نشست علمی «تحول هندسه قدرت: گذار از قدرت متدانی به قدرت متعالی» برگزار شد به گزارش پایگاه اطلاع رسانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی(ایسکا)، نشست علمی «تحول هندسه قدرت: گذار از قدرت متدانی به قدرت متعالی» برگزار شد.

نشست تخصصی «تحول هندسه قدرت: گذار از قدرت متدانی به قدرت متعالی» از جمله نشست های تخصصی همایش «جایگاه و نقش دنیای اسلام در تحول هندسه قدرت جهانی» که توسط دانشگاه عالی دفاع ملی در اسفندماه برگزار خواهد شد، در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار گردید.

در این نشست که با همت پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی و همکاری مرکز همکاری های علمی پژوهشیِ پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در روز پنج شنبه 24 بهمن ماه برگزار گردید، اساتید محترم آقایان دکتر علیرضا صدرا، استاد دانشگاه تهران و حجةالاسلام والمسلمین دکتر نجف لک زایی دانشیار دانشگاه باقرالعلوم(ع) و رئیس پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی، دیدگاه علمی خود را درباره تحول هندسه قدرت و گذار از هندسه قدرت متدانی به قدرت متعالی را بیان داشتند.

دکتر علیرضا صدرا در بحث خود با اشاره به این نکته که حضرت امام(ره) حکمت را وارد حکومت کرده اند به بیان هندسه متعالی پرداخت و ضمن استشهاد از خواجه نصیر طوسی هندسه را به هندسه حسی و عقلی تقسیم نمود و اظهار داشت: هندسه عقلی ما را به جوهری که تغییر ایجاد می کند، می رساند و فایده آن طریق رسیدن به حقیقت و رشد عمل صالح است.

دکتر صدرا ضمن استشهاد از قرآن کریم، ظرفیت های قدرت متعالی را پیروزی عده ای قلیل در برابر کثیر بیان کرد.

استاد دانشگاه تهران، پس از بیان این مقدمه با اشاره به پیروزی انقلاب اسلامی ایران، به تحلیل های مختلفی که از آن ارایه شده است اشاره کرد و تحلیل "فوکو" را که عنصر معنویت در انقلاب اسلامی ایران را برجسته نموده است، نزدیک به تبیین قدرت متعالی دانست و ضمن اشاره به دکترین های رقیب، به این مطلب رسید که انقلاب اسلامی ایران بسط قدرت نرم بوده و بُعد متعالی قدرت را که جوهره قدرت است مشخص کرده است.

دکتر علیرضا صدرا در بخش دوم بحث عملی خود به معنای قدرت اشاره کرد و با بیان چگونگی فهم ما از قدرت متعالی، راهکار عبور از قدرت متدانی به قدرت متعالی را تقوا و نظم و عدم افراط و تفریط بیان کرد.

وی مهمترین چالش قدرت متعالی در جهان امروز را تفرقه و عدم بهره برداری از ظرفیت های قدرت متعالی دانست.

در ادامه این نشست حجت الاسلام دکتر نجف لک زایی به ارائه بحث پرداخت. وی در سخنان خود، به ضرورت بحث از قدرت متعالی اشاره کرد و ضمن مفروض گرفتن این بحث، گستره و قلمرو این موضوع را در ابعاد مختلف فلسفی، فقهی، اخلاقی و... بیان داشت. وی محدوده بحث خود را منظر انسان شناسی قدرت متعالی تعریف نمود و در ادامه به بیان شاخص های قدرت متعالی و متدانی از منظر انسان شناسی پرداخت.

رئیس پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی با اشاره به نظریه «دو فطرت» حضرت امام(ره) از کتاب شرح حدیث جنود عقل و جهل، "فطرت مخموره" که فطرتی الهی است را به عنوان فطرتی که به عنصر عقل می رسد، تبیین کرد و فطرت مقابل آن را "فطرت محجوبه" که به عنصر جهل تعلق دارد معرفی نمود و در ادامه به بیان شاخصه های هر یک از قوای انسان پرداخت.

دکتر لک زایی قوه عاقله که غایت آن قرب الهی است و به منبع الهی و امکانات مادی تعلق دارد، تأمین کننده قدرت متعالی انسان دانست و در برابر آن هفت الگوی متدانی را با صفات و ویژگیهای خاص آن تبیین کردد.

وی در جمع بندی مباحث خود با اشاره به گفتمان پهلویسم و کمالیسم در منطقه خاورمیانه، ابتکار حضرت امام(ره) را سبب فرو ریختن این گفتمان ها و تمامی تلاش های امپرلیسم در منطقه دانست.

 

انتهای پیام/ 115

منبع: اختصاصی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی(ایسکا)
کلمات کليدي
حجت الاسلام نجف لکزایی, دکتر علیرضا صدرا, هندسه قدرت, حکومت اسلامی
 
امتیاز دهی
 
 

[Part_Lang]
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 1250
Guest (PortalGuest)

پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي - دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم
مجری سایت : شرکت سیگما