با همکاری پژوهشکده اخلاق و معنویت و مرکز همکاری های علمی و بین الملل برگزار شد: کرسی ترویجی «روش شناسی اخلاق کاربردی؛ معرفی و نقد قیاس گرایی» نخستین کرسی ترویجی از پروژه روش شناسی اخلاق کاربردی، به همت گروه اخلاق پژوهشکده اخلاق و معنویت برگزار شد.
  اولین کرسی ترویجی از پروژه روش شناسی اخلاق کاربردی، با عنوان «روش شناسی اخلاق کاربردی؛ معرفی و نقد قیاس گرایی (نظریه گرایی اخلاقی)» صبح روز 14 بهمن، به همت گروه اخلاق پژوهشکده اخلاق و معنویت و با حضور ناقدان و علاقه مندان به این مباحث در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد.
در این کرسی تخصصی که با همکاری پژوهشکده اخلاق و معنویت و مرکز همکاری های علمی و بین الملل برگزار شد، حجت الاسلام دکتر محمدتقی اسلامی، ارائه دهندۀ بحث و حجج اسلام، دکتر مهدی علیزاده و دکتر حسن بوسلیکی به  عنوان ناقد حضور داشتند.
دکتر اسلامی در ابتدا به تبیین  قیاس گرایی پرداخت و گفت: در ارزیابی افعال و داوری‌های اخلاقی، عده‌ای بر اهمیت بنیادی نظریه‌های اخلاق هنجاری تأکید می‌کنند. روشی که این عده برای اخلاق کاربردی پیشنهاد می‌کنند به قیاس‌گرایی شهرت یافته است.
وی تصریح کرد: قیاس‌گرایی بر این باور است که در پس همۀ داوری‌های اخلاقی موجّه (یا دست‌کم، در همۀ داوری‌های اخلاقی موجّه در یک حیطۀ خاص) ساختار نظری کاملاً تعریف شده‌ای وجود دارد که این داوری‌ها (به شرط اطلاع از واقعیات مربوط) از آن ساختار نظری نشأت می‌گیرند.
 مدیر گروه اخلاق پژوهشکده اخلاق و معنویت، در این کرسی به توضیح قیاس‎گرایی به عنوان نخستین روش از روش‎های اخلاق کاربردی معاصر و بیان دلایل و انگیزه‎های طرفداران این روش پرداخت. آنگاه نقد استدلال قیاس‎گرایان  و شش اشکالی را که مخالفان بر علل و انگیزه‌های آنان وارد کرده‌اند، مرور کرد و سپس با پاسخ به شش اشکال به این جمع بندی رسید که قیاس‌گرایان استدلال تمامی بر مدعای خویش اقامه نکرده‌اند، ولی در واقع اشکال چندانی به انگیزه‎های آنان وارد نیست.
در ادامه این کرسی ترویجی، دکتر حسن بوسلیکی به عنوان ناقد اول، به جزییات این پروژه و تقریر قیاس گرایی و بیشتر به برخی اشکالات ساختاری آن پرداخت و ابهاماتی را مطرح و خواستار رفع آن ها شد. در ادامه دکتر مهدی علیزاده به عنوان ناقد دوم، فلسفه و بایسته های نظریه پردازی را مطرح کرد که اگر به درستی انجام شود، می توان از آن دفاع کرد.
  این کرسی تخصصی، از ساعت 10 الی 12 روز یکشنبه 14 بهمن؛ همزمان با ایام الله دهه فجر و چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی برگزار شد و دبیری علمی آن بر عهده حجت الاسلام دکتر محمدرضا کریمی بود.

 
منبع: تولید محتوای پژوهشکده اخلاق و معنویت اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
کلمات کليدي
اخبار پژوهشکده اخلاق و معنویت, حجت الاسلام مهدی علیزاده, دکتر حسن بوسلیکی, روش شناسی اخلاق کاربردی, کرسی ترویجی
 
امتیاز دهی
 
 

[Part_Lang]
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 301
Guest (PortalGuest)

پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي - دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم
مجری سایت : شرکت سیگما