به همت پژوهشکدۀ اخلاق و معنویت:

«معنویت‌گرایی جدید» در راه است!

پایگاه اطلاع رسانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (ایسکا): به زودی کتاب معنویت‌گرايي جدید (مؤلفه‌های مفهومی، لوازم اعتقادی و نشانه‌های گفتمانی)، تالیف آقای دکتر احمد شاکرنژاد، چاپ و روانۀ بازار نشر می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایسکا: کتاب معنویت‌گرايي جدید (مؤلفه‌های مفهومی، لوازم اعتقادی و نشانه‌های گفتمانی) تالیف دکتر احمد شاکرنژاد در دست انتشار است و به زودی از چاپ خارج خواهد شد.

این اثر بیست‌ویکمین عنوان از آثار مکتوب پژوهشکدۀ اخلاق و معنویت و چهارمین کتاب از آثار گروه معنویتِ این پژوهشکده است که پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی منتشر خواهد کرد.

گفتنی است مدت زمان انجام این پروژه، چهار سال (سال 1392 تا 1396) بوده و با نظارت آقای دکتر بهزاد حمیدیه و به قلم دکتر احمد شاکرنژاد، در 243 صفحه به نگارش درآمده است؛ عناوین فصل‌های چهارگانۀ این کتاب عبارتند از:

  • فصل نخست: مفهوم معنویت؛
  • فصل دوم: مبانی نظری و لوازم اعتقادی معنویت‌گرایی جدید؛
  • فصل سوم: نشانه‌های معنویت‌گرایی جدید؛
  • فصل چهارم: نتیجه‌گیری. 

تحقیق حاضر بر محور پاسخ به این سوال است که «مفهوم معنویت در عصر حاضر چیست و لوازم اعتقادی و نشانه‌های گفتمانی آن کدام است».

در بخش‌هایی از مقدمۀ این کتاب آمده است: «بعد از دوره‌ای مبارزه‌ با دین و ماوراء طبیعت، واژۀ معنویت دوباره بر سرزبان‌ها افتاده است و در حیطه‌های مختلف از حرفه‌هایی چون مدیریت، پزشکی، روان‌درمانی تا حوزه‌های چون ورزش، اوقات فراغت و تعلیم و تربیت سخن از معنویت به میان می‌آید. اما با کمی دقت در کاربردهای متعدد این واژه، آشکار می‌شود که معنویت در محاورات جدید، چیزی در درون دین نهادینه نیست... معنویت در کاربرد جدید آن، فارغ از دین نهادینه  است و بعضاً در تقابل با دین‌داری نهادينه و یا به عنوان بدیل آن به حساب می‌آید... .

هرچند واژۀ معنویت و «فراروی از ظاهر» بر سرزبان‌ها افتاده، اما به راحتی نمی‌توان این اتفاق را بازگشت دوبارۀ انسان به دین‌داری نهادينه تفسیر کرد.

منبع:تولید محتوای پژوهشکده اخلاق و معنویت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
كلمات كليدي : اخبار

تاریخ خبر: 1397/3/6 يكشنبه
تعداد بازدید کل: 155 تعداد بازدید امروز: 1
 
امتیاز دهی
 
 

[Part_Lang]
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 156
Guest (PortalGuest)

پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي - دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم
مجری سایت : شرکت سیگما