حجت الاسلام و المسلمین استاد نجف لک‌‌زایی بیان کرد؛

قیام امام حسین(ع) ادامه سیره رسول خدا برای اصلاح جامعه است

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: قیام امام حسین (ع) ادامه سیره رسول خدا برای اصلاح جامعه بود تا تحولی ایجاد کند.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، حجت الاسلام والمسلمین نجف لکزایی در روز ۱۵ تیرماه همزمان با عاشورای حسینی در هشتمین نشست از سلسله نشست‌های حکمرانی قرآنی و قیام امام حسین(ع) که به صورت برخط برگزار شد، با اشاره به بزرگ‌ترین چالش امت اسلامی اظهار کرد: امام حسین(ع) زمانی که قصد ترک مدینه به سمت مکه داشتند تا ناگزیر به بیعت با یزید نشوند، در نامه‌ای به برادرشان محمد بن حنفیه نوشتند که می‌خواهند به سیره و روش رسول خدا(ص)، یعنی جد و پدربزرگ خود، عمل کنند.

وی افزود: برخی آیات قرآن کریم به سیره حضرت رسول اشاره دارد و برای درک بهتر، آیه‌ای از آیه ۱۵۷ سوره مبارکه اعراف است که این آیه ناظر به آیه قبل خود است که می‌فرماید: «وَکَتَبْنَا لَهُمْ فِیهَا أَنَّ النَّفْسَ بِالنَّفْسِ» و سپس می‌گوید خداوند حسنات را برای کسانی ثبت می‌کند که تقوا پیشه می‌کنند و خود را از تهدیدات محافظت می‌کنند.

وی ادامه داد: این افراد از زکات و صدقه بهره‌مندند، اهل انفاق و رسیدگی به محرومان‌اند و سپس آیات ویژگی‌های کسانی که به آیات خدا ایمان دارند را بیان می‌کند و می‌فرماید که اینها کسانی هستند که از رسول پیامبر که امی است اطاعت می‌کنند و او را در تورات و انجیل به عنوان رسول می‌یابند.

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: روش پیامبر(ص) این است که ابتدا امر به معروف می‌کند، یعنی مردم را به نیکی‌ها دعوت می‌کند، و سپس نهی از منکر می‌کند، یعنی مردم را از زشتی‌ها بازمی‌دارد و امام حسین علیه السلام نیز در نامه‌اش به محمد بن حنفیه به همین امر تأکید دارد و می‌گوید می‌خواهد به سیره جد و پدرش عمل کند؛ یعنی به امر به معروف و نهی از منکر پایبند باشد.

وی ابراز کرد: پیامبر مردم را به حلال‌ها و پاک‌ها امر می‌کند و آنچه ناپاک است برای آنها حرام می‌کند و همچنین غل و زنجیر‌هایی را که طاغوت‌ها و شیاطین و مستکبران بر جسم و روح مردم گذاشته‌اند، برمی‌دارد و آنها را آزاد می‌کند.

حجت الاسلام والمسلمین لکزایی افزود: پیامبر(ص) ابتدا مردم را از دست خودشان نجات می‌دهد، چرا که کسی که گرفتار هوا‌های نفسانی است، باید مراقبت شود که به خودش آسیب نرساند و توبه یعنی بیدار شدن و شورش علیه نفس طغیانگر و امام حسین(ع) آمد تا انسان‌ها را نجات دهد، اما همانطور که برخی نجات یافتند، بسیاری دیگر نجات پیدا کند.

وی تأکید کرد: کسانی که به پیامبر ایمان می‌آورند، او را یاری می‌کنند، همان کسانی هستند که به امام حسین(ع) ایمان دارند، ایشان را تکریم می‌کنند و یاری می‌رسانند و امروز نیز هر کسی بخواهد حسینی باشد، باید به همین مسیر ایمان و عمل کند؛ یعنی ایمان به امام حسین، ایمان به پیامبر، ایمان به خدا و قرآن و پرچمدار امر به معروف و نهی از منکر باشد.

حجت الاسلام والمسلمین لکزایی بیان کرد: خداوند می‌فرماید: «قُلْ یَا أَیُّهَا النَّاسُ إِنّی رَسُولُ اللَّهِ إِلَیْکُمْ جَمِیعًا»؛ یعنی رسالت پیامبر جهانی است و شامل همه مردم، نه فقط مؤمنان و امام حسین(ع) احیاگر همه انسان‌ها و سفینه نجات بشر است.

وی افزود: کسانی که بخواهند نجات پیدا کنند باید وارد کشتی دنیا که تقوا سفینه آن است، شوند. تقوا یعنی عمل به معروف، نهی از منکر، انجام واجبات و ترک محرمات، کنترل نفس و هوا‌های نفسانی.

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: در عاشورا و کربلا دو خط حکمرانی حق و باطل، تقوا و فجور، توحید و شرک، حق و باطل در برابر هم قرار گرفتند و انتخاب با انسان است که کدام راه را برگزید و سوار کشتی امام حسین شدن به معنای نجات است و تخلف از آن به معنای غرق شدن و تباهی است، همانند یزید و انصارش که غرق شده و ملعون شدند.

آخرین اخبار