حجت الاسلام والمسلمین نجف لکزایی؛ رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در نشست گروه فلسفه سیاسی مجمع عالی حکمت اسلامی که به مناسبت صدور پیام مقام معظم رهبری به یکصدمین سال بازتاسیس حوزه برگزار شد بیان کرد: پیام مقام معظم رهبری در حقیقت منشور دوم حوزه و روحانیت است. منشور نخست را امام راحل(ره) مطرح فرمودند و پیام رهبری معظم انقلاب، منشور روحانیت است که به عنوان سندی برای پیشرفت حوزه و نهادهایی است که در حاشیه حوزه و یا در متن آن متولد شدهاند یا نهادهایی که بخواهند در آینده تاسیس شوند.
رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی افزود: مقام معظم رهبری یک کلان روایتی از بازتاسیس حوزه در این بیانیه داشتند و فرمودند: مرحوم آیت الله حاج شیخ عبدالکریم حائری با یک درک و فهمی از مشکلات دوران خود اقدام به تاسیس حوزه علمیه کردند؛ شرایطی چون جنگ جهانی اول و فروپاشی امپراتوری عثمانی و روی کارآمدن وابستگان استعمار در جهان اسلام و تقسیم کشورهای اسلامی بین انگلیس و فرانسه و برخی کشورهای دیگر که در این شرایط بخشهایی از جهان اسلام دچار خمودگی و بخشی هم دست به مقاومت زدند که عمدتا شیعیان در ایران و حوزه نجف هستند. در حوزه علمیه قم هم دغدغه حل مسئله وجود داشت یعنی هم بر مشکلات داخلی و هم هجمه قدرتهای خارجی توجه داشتند.
معاون پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی بیان کرد: وقتی ما با این روایت کلان حوزه صد سال گذشته را ملاحظه کنیم خواهیم دید حوزه مرتبا رو به رشد و دارای قدرت حل مسئله بوده است و هر جا کشور با مسائل لاینحل مواجه شده است سرمایههای انسانی برخاسته از حوزه به کمک مؤمنین شتافته است.
وی اضافه کرد: آرهبر معظم انقلاب فرمودند برای اینکه حوزه همچنان پیشرو و سرآمد باشد راهبرد برای آینده باید مشابه گذشته باشد یعنی اگر حوزه بخواهد نبض تفکر آینده را در دست داشته باشد باید آسیبهای داخلی و بحران و تهدیدات بیرونی را شناسایی کند.
رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی بیان کردند: این ماموریت راهبردی وجدید حوزه را رهبر معظم انقلاب در چند محور تبیین فرمودند: در اولین محور بر علمیبودن حوزه تاکید فرمودند وفرمودند: حوزه اگر بخواهد درعرصه تعلیم و تربیت موفق باشد باید آسیب های فرارو را مورد شناسایی قرار دهد و آن را حل کند. محور دوم، تربیت نیروهای مهذب و کارآمد و مبلغان جهادی است؛ کاری که وظیفه حوزه از دیرباز بوده است و خروجی آن باید تربیت مجاهدین فرهنگی باشد. کسی که در راه خدا سختیها را به جان میپذیرد و از مال و جان خود مایه میگذارد تا وظیفه دینی و الهی خود را انجام دهد و در این عرصه نیازمند تحرک بیش از گذشته است.
استاد لکزایی با بیان اینکه وسوسههای جاه و مال و مقام امروز بیش از گذشته حوزه را تهدید میکند، اضافه کرد: قبل از انقلاب عمدتا افراد برای تهذیب نفس و تربیت اخلاقی وارد حوزه می شدند ولی بعد از انقلاب این اخلاص با وسوسه بیشتری مواجه است لذا مراقبت بیشتری باید وجود داشته باشد.
وی افزود: طلاب باید با تهاجمی که علیه اسلام ناب در سطح منطقه و جهان صورت میگیرد آشنا باشند؛ رهبر انقلاب ما را به هشدارهای امام راحل به حوزه و حوزویان ارجاع فرمودند که از جملهآن، خطر تحجر و رشد تفکر جدایی دین از سیاست است که محصول تفکرات و عوامل استکبار می باشد و با عنوان سکولاریسم از آن، یاد میشود.
استاد دانشگاه باقرالعلوم(ع) با بیان اینکه رهبر انقلاب در بخشهای پایانی پیام خود، تمرکز بر موضوعاتی نمودند که خلا آن بیشتر در حوزه حس میشود، گفت: بخش دیگری از فرمایش ایشان آن است که حوزه باید مرکز مشارکت در تدوین نظامات اسلامی داشته باشد؛ چون حوزه اگر بخواهد در این عرصه موفق باشد باید باب همکاری با دانشگاه را باز کند؛ تنظیم نظام سیاسی و خانواده و نظام اقتصادی، تعلیم و تربیت، حکمرانی و بهداشت و سلامت از منظر اسلام باید توام با همدیگر و همافزا باشد یعنی آن چه در مراکز علمی دنیا در حال رخ دادن است در همکاری با حوزه و ایجاد قرارگاه مشترک علمی بین حوزه و دانشگاه منجر به تدوین نظامات مختلف اسلامی برای کشور بشود.
رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی بیان کرد: محور دیگر در فرمایش رهبری آن است که حوزه باید به نوآوری های تمدنی بپردازد یعنی از وظایف راهبردی حوزه، تدوین تمدن نوین اسلامی در مواجهه با تمدن باطل غرب است؛ وقتی ما قصد داریم تمدن اسلامی را اقامه کنیم لازمه آن این است که نیروهایی تریبت کنیم که توانمندی علمی و بینش تمدنی لازم را داشته باشند؛ یعنی با رویکرد اسلامی آشنا باشند و با رویکرد جامع تمدنی عناصر خودی و غیرخودی و دوست و دشمن را بشناسند و انرژی ها با درگیری داخلی از بین نرود.
عضو گروه سیاست مجمع عالی حکمت اسلامی با بیان اینکه ممکن است این پرسش ایجاد شود که ساخت چنین تمدنی چه ربطی به فلسفه و کلام و فلسفه سیاسی و غیره دارد؟ تصریح کرد: پاسخ آن است که برای داشتن حوزه علمیه سرآمد با بینش تمدنی با یکی دو دانش و حتی ده دانش ممکن نیست بلکه چنین حوزه علمیهای باید نه تنها همه دانشهای خود را مورد بازنگری قرار دهد بلکه باید از دانشهای تولیدشده در دانشگاه بهره ببرد و مجاهدان فرهنگی تربیت کند که حاضر باشند از دانش خود در راستای امتداد اجتماعی استفاده کنند.
استاد نجف لکزایی اضافه کرد: انسانی که به بینش توحیدی برسد نقشه خدا را که در قالب قرآن و عترت است پیاده خواهد کرد لذا امتداد اجتماعی فلسفه باید در این بخش خود را نشان دهد؛ علامه طباطبایی در دورهای که ایران و منطقه با انواع شبهات مارکسیستی وکمونیستی و غیره روبرو بود با روش رئالیسم به مبارزه با آن پرداخت و شهید مطهری به نقد مارکسیسم پرداخت و در ادامه آیت الله مصباح به نقد لیبرالیسم پرداختند.
وی تاکید کرد: بدون حکمت نظری و عملی و تدبیر منزل و مدن، امکان دستیابی به چنین تمدنی وجود ندارد.