مهدی امیدی در نشست علمی اربعین شاخص های تمدنی و حکمرانی بیان داشت:

امت سازی و اقتضائات خلافت انسانی با رویکرد تمدنی

 مهدی امیدی عضو هیت علمی موسسه پژوهشی امام خمینی (ره) و دانشیار گروه علوم سیاسی در نشست علمی «اربعین شاخص های تمدنی و حکمرانی» که روز دوشنبه 14 مهرماه به همت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد به ارائه بحث با موضوع « امت سازی و اقتضائات خلافت انسانی با رویکرد تمدنی» پرداخت. 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ایسکا (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ) وی فرایند تحقق امت را به رابطه قوام بخش متقابل دو  مفهوم خلافت و حکمرانی منوط داشت. به این صورت که نقطه شروع از خلافت آغاز می شود  و سپس در حکمرانی تجلی می کند و در دور بعد حکمرانی با بالفعل ساختن ابعاد مختلف خلافت در ابعاد سیاسی اجتماعی اقتصادی این چرخه را ادامه می دهد تا در نهایت به امت برسد.  هر چه این ابعاد رشد پیدا کند این گستره امت سازی هم افزایش پیدا می کند 
امیدی در ادامه افزود: «حکمران وظیفه دارد که تمام ابناء بشر را برای مسئولیت تاریخی خویش همراه و هماهنگی کند و این همان جنبه امت سازی است. اگر مارکسیسم  دین را افیون توده  ها می دانست، حکمرانی اسلامی باید در عینت تاریخی خویش تجسمی از اسلام کارآمد، اسلام مردمی، اسلام علم گرا، اسلام پیشرفت گرا، متخلف به اخلاق فضیلت عدالت گستر،  مقتدر  و عزتمند باشد. مسیر اصلی  حکمرانی حرکت به سمت عبودیت است. اولین جنبه این نوع اقتضائات این است که باید تلاش کند که امت را برای تحقق بعد سیاسی خلافتش آماده کند » 
عضو هیئت علمی موسسه پژوهشی امام خمینی (ره) در ادامه به بیان تحقق ابعاد مختلف تربیتی، اجتماعی، اقتصادی، عاطفی و حقوقی خلافت به منظور تشکیل حکومت کارآمد به همراه امت واحد اسلامی پرداخت. 
وی بیان داشت: «تلقی ابزارگونه از  حکومت در این نگاه خلافت مدارانه به این معنا نیست که حکومت هدف باشد بلکه حکومت ابزاری در اختیار بشر است تا بتواند به آن اهداف عالی دست پیدا کند. چنین خلافتی ناکر معروف است نه منکر،  اصلاحگر است نه مفسد، محب خداست نه دنیا.» 
امیدی در پایان گفت: «اگر این ابعاد خلافت چه ابعاد تکوینی و چه تشریعی مد نظر قرار گیرند و این نگاه قرآنی دنبال شوند، قطعا می توان یک جامعه ای با رویکرد امتی و تمدنی داشت. در این حکومت هم استعدادهای بشری ظهور پیدا می کند و هم به آن نیازهای فطری و تکوینی بشر با توجه به قوانین و دستورات الهی می تواند پاسخ داد». 

 
منبع:پایگاه اطلاع رسانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
كلمات كليدي : کنگره بین المللی اربعین , حجه الاسلام و المسلمین مهدی امیدی , اخبار مرکز همکاری های علمی و بی الملل

تاریخ خبر: 1399/7/24 پنجشنبه
تعداد بازدید کل: 182 تعداد بازدید امروز: 1
 
امتیاز دهی
 
 

[Part_Lang]
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 183
Guest (PortalGuest)

پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي - دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم
مجری سایت : شرکت سیگما