکت از بحث سیاست و قدرت بود؛ معاویه از دنیا رفت و یزید به جای او به حکومت رسید و یزید از همه، بهویژه نخبگان و سران جهان اسلام و شخصیتی مثل امام حسین (ع)، خواست که با او بیعت کنند.
وی ابراز کرد: حاکم مدینه دستور داشت از امام حسین (ع) و دیگران بیعت بگیرد که بحث از اینجا آغاز شد؛ یعنی جرقه قیام در واقع از همینجا زده شد و امام حسین (ع) از مدینه حرکت کرد و ایشان به مکه تشریف بردند و با این کار از ذلت بیعت نجات یافتند.
حجت الاسلام والمسلمین لکزایی ادامه داد: تحلیل امام حسین (ع) این بود که بیعت با یزید ذلتآور است و عزت اسلامی را از بین میبرد ضمن اینکه دو مفهوم بسیار مهم در نهضت حسینی عزت و ذلت است و عزت برای امام حسین(ع) بسیار مهم بود و در قرآن کریم میخوانیم: «العزه لله و لرسوله و للمؤمنین»؛ یک انسان مؤمن نمیتواند زیر بار ذلت باشد، چه برسد به امام حسین (ع) که یک رهبر بزرگ دینی است.
رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به ادامه مسیر قیام افزود: در مکه شرایطی پیش آمد که میخواستند امام را در همانجا به شهادت برسانند اما امام حسین (ع) به دعوت کوفیان به سمت کوفه حرکت کردند و حوادثی رخ داد که همه ما میدانیم.
وی تأکید کرد: از نقطه آغاز قیام تا شهادت امام حسین (ع) و حرکت حضرت زینب (س) همه چیز در ارتباط با حکومت و حکمرانی بود و امام حسین (ع) یک نوع حکمرانی را طرد و از نوعی دیگر دفاع کرد تا نشان دهد حکمرانی اسلامی آنگونه که یزید میگوید نیست و رابطه حکومت و مردم نباید به شکل مورد نظر یزید باشد.
دو نوع حکمرانی؛ طاغوتی و توحیدی
رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: امام حسین (ع) فرمودند «مثلی لایبایع مثله»، یعنی کسی مثل من با کسی مثل یزید بیعت نمیکند و ایشان حکمرانی یزید را قبول نداشتند ضمن اینکه ما به طور کلی با دو نوع حکمرانی مواجهیم؛ حکمرانی طاغوتی که انسان را از نور به ظلمت میبرد و حکمرانی توحیدی که انسان را از ظلمت جهل، شرک، خودخواهی، غرور و انواع تاریکی به سمت نور علم، تقوا و معنویت هدایت میکند.
وی با اشاره به مضامین زیارت اربعین تصریح کرد: در زیارت اربعین خطاب به امام حسین (ع) آمده است که «لِیَسْتَنْقِذَ عِبَادَکَ مِنَ الْجَهَالَهِ» یعنی تو قیام کردی تا بندگان خدا را از جاهلیت نجات دهی. در واقع فلسفه قیام امام حسین (ع) همان فلسفه ارسال رسولان الهی است: «لیقوم الناس بالقسط» که این قیام تجلی عدالت در برابر ظلم و جور و جنایت میباشد؛ قیام امانت در برابر خیانت و قیام توحید در برابر کفر و شرک است.
جامعه اسلامی نیازمند بازگشت به ارزشهای واقعی است
حجتالاسلام والمسلمین لکزایی افزود: امام حسین (ع) احساس کرد جامعه اسلامی از اهداف پیامبر اکرم (ص) فاصله گرفته و ارزشهای دینی را فراموش کرده است و جامعه اسلامی به برداشتی از ارزشها رسیده بود که حتی با یزید هم میتوانست کنار بیاید و بزرگان ما فرمودند حکومتی که مردم دارند در حد لیاقت خودشان است؛ اگر جامعهای حکومت ظالمانه یا فرعونی دارد، به اندازه لیاقت خودش است و اگر حکومتی عادلانه و مبتنی بر عزت و کرامت دارد، باز هم متناسب با شایستگیهای خودشان است.
رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: برای ما ایرانیها، قیام امام حسین (ع) عامل نجات بود و در دوره جدید هم امام خمینی (ره) قیام خود را با محرم آغاز کرد و هم زمانی که قیام به پیروزی رسید در ایام محرم و با مناسبتهای عاشورا و اربعین بود و انقلاب اسلامی با نام امام حسین (ع) و عاشورا پیوند خورده است.
حجت الاسلام والمسلمین لکزایی تصریح کرد: وقتی ملت ایران پیام امام حسین (ع) را درک کردند و فهمیدند که «خون بر شمشیر پیروز است» و زندگی با ذلت ارزشی ندارد، جان خود را برای عزت فدا کردند؛ همانطور که امام حسین (ع) فرمودند: «وعلی الاسلام السلام إذا بلیت الامه براع مثل یزید». یعنی اگر با یزید بیعت کنم، شاید چند صباحی بیشتر زندگی کنم، اما فاتحه اسلام خوانده میشود.
پیوند برخی حکومتهای امروز با الگوی یزیدی
وی با اشاره به تحولات امروز منطقه اظهار کرد: امروز هم در منطقه با حکومتهایی روبهرو هستیم که با کمال وقاحت در برابر دوربینها با رژیم کودککش صهیونیستی پیمان همکاری امضا میکنند و این همان اسلام یزیدی است که ادامه پیدا کرده و امروز به شهادت کودکان یمنی و فلسطینی منجر شده است، در حالیکه این حکومتها چشم بر جنایات بسته و حتی همکاری میکنند.
رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی بیان کرد: در قرآن کریم خطاب به پیامبر آمده است: «یاایها النبی جاهد الکفار و المنافقین». پیامبر دو نوع دشمن داشت؛ دشمن بیرونی یعنی کفار و دشمن درونی یعنی منافقین. قیام امام حسین (ع) قیام علیه نفاق و آسیب داخلی امت اسلامی بود.
حجت الاسلام والمسلمین لکزایی ادامه داد: امروز امت اسلامی با وجود حدود ۶۰ کشور اسلامی گرفتار انحطاط است و اگر مسلمانان به سفارش پیامبر اکرم (ص) بازگردند که فرمود: «من در میان شما قرآن و عترتم را میگذارم، اگر به هر دو تمسک کنید هرگز گمراه نمیشوید»، مشکلاتشان حل خواهد شد.