در همایش جاودانگی نفس در اسلام و مسیحیت برگزار شد: سخنرانی پروفسور اولریش رودُلف (استاد دانشگاه زوریخ) سخنرانی پروفسور اولریش رودُلف )استاد دانشگاه زوریخ( در همایش جاودانگی نفس در اسلام و مسیحیت برگزار شد.  به گزارش  پایگاه اطلاع رسانی ایسکا (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی )پروفسور اولریش رودُلف، استاد دانشگاه زوریخ در سخنرانی خود با عنوان «دیدگاه فارابی دربارۀ جاودانگی نفس» که به زبان انگلیسی و از طریق فضای مجازی در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ارائه شد، به بررسی دیدگاه فارابی درباره جاودانگی نفس پرداختند.
گفتنی است در آغاز این ارائه، خانم دکتر الیکا جلیلی، از شاگردان پروفسور رودُلف، به معرفی اجمالی ایشان پرداختند و وی را از استادان به‌نام در حوزۀ مطالعات اسلامی و به‌ویژه تاریخ فلسفه وکلام اسلامی در دانشگاه زوریخ معرفی کردند که علاقه‌مندی خاصی به میراث علمی فیلسوفان مسلمان از جمله ابونصر فارابی و امام محمد غزالی نشان داده‌اند.
در ادامه استاد پروفسور اولریش رودُلف، مهم‌ترین مباحث مقاله خود را این‌گونه بیان کردند و گفتند:
من مقاله خودم را در سه بخش ارائه می‌دهم. نخست به برخی اصطلاحات در ارائۀ خودم اشاره می‌کنم. پرسش‌هایی که در این مقاله پاسخ گفته می‌شوند این است که در کدامین آثار فارابی دربارۀ نفس و جاودانگی آن بحث شده است؟ یا به طور دقیق‌تر رویکرد معرفت‌شناختی این آثار چیست و موضع کلی این آثار درباره جاودانگی نفس چیست؟
بخش دوم اینکه من به‌اختصار تبیین خواهم کرد که نظریۀ فارابی دربارۀ نفس چگونه تشخص نفس انسانی را تبیین می‌کند؟  بر اساس آموزه‌های فارابی قوای نفس چیستند و چگونه از هم تفکیک می‌پذیرند و به طور کلی وجود آنها چگونه شناسایی می‌شود؟ در بخش سوم مقاله، من بر موضوع این همایش یعنی جاودانگی نفس متمرکز خواهم شد که با حیات اخروی نفس و منحصراً قابلیت‌های وجودی آن پس از حیات مادی مرتبط است؛ بنابراین مسئله نهایی من در این مقاله این است که آیا فارابی جاودانگی نفس را تعلیم می‌دهد و اگر آری، چه معنایی از این آموزه را در نظر دارد. 

 
 
منبع: پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی
کلمات کليدي
همایش جاودانگی نفس در اسلام و مسیحیت
 
امتیاز دهی
 
 

[Part_Lang]
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 489
Guest (PortalGuest)

پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي - دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم
مجری سایت : شرکت سیگما