اعضای هیأت علمی

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه مساله حکمرانی زمینه‌ساز در امتداد رسالت انبیا است، اظهار کرد: در این راستا باید به این نکته توجه داشت که زمینه‌سازی
حجت‌الاسلام نصوری تأکید کرد: اگر می‌خواهیم آمادگی فرهنگی ایجاد کنیم باید زمینه همدلی و اطاعت از ولی خدا را فراهم کنیم تا به منظور تحقق این مسائل بتواند حرکت کرده
حجت‌الاسلام حسین‌آبادی با بیان اینکه برای ۷۰ نهاد، سازمان و وزارتخانه برنامه پنج ساله مهدویت نوشته‌ایم، گفت: تخصیص بودجه به مهدویت در دهه‌های اخیر مرسوم نبود اما به پشتوانه سند
پژوهشکدۀ اخلاق و معنویت روز اول مهر ۱۴۰۴، از نخستین شمارۀ دوفصلنامۀ علمی- تخصصی اخلاق و روان‌شناسی رونمایی می‌کند.
استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به پیوند حکمرانی دینی و فلسفه غیبت، تأکید کرد: نظام اسلامی که بر محوریت ولایت فقیه شکل گرفته، باید در مسیر عزت و اقتدار
عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه منظومه معرفتی و ارزش‌های رهبر انقلاب شامل انسان‌محوری اسلامی و حیات طیبه می‌شود، گفت: عناصر فکری و ارزشی، چارچوب سیاست‌ها و تصمیم‌گیری‌های رهبر
رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: تصدیق دین به معنای ایمان همراه با عمل صالح، اساس تقوا و اصلاح اندیشه‌ها، انگیزه‌ها و ارزش‌های حکمرانی است که به‌واسطه آن

۱۰. بررسی عزاداری حسینی در دولت فاطمی و بویهی؛ قاسم جوادی، ناقدان: ناصر موسوی و محمدحسین فلاح زاده، ۲۶/۸/۹۰؛ ۱۱. علل خروج امام حسین: از مدینه (رویکردی بسترشناسانه)؛ نعمت الله

آخرین بروزرسانی شهریور ۱۴۰۴

گروه دانش‌نامه اهل بیت(ع) متکفل تدوین مجموعه‌ای درباره این بزرگواران است که به صورت روشمند و علمی با محوریت چهارده معصوم(ع) ارائه می‌گردد. همچنین شخصیت‌ها، خاندان‌ها، شهرها، مکان‌ها، مفاهیم کلامی،

حکمرانی بسترها و شرایط لازم را برای پیشرفت، مشارکت عمومی و شفافیت و اثربخشی در اداره امور جامعه را به همراه یک آرمان‌غایی در دل خودش جای می‌دهد که آن
بررسی ظرفیت‌ها، رایزنی برای تعاملات بیشتر و استفاده از تجربیات مشترک
ما باید به استراتژی فرهنگ مهدوی می‌رسیدیم چون از یکسو ریشه در تاریخ ما دارد و از سوی دیگر آرمان خواهی و حرکت رو به بالا در آن به چشم
عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) با تبیین جایگاه پیامبر اسلام(ص) در قرآن کریم گفت: شأن نبی مکرم اسلام در چهار بُعد؛ تلاوت آیات، تزکیه، تعلیم کتاب و تعلیم حکمت خلاصه
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: وحدت امت اسلامی سبب نصرت و مصونیت الهی، رحمت الهی، تولید قدرت و قوی شدن جهان اسلام می‌شود و همچنین زمینه
رئیس مرکز تخصصی مهدویت حوزه با اشاره به اهمیت سنت‌های الهی در حکمرانی زمینه‌ساز ظهور، گفت: سوره اسراء نماد کاملی از این سنت‌هاست و داستان بنی‌اسرائیل در قرآن کلید فهم
حجت‌الاسلام و المسلمین استاد نجف لک‌زایی، رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، در نشست هم‌اندیشی مبلغان نخبه با عنوان «حکمرانی نبوی»، بر اهمیت مشارکت همه‌جانبه مردم در اقامه دین و
برای آنکه حکمرانی مردمی در جهت حکومت مهدوی شکل بگیرد نیازمند چهار رکن هستیم رکن اول «بخش نظام فرادست» است. رکن دوم «جریان ها و حلقه های میانی» هستند. رکن
صلح امام حسن(ع) نه یک پایان، که آغاز مسیری بود برای آشکار شدن چهره باطل و تثبیت هویت عزت‌محور شیعه؛ راهی که به عاشورا ختم شد، اما از هوشمندی تاریخی
صلح، فرصتی برای ترمیم جبهه‌ی شیعه و بازتولید گفتمان امامت در جامعه‌ی اسلامی

درباره پژوهشکده

معرفی پژوهشکده اسلام تمدنی

«پژوهشکدۀ اسلام تمدنی» از پژوهشکده  های پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی  است که از سال ۱۳۹۵ با تصویب پژوهشگاه و تأیید هیئت امنای دفتر تبلیغات اسلامی حوزۀ علمیه قم، با این عنوان مذکور و با تعریف مأموریت جدید فعالیت خود را آغاز کرد. این نهاد پژوهشی، پیش از این ، از سال ۱۳۶۸ در قالب معاونت پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی،‌ فعالیت های پژوهشی خود را با همراهی گروهی از پژوهشگران زبدۀ حوزه و دانشگاه آغاز کرده بود و بعدها در مسیر سازمان پذیری، با عنوان مرکز پژوهش ¬های علوم اسلامی و انسانی به ادامۀ فعالیت پرداخت و با برنامه  ها و اقداماتی مختلف کوشید تا در تولید علم، تعمیق فکر و ترویج فرهنگ اسلامی، نقش  آفرینی کند.
 برگزاری نشست  های فاخر علمی، گفتگوها و مناظره  های چالشی، نقد کتاب و فیلم، دوره  های کارگاهی، نوشتن مقاله و تألیف کتاب، گونه  های فعالیتی این بخش پژوهشی بود که به  واقع در نوع خود بی  نظیر می نمود. تا آنجاکه محققان و دغدغه  مندان آشنای به مرکز، آن را به مثابه نقطۀ امید خویش می  دانستند. این مرکز در طول بیش از دو دهه فعالیت با استفاده از ظرفیت‌های حوزۀ علمیۀ خراسان و دانشگاه‌های منطقه، پژوهش  هایی را در شاخه  های مختلف علوم اسلامی و انسانی همچون مطالعات  قرآنی، حکمت و کلام اسلامی، علوم اجتماعی، تاریخ، فقه و ادبیات سامان داد که برخی از آنها در مجامع رسمی و علمی به کسب افتخار و رتبه و دریافت امتیازهای علمی گردید.
دستاورهای پژوهشی و مسأله ¬محور مرکز پژوهشی موجب شد تا کوششی جدی در جهت رسمیت  بخشی آن صورت گیرد. نتیجۀ این تلاش ها، با پی  گیری های چندین ساله،‌ هم فکری  و همراهی  اعضای محترم هیأت علمی و مسئولین دفتر خراسان منجر به تأسیس «پژوهشکدۀ اسلام تمدنی» با اهداف، مأموریت و ساختار جدید شد.
 «پژوهشکدۀ اسلام تمدنی» همان طور که از عنوان آن برمی  آید مطالعات و پژوهش  های معطوف به توانایی اسلام در ساخت تمدن پاسخگو و درخور نیازهای همه جانبه انسانی را در دستور کار دارد و طبعاً بر آورده ¬ها، داشته ¬ها، یافته¬ ها و ظرفیت¬ های اسلام در گذشته، حال و آینده متمرکز است و می کوشد تا اسلام را آن گونه که شایسته آن است در عرصه کارآمدی اش بررسی و معرفی نماید، به همین سبب و در راستای تحقق اهداف سازمانی، چهار گروه پژوهشیِ «قرآن و مطالعات اجتماعی»، «فقه کاربردی»، «هنر و تمدن اسلامی» و «حکمت و کلام جدید» را با رویکردهای تخصصی در ساختار خود باز تعریف کرده است.
هم اکنون پژوهشکدۀ اسلام تمدنی با ریاست آقای دکتر سیدمصطفی احمدزاده(استاد یار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی) و فعالیت مستمر «شورای پژوهشی پژوهشکده»؛ «اداره¬ امور پژوهشی اداره کل پژوهش، «اداره پژوهشی پژوهشکده،»؛ «اداره کتابخانه و اطلاع رسانی» و «اداره نشریات و فصلنامه ها»؛ عضویت تمام¬ وقت سیزده هیئت علمی رسمی، همچنین همکاری شمار زیادی از پژوهشگران و اعضای هیئت علمی دانشگاه¬ های مختلف؛ در پیِ انجام مأموریت سازمانی در تلاش است.
این پژوهشکده تاکنون یکصد و سی و شش جلد اثر علمی(یکصدو یازده عنوان )، در قالب کتاب منتشر کرده که برخی از آن ها در جلدهای متعدد است. همچنین چهار مجله علمی نیز با عناوین: «فصلنامۀ علمی- پژوهشی پژوهش های قرآنی»؛ «فصلنامۀ علمی- تخصصی مطالعات ادبی متون اسلامی»؛ «دوفصلنامۀ علمی- پژوهشی پژوهش های عقلی نوین»؛ «دوفصلنامۀ علمی – ترویجی سیره ¬پژوهی اهل بیت (ع)» را برابر زمان بندی تعیین شده منتشر می کند.
نگاهی اجمالی به مأموریت، اهداف، ساختار و دستاوردهای پژوهشکدۀ اسلام تمدنی

– مأموریت:
تأمین پشتوانه‌های علمی تمدن نوین اسلامی ـ ایرانی از طریق نگرش به اسلام به مثابه دین تمدن‌ساز و توانمند در پربایی جامعه متعالی.
– اهداف کوتاه  مدت (۲ ساله):

پژوهش در زمینه های:
۱.    مبانی هنر و تمدن اسلامی با رویکرد به الگوی توسعه اسلامی ـ ایرانی؛
۲.    بازسازی منطق، روش‌شناسی و مدل نواندیشی دینی در تمدن نوین اسلامی؛
۳.    تفسیر اجتماعی قرآن کریم معطوف به نیازهای تمدّن نوین اسلامی؛
۴.    ساختارهای علم فقه، فقه شهرنشینی، فقه مذاهب و نقد سلفیه.

سید حامد علیزاده موسوی

سید محمد سلطانی

محمد علی مبینی