به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به نقل از تبلیغ نیوز، حجتالاسلام والمسلمین استاد نجف لکزایی، عضو هئیت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) در آیین گشایش نمایشگاه علوم اسلامی و انسانی دیجیتال که به همت مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی و سایر مراکز حوزوی و دانش بنیان اسلامی به مدت سه روز در قم برپا شده است، اظهارکرد: امروز یکی از راهبردهای کشور رسیدن به ترازهای فناورانه علمی است که بحمدلله بطور کلی حوزه علمیه قم توانسته به این رویکرد راهبردی تا حدودی دست پیدا کند.
بیشتر بخوانید: برداشتهای متفاوت از عدل در طول تاریخ اهمیت اخلاق در حل مسائل اجتماعی درخشش پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در ارزیابی وزارت علوم، فناوری و تحقیقات |
معاون پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم تصریح کرد: در عصر حاضر، مکتبی در رویارویی های جهانی برنده است که در دسترس باشد و از این رو، ورود ما به حوزهٔ علوم اسلامی و انسانی دیجیتال، یکی از شرایط و الزامات خروج از حاشیه و ورود به متن است.
حجتالاسلاموالمسلمین لکزایی همچنین، ضمن قدردانی از این ابتکار مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی ( مرکز نور) به منظور برپایی این نمایشگاه فناورانه و فاخر، بر اهمیت راهبردی کار صورتگرفته در حوزهٔ علوم اسلامی دیجیتال تأکید کرد.
استاد حوزه و دانشگاه در بخش دیگری از سخنان خود، «انقلاب اسلامی» را نقطه اوج تلاش برای خروج از حاشیه و ورود به متن در عرصه فناوری های نوین به ویژه در علوم اسلامی و انسانی توصیف کرد و گفت: نظریه «نظام جهانی» اثر امانوئل والرشتاین در علوم سیاسی و روابط بینالملل، به تبیین اهمیت این «خروج از حاشیه» پرداخته است که بر اساس این نظریه، از سال ۱۵۰۰ میلادی به بعد، بخشی از جهان از بخشهای دیگر جلو افتاد و به مرور تبدیل به «مرکز یا کشورهای توسعهیافته» شده است. دستههای دوم و سوم، کشورهای «نیمه حاشیه» و «پیرامونی و حاشیهای» هستند.
رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی افزود: جریان ثروت، قدرت، فکر و اندیشه معمولاً اینگونه است که از حاشیه به نیمه حاشیه و سپس به مرکز میرود؛ مانند نخبگانی که از ایران به اروپا و سپس مهاجرت میکنند، چنین حرکتی را تصور کنید، آن نظم جهانی آمده شبکههای لازم برای ادارهٔ جهان را هم طراحی کرده و تا جایی که بتواند، جهان را به زبان حقوقی و در غیر این صورت، به زبان زور اداره کند.
وی تصریح کرد: تنها حرکتی که در مقابل این اتفاق ایستاد و ایستادگی کرد، انقلاب اسلامی بود.
استاد دانشگاه باقرالعلوم(ع) به کلام امام خمینی (ره) اشاره و خاطرنشان کرد: امام راحل در پاسخ به خبرنگار فرانسوی که از نداشتن تحصیلات دانشگاهی ایشان در حقوق بینالملل و علوم سیاسی پرسیده بود، فرمودند: «اسلام به ما می گوید طبق عدل حکم کنیم؛ ما عدالت داریم، ما طبق عدل حکم میکنیم».
شاخصههای مکتب پیروز در رویارویی جهانی
حجتالاسلام والمسلمین لکزایی بیان کرد: در این رویارویی که انقلاب اسلامی بهدنبال احقاق حقوق و خلاصی از ظلم است، مکتبی برنده میشود و نظامی توفیق پیدا میکند که در چند ویژگی؛ «عادلانه به نظر رسیدن: عدالت شاخص بسیار مهمی است»، «فرابخشی بودن: مکتبی که آدمها رو طبقهبندی نکنه و گروهی را علیه خود قرار ندهد»، «اعتبار بیشتر: مکتبی که اعتبار بیشتری داشته باشد، سریعتر از حاشیه به متن میآید» و «در دسترس بودن: در دسترس بودن، پاسخگو بودن و مُد روز بودن، از دیگر ویژگیهای مهم برای مکتبی است که میخواهد به متن وارد شود» قویتر باشد.
رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی شاخص «در دسترس بودن» را مورد توجه قرار داد و گفت:آیا مکتبی که میخواهد وارد متن شود، این محتوا و مضامینش و پیامهایش در دسترس جهانیان است؟
وی پاسخ داد: ما با «صنعت چاپ» نمیتوانیم به این هدف دست یابیم و به تجربهٔ خود در مجمع جهانی اهل بیت(ع) اشاره کرد که با وجود آمار شیعیان تا ۴۰۰ میلیون نفر، تنها ۵ میلیون نسخه کتاب چاپ و توزیع شده بود. به همین دلیل، «ویکی شیعه» به زبانهای مختلف تأسیس شد تا نیاز شیعیان و غیرشیعیان را تأمین کند.
استاد لکزایی تصریح کرد: ورود ما به حوزهٔ علوم اسلامی و انسانی دیجیتال و علوم رقومی بهطور کلی، این یکی از شرایط و الزامات خروج از حاشیه و ورود به متن است.
وی تصریح کرد: ما در این قسمت تأخیر و عقبماندگی زیادی داریم.
معاون پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی با تأکید بر ضرورت «سیاستگذاری راهبردی» در این حوزه، اظهارکرد: از طریق علوم اسلامی و انسانی دیجیتال میتوان مکتب انقلاب اسلامی و مکتب اهل بیت(ع) را با همان ویژگیهای مورد نظر مقام معظم رهبری، به جهانیان و به زبانهای مختلف ارائه کرد.
از الزامات اقامهٔ دین، تبیین و گفتمانسازی آن است
وی ادامه داد: علوم اسلامی انسانی دیجیتال باید در یک گسترهٔ بینالمللی مورد توجه قرار گیرد و به زبانهای مختلف دنیا ارائه شود.اما متأسفانه در مبانی کلیدی اسلامی، ترجمه به زبانهای زندهی دنیا (مانند انگلیسی) وجود ندارد، دلیل آن را «محدود فکر کردن» و «محلی فکر کردن» دانست که هنوز در میان بسیاری رواج دارد.
رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تأکید کرد: باید افق گشایی کنیم، دنیا رو ببینیم، مثل امام و رهبری فکر کنیم. باید علما «دیده بانی» داشته باشند تا دشمن و اقدامات آن را در دوردستها ببینند و مردم و حوزه علمیه قم را آگاه کنند.