اعضای هیات علمی
شبکه های اجتماعی
ایتا
کانال رسمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
نشر دیجیتال پژوهشگاه (پژوهان)
کتابخانه دیجیتالی دفتر تبلیغات اسلامی
دانشنامه اهل بیت علیهمالسلام
همکاریهای علمی و بینالمللی
پژوهشکده فلسفه و کلام
همایش جاودانگی نفس در اسلام و مسیحیت
پژوهشکده الهیات و خانواده
پژوهشکده مدیریت اطلاعات (کانال مدیریت دانش)
ایتا
پژوهشکده مدیریت اطلاعات (کانال پژوهشیار ویژه اعضای هیأت علمی و محققین)
پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن
همایش ملی بررسی آرای تفسیری علامه محمدهادی معرفت
پژوهشکده تاریخ و سیره
سایت دانشنامه اهل بیت (ع)
اینستاگرام
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
نشر دیجیتال پژوهشگاه (پژوهان
)
دسترسی سریع
درباره پژوهشگاه
معرفی پژوهشگاه
پژوهشکدهها و مراکز
گروههای پژوهشی
هیأت علمی
ساختار و بخشها
جوایز و افتخارات
آثار و محصولات
کتب
نشریات
محصولات نرمافزاری
فروشگاه الکترونیک پژوهشگاه
امور هیأتعلمی
فهرست هیأتعلمی
فهرست محققین رسمی
پست الکترونیک هیأت علمی
پژوهشکدهها
تاریخ و سیره اهل بیت(ع)
علوم و اندیشه سیاسی
فقه و حقوق
فلسفه و کلام
مهدویت و آیندهپژوهی
فرهنگ و معارف قرآن
اسلام تمدنی
مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی
الهیات و خانواده
اخلاق و معنویت
مطالعات تمدنی و اجتماعی
مراکز
احیای آثار اسلامی
همکاری های علمی و بین الملل
ادارات
فناوری اطلاعات
کتابخانهها و پایگاهها
نشر دیجیتال پژوهان
پرتال جامع علوم و معارف قرآن
پایگاه مدیریت اطلاعات علوم اسلامی
کتابخانه های پژوهشگاه
کتابخانه دیجیتال پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی
کتابخانه دیجیتال دفتر تبلیغات اسلامی
مطالعات عدالت اجتماعی
ویکی علوم اسلامی
دانشنامه اهل بیت علیهم السلام
پرتال نشریات
کتابخانه پژوهشکده اسلام تمدنی
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (انگلیسی)
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (عربی)
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (اردو)
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ( ترکی استامبولی)
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ( فرانسوی)
لینکهای پژوهشی
پایگاه مجلات تخصصی
انجمنهای علمی پژوهشی
نشریات علمی معتبر وزارت علوم
پایگاههای آموزش عالی
اخبار پژوهشگاه
اخبار و اطلاعیهها
همایشها
گزارشهای تصویری
یادداشتها و مقالات
گفتگوهای علمی
ارتباط با ما
ارتباط با حوزه ریاست و روابط عمومی
ارتباط با رئیس پژوهشگاه
ارتباط با روابط عمومی
ارتباط با امور هیأت علمی
درخواست همکاری علمی پژوهشی
درخواست رزرو سالن همایشها
دفتر تلفن پژوهشگاه
خدمات فناوری اطلاعات
اتوماسیون اداری مالی
پست الکترونیک کارمندان
چند رسانه ای
تلویزیون پژوهش
رادیو پژوهش
صفحه اختصاصی آپارات
جوایز و افتخارات
شبهجنبشهای معنوی؛ درآمدی بر پیشگیری و رهاسازی
کتاب «مسئولیت کیفری رانندگان وسایل نقلیه» به عنوان اثر «شایسته تقدیر» شناخته شد
برگزیده حوزه مطالعات تمدنی-دکتر رسول نوروزی
برگزیده حوزه مطالعات تمدنی-دکتر حبیب الله بابایی
انتخاب دو اثر پژوهشگاه در جشنواره بین المللی فارابی
کسب لوح تقدیر کتاب مهدویت و سیاست های فرهنگی ترویج آن در جمهوری اسلامی
بيشتر
فارسی
العربية
English
اردو
Türkçe
Français
EN
| AR
| FA
معرفی پژوهشگاه
درباره پژوهشگاه
پژوهشگاه در یک نگاه
هیأت امنا
ساختار سازمانی
بیوگرافی رئیس فعلی پژوهشگاه
روسای پیشین پژوهشگاه
اعضای هیأت علمی
حوزه ریاست
حوزه ریاست و روابط عمومی
مرکز همکاری های علمی و بین المللی
اداره امور هیأت علمی
هیأت اجرایی جذب
گروه برنامهریزی و بودجه
اداره حراست
اداره نشر
اداره فناوری اطلاعات
معاونت پژوهشی
معرفی معاونت پژوهشی
معرفی معاون پژوهشی
اداره کتابخانهها و اسناد
گروه برنامهریزی، نظارت و ارزیابی پژوهشی
اداره نشریات
معاونت منابع انسانی و پشتیبانی
معرفی معاونت منابع انسانی و پشتیبانی
معرفی معاون منابع انسانی و پشتیبانی
اداره منابع انسانی
اداره امور پشتیبانی
اداره امور مالی
| پژوهشکده ها و مراکز
پژوهشکده ها
پژوهشکده فلسفه و کلام
پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی
پژوهشکده مدیریت اطلاعات ومدارک اسلامی
پژوهشکده اخلاق و معنویت
پژوهشکده الهیات و خانواده
پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی
پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن
پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت (ع)
پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی
پژوهشکده اسلام تمدنی
پژوهشکده فقه و حقوق
مراکز
مرکز احیای آثار اسلامی
مرکز همکاری های علمی و بین الملل
| گروه های علمی
گروه های علمی
سازماندهی اطلاعات و مدارک
اشاعه اطلاعات و دانش
الهیات تطبیقی
اخلاق اجتماعی
مطالعات خانواده
کتاب شناسی و نسخه شناسی
تصحیح و احیای آثار اسلامی
مطالعات تمدنی
مطالعات فرهنگی اجتماعی
مطالعات عدالت اجتماعی
مسائل فقهی و حقوقی
فقه کاربردی
حکمت و کلام جدید
قرآن و مطالعات اجتماعی
هنر و تمدن اسلامی
فلسفه سیاسی
فقه سیاسی
علوم سیاسی
تدوین سازمان های دانش
جریان شناسی مهدویت
آینده پژوهی دین و دینداری
فلسفه
کلام
فلسفه اخلاق
اخلاق
تربیت
اسلام و مطالعات معنویت
فلسفه فقه و حقوق
دانش های وابسته به فقه
دائره المعارف های قرآنی
فرهنگ نامه های قرآنی
تفسیر قرآنی
علوم قرآنی
مطالعات تطبیقی
تاریخ تشیع
سیره اهل بیت(ع)
فرهنگ و تمدن اسلامی
دانشنامه اهل بیت(ع)
مهدویت پژوهی
| آثار و محصولات
فهرست آثار
فهرست آثار
فهرست آثار برگزیده
معرفی مجلات
خرید آثار
نشر دیجیتال پژوهشگاه
پرتال نشریات
فروشگاه نشر پژوهشگاه
فروشگاه اصلی و نمایندگی های فروش
پایگاه های وب
پایگاه مدیریت اطلاعات علوم اسلامی
کتابخانه دیجیتال دفتر تبلیغات
دانشنامه اهل بیت(ع)
پرتال جامع علوم و معارف قرآن
| طرح های پژوهشی
طرح های پژوهشی
طرح های در دست انجام
طرح های انجام شده
موسوعه ها
موسوعه علامه شرف الدین
موسوعه علامه بلاغی
موسوعه شهید اول
موسوعه شهید ثانی
بیشتر
کلان پروژه ها
دائره المعارف قرآن کریم
دانشنامه اهل بیت (ع)
سیاست متعالیه
اندیشه سیاسی شیعه
نفس و بدن
بیشتر
فرهنگ نامه
بیشتر
اصطلاحنامه ها
بیشتر
| قطب های فکری فرهنگی
قطب بنیادهای نظری و
نظام متقن علوم اسلامی و انسانی
معرفی
میز اسلامی سازی علوم انسانی
میز توسعه و توانمند سازی علوم اسلامی
میز آموزش و پرورش
قطب تعمیق ایمان دینی و مبارزه با
جریانها و فرق انحرافی
معرفی
میز توسعه و تعمیق فرهنگ قرآن
میز توسعه و تعمیق باور دینی
میز وهابیت
کارگروه مقابله با فرق انحرافی
قطب نظام سیاسی و اجتماعی
اسلام و ایران
معرفی
میز نظام سیاسی جمهوری اسلامی
میز مسائل اجتماعی اسلام و ایران
میز تمدن اسلامی
قطب اخلاق، خانواده
و سبک زندگی
معرفی
میز تحکیم نظام خانواده
میز سبک زندگی اسلامی
میز اخلاق
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
>
مطالب مرتبط
حجتالاسلام آل بویه:
سقط جنین از منظر قرآنی نادرست است
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: از جهت فقهی، دستور خدا، رسول خدا و جانشینان بر حق او در مورد حرمت سقط جنین وجود دارد؛ البته آیاتی از قرآن که مستقیماً حرمت سقط جنین را مطرح کند، نداریم ولی آیات عامی داریم که از آنها میتوان استفاده کرد سقط جنین از منظر قرآنی نادرست است؛ در کلام ائمه شیعه(ع) نیز روایات زیادی وارد شده که طبق آن کشتن جنین از لحظه لقاح حرام است.
به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به نقل از خبرنگار ایکنا، حجتالاسلام والمسلمین علیرضا آل بویه، استاد حوزه و دانشگاه و عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، ۱۷ دیماه در نشست علمی بررسی سقط جنین در اسلام و مسیحیت که از سوی این پژوهشگاه برگزار شد، گفت: چنانچه خانم کاترینا ژوزف دروست، استاد دانشگاه آکویناس رم اشاره داشته است، از منظر مسیحیت، سقط جنین کاری نادرست است زیرا حیات انسان تقدس دارد و انسان واجد کرامت است و این مسئله از منظر قرآن کریم هم کاملا مورد تأکید و تأیید است.
وی ادامه داد: بر اساس آیه شریفه ۳۲ مائده، خداوند فرموده است که ما بر بنیاسرائیل مقرر داشتیم که هر کسی انسانی را بدون ارتکاب قتل یا فساد روی زمین بکشد چنان است که گویی همه انسانها را کشته و هر کسی انسانی را حیات ببخشد گویی به همه انسانها حیالت بخشیده است؛ این حکم گرچه برای بنیاسرائیل مقرر شده است ولی برای همه مسلمانان هم قابل اجرا است.
آل بویه بیان کرد: استدلالهای مختلفی بر نادرستی سقط جنین از جمله استدلال استمرار وجودی شوارتز، استدلال ذات نوعی، استدلال از طریق بالقوگی و استدلال از طریق آغاز فعالیت مغزی ارائه شده است که ما میتوانیم با اشاره به این براهین بر اساس فلسفه اسلامی تقریرهای قویتری را به لحاظ عقلی و فلسفی علیه سقط جنین اقامه کنیم که در این زمینه مقالات متعددی نوشته و به زبان فارسی منتشر شده است.
استاد حوزه و دانشگاه اظهار کرد: بررسی سقط جنین از منظر الهیات اسلامی از دو زاویه فقهی و اخلاقی قابل پیگیری است؛ از جهت فقهی، دستور خدا، رسول خدا و جانشینان بر حق او در مورد حرمت سقط جنین وجود دارد؛ البته آیاتی از قرآن که مستقیماً حرمت سقط جنین را مطرح کند، نداریم ولی آیات عامی داریم که از آنها میتوان استفاده کرد سقط جنین از منظر قرآنی نادرست است. در کلام ائمه شیعه(ع) روایات زیادی وارد شده است که طبق آن کشتن جنین از لحظه لقاح حرام است. فقهای شیعه هم بر این اساس گفتهاند کشتن جنین از همان لحظه لقاح نادرست است.
چند دسته آیه در حرمت سقط جنین
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: سه دسته برهان میتوان از منظر اخلاقی از قرآن مبنی بر نادرستی سقط جنین بیاوریم؛ از جمله نادرستی سقط جنین به خاطر هدیهبودن جنین از سوی خدا؛ در قرآن، ۱۹ بار کلمه هبه و بخشش مورد استفاده قرار گرفته است و جالب اینکه از این تعداد، چهار بار به صورت تکمورد درباره مسائل دیگری چون رحمت و ازدواج پیامبر(ص) است و ۱۵ بار درباره فرزنددارشدن انبیاء است.
وی افزود: واژه هبه واژه اخلاقی است بنابراین میتوان براساس آن سقط جنین را غیراخلاقی بدانیم؛ آیات هبه به چند دسته تقسیم میشود؛ اول آیاتی که فرزند از خدا درخواست شده است؛ آیات دوم آیاتی که خود خداوند وعده فرزنددارشدن به انبیاء میدهد؛ دسته سوم آیاتی که خدا به دلیل هبه فرزند مورد ستایش واقع شده و یک آیه داریم که خدا از اعطای فرزند چه دختر و چه پسر از واژه هبه استفاده میکند.
استاد حوزه و دانشگاه اظهار کرد: برخی از پیامبران چون فرزنددار نمیشدند، از خدا درخواست فرزند داشتند و در این درخواست از واژه هبه استفاده میکردند کما اینکه حضرت زکریا از خداوند درخواست کرد که خدایا فرزندی پاک و پاکیزه به من ببخش(آل عمران/ ۳۸) همچنین در آیه ۵ و ۶ سوره مریم «وَالَّذِينَ يَقُولُونَ رَبَّنَا هَبْ لَنَا مِنْ أَزْوَاجِنَا وَذُرِّيَّاتِنَا قُرَّةَ أَعْيُنٍ وَاجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِينَ إِمَامًا، خدا از جانب برخی انسانهای پاک مطرح کرده که خدایا همسران و فرزندان ما نور چشم ما قرار بده و ما را پیشوای پرهیزگاران قرار ده». در آیه فَهَبْ لِي مِنْ لَدُنْكَ وَلِيًّا، يَرِثُنِي وَيَرِثُ مِنْ آلِ يَعْقُوبَ وَاجْعَلْهُ رَبِّ رَضِيًّا هم شاهد این مضمون هستیم.
تعبیر هبه برای اعطای فرزند
آل بویه بیان کرد: دسته دیگر آیاتی است که خدا خودش در اعطای فرزند از واژه هبه استفاده کرده است؛ از جمله فرمود که اسحاق و یعقوب را به ابراهیم بخشیدیم و هبه کردیم. همچنین آیه ۳۰ سوره ص فرموده است که ما سلیمان را به داود بخشیدیم و جالب اینکه خدا در آیات فراوانی وقتی نعمات دیگری به سلیمان داده است از واژه «آتینا» استفاده میکند ولی وقتی از فرزند حرف زده از واژه «هبه» استفاده میفرماید. بنابراین خداوند نعمت فرزند را بر همه نعمات برتری بخشیده است.
استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: همین تعبیر را در مورد حضرت زکریا داریم زیرا ایشان فرزنددار نمیشد لذا دعای او توسط خدا اجابت و یحیی به او بخشیده شد و باز از تعبیر هبه استفاده میفرماید. آیه دیگری که در این باره وارد شده، سخن فرشتهای است که به مریم(س) فرمود: ای مریم من فرستاده پروردگار تو هستم برای اینکه پسری پاک به تو ببخشم یعنی وقتی خدا حضرت عیسی را به مریم میدهد، از واژه هبه استفاده میکند. در آیه شریفه ۳۹ ابراهیم فرموده است همه ستایشها مخصوص خدایی است که اسماعیل و اسحاق را در سن پیری به من بخشیده است و یقیناً پروردگار من شنونده دعاست؛ این کلام حضرت ابراهیم(ع) است.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی اضافه کرد: دسته دیگر آیات هم آیاتی هستند که از اعطای دختر و پسر به عنوان هبه یاد کردهاند؛ ممکن است برخی به آیات قبل اشکال کنند که آنها فقط دعای انبیاء بوده و یا خطاب خدا به انبیاء بوده است بنابراین امکان اینکه قرآن فقط در مورد انبیاء از واژه هبه استفاده کرده باشد، قابل القاء است ولی این آیه نشان میدهد که قرآن در همه موارد از اعطای فرزند به عنوان هبه یاد میکند. مالکیت و فرمانروایی آسمانها و زمین فقط در سیطره خداست و هر چه را بخواهد میآفریند؛ به هر کسی بخواهد دختر میبخشد و به هر کسی بخواهد پسر میبخشد؛ در ابتدای آیه از واژه خلقت استفاده میشود ولی وقتی به اعطای فرزند میرسد، از یهب لمن یشاء اناثا ... استفاده میکند و حتی دختران را بر پسران مقدم شمرده است. در کلامی از پیامبر(ص)، فرزند هبه دانسته شده است؛ حضرت فرمود فرزندان شما هبه خداست و به هر کسی بخواهد دختر و به هر کس بخواهد دختر خواهد بخشید.
۱۹ بار تعبیر هبه برای اعطای فرزند
آل بویه تصریح کرد: اینکه قرآن در مورد فرزند از واژه هبه استفاده کرده است حتما دلیل خاصی دارد، وقتی ما ۱۹ آیه با تعبیر هبه داریم و ۱۵ مورد آن برای فرزند است، نشانه توجه خدا به این مسئله است؛ اگر عزیزی به شما هدیه بدهد، شما چه میکنید قطعاً آن را جبران میکنید و حداقل آن تشکر زبانی است نه اینکه انسان هدیه را به قتل برساند؛ دیوید راس میگوید ما هفت وظیفه اساسی داریم و یکی از آنها حق دیگران بر گردن ما هست وقتی کاری برای ما انجام دهند و حداقل آن سپاسگزاری است. در ادبیات دینی هم فرموده است: لم یکشر المخلوق لم یشکر الخالق. در اعطای فرزند، یکطرف خدا و یکطرف انسان و در وسط اعطای فرزند است و اگر وجدان خود را قاضی کنیم، به عظمت این هبه پی خواهیم برد.
سقط جنین غیراخلاقی است
استاد دانشگاه باقرالعلوم(ع) گفت: خدا با آن همه عظمت و بزرگی به ما با این همه جهل و نادانی و فقر و ضعف، فرزندی عطا میکند که خلیفه خدا در روی زمین است و حق حیات و کرامت ذاتی دارد و از روح خدا در او دمیده شده است و او ابدیت را تجربه خواهد کرد؛ بنابراین آیا از نظر اخلاقی درست است ما چنین هدیهای را سقط و نابود کنیم؟ در نگاه قرآن، انسان آنچنان موجود ارزشمندی است که از واژه عطا و هبه برای آن استفاده شده و این عطیه از همان لحظه شکلگیری لقاح و بارورشدن تخمک است و سقط از همین مرحله نادرست و ناسپاسی به خداوند و کاری غیراخلاقی است.
اخلاقیات جزء مستحبات نیست
آل بویه اظهار کرد: به نظر بنده این تلقی که ما اخلاقیات را جزء مستحبات بشماریم، نادرست است و این ادبیات باید اصلاح شود لذا اخلاق، الزامی است و بنده آنچه در مورد آیات قرآن به کار بردم همان الزام را استنباط میکنم نه استحباب را. ما همچنین واژه هبه را دقیقاً واژهشناسی کردهایم که مفصلاً در کتابی که بنده نوشتهام و آن هم مؤید همین برداشتی است که توضیحات آن ارائه شد.
پاسخ به یک پرسش
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در پاسخ به این پرسش که هدیه وقتی هبه است که با رضایت و میل افراد باشد، یعنی اگر خدا قبل از اعطای فرزند از انسان میپرسید که آیا فرزند میخواهد یا خیر و او قبول میکرد، نابودی آن خلاف اخلاق بود ولی در اینجا چنین چیزی نداریم و خیلی از فرزندان ناخواستهاند، اضافه کرد: ما علاوه بر این شبهه چند شبهه دیگر مانند فرزند ناقص و تجاوز به عنف و ... را هم فرض گرفته و در کتابی که نوشتهایم پاسخ دادیم؛ ولی اجمالاً اینکه مثلاً اگر در حج تمتع و بذلی و ... هدیه به شما بدهند، باید بپذیرید و الزام دارد مگر در شرایط خیلی خاص و روایاتی هم داریم که هدیه را رد نمیکنند، مگر کسانی که حمار هستند.
دریافت فایل صوتی جلسه
منبع:
خبرگزاری ایکنا
کلمات کليدي
خبرگزاری ایکنا
,
نشست علمی پژوهشکده فلسفه و کلام
امتیاز دهی
پاسخ
نام
پست الكترونيک
* فرمت ایمیل ورودی صحیح نمی باشد
وب سایت
* فرمت آدرس ورودی صحیح نمی باشد
متنی که در تصویر می بینید عینا تایپ نمایید
*
نظر
* نظر را وارد نمایید
مطالب مرتبط
پربازدید ترین مطالب
مطالب مرتبط
کتاب «هویت شیعه و نظام بینالملل» روانه بازار نشر شد
چرا برخی خروجیها در شأن فقاهت نیست؟/ اجتهاد مسائل معاصر با نگاه سنتی
گزارش تفصیلی هشتمین پیش نشست همایش بین المللی مطالعات اخلاق در اسلام و مسیحیت
ویژگیهای متمایز امام خمینی(ره) از منظر تمدناندیشی و تمدنسازی بررسی شد
چرا استقرار عدالت اجتماعی یکی از محورهای جدی نظام فکری امام خمینی (ره) بود؟
فراخنای فکری نهضت ۱۵ خرداد
ادبیات علوم انسانی قرآنبنیان تولید نشده است
ظرفیتهای پژوهشی در مطالعات قرآنی غرب
شهید مطهری قهرمان شهامت در اندیشیدن بود/ خاطره رهبر انقلاب از شبزندهداری استاد مطهری
افشای جریانات انحرافی؛ از ادعای نیابت خاص تا همسری امام زمان
پربازدید ترین مطالب
[Part_Lang]
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه:
276
Guest (PortalGuest)
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي - دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم
مجری سایت :
شرکت سیگما