به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، بوتکمپ فشرده و حرفه ای «برنامهنویسی با هوش مصنوعی» با تدریس دکتر وحید شریفی، محقق رسمی پژوهشکده اسلام تمدنی، با دستاورد های ارزشمند به کار خود پایان داد. در این رویداد آموزشی کم نظیر، افراد در گستره سنی ۱۲ تا ۶۰ سال، از دانشآموز دبستانی تا مدیران بازنشسته، ذوی صندلی های این بوت کمپ نشستند و تجربهای یکسان را زیستند.
یادگیری بیمرز و بدون پیششرط
یکی از نقاط قوت منحصربهفرد این دوره، طراحی آن برای تمامی سطوح دانش بود. برخلاف بسیاری از دورههای تخصصی، در این بوتکمپ، افراد کاملاً مبتدی که حتی یک خط کد ننوشته بودند، در کنار برنامهنویسان حرفهای و با کمک ابزارهای نوین هوش مصنوعی، توانستند تنها در چهار جلسه فشرده، ایدههای خود را به محصول تبدیل کنند. این اتفاق، یک الگوی موفق برای شکستن تابوی «دشواری ورود به برنامهنویسی» ایجاد کرد.
دستاورد ملموس: تولید بیش از ۲۰ محصول نرمافزاری
ملموسترین نتیجه این کارگاه فشرده، خلق بیش از ۲۰ وبسایت و نرمافزار کاربردی توسط خود شرکتکنندگان بود. پروژهها طی چهار جلسه کاملاً عملیاتی و با استفاده از دستیاران هوش مصنوعی کدنویس توسعه یافتند. شرکتکنندگان آموختند که چگونه از هوش مصنوعی برای تولید کد اولیه، رفع اشکال و حتی بهینهسازی پروژههای خود استفاده کنند.
واکنش شرکتکنندگان: از شگفتی تا اشتیاق
یک شرکتکننده نوجوان گفت: «فکر نمیکردم بتوانم در این زمان کوتاه یک سایت برای کسبوکار خانوادگی بسازم.» یکی از شرکتکنندگان میانسال نیز بیان کرد: «این دوره ترس من از فناوری را از بین برد و نشان داد که برای یادگیری هیچوقت دیر نیست. حالا میتوانم ایدههای ذهنیام را به شکل یک نرمافزار ببینم.»
سخن استاد بوت کمپ: هدف، توانمندسازی عمومی بود
دکتر شریفی، استاد این بوتکمپ، در گفتوگو با خبرنگار ما تأکید کرد: «هدف ما این نبود که فقط یک دوره تخصصی برگزار کنیم. میخواستیم نشان دهیم که هوش مصنوعی میتواند بعنوان ابزاری حرفه ای و در دسترس همگان زمینه خلق آثار دیجیتال را فراهم نماید حضور یک نوجوان و یک مهندس برنامه نویس و یک معلم بازنشسته با هدفی واحد در یک دوره آموزشی کم نظیر است که ارزش طراحی و اجرای این بوت کمپ را نمایان می کند.
آیندهای که رقم خورد
این بوتکمپ علاوه بر خروجیهای فنی، منجر به تشکیل یک شبکه متشکل از اعضای شد که قصد دارند ارتباط و همکاری خود را در قالب یک جامعه یادگیری ادامه دهند. به نظر میرسد این مدل آموزشی فشرده و عملیاتی، میتواند به عنوان یک الگوی ملی برای مهارتآموزی سریع در عصر هوش مصنوعی مورد توجه قرار گیرد.