مردم وزمینه‌سازی ظهور

یک اندیشه دینی در میان مسلمانان مطرح بوده، از نظر دامنه و قلمرو بسیار محصور و از نظر حجم مسائلی بسیار محدود بوده است؛ اما در فرایند تاریخ به جهت مواجهه اندیشه مهدویت با انظار و افکار مختلف گروه‌ها و با پیدایش پرسش‌ها و شبهات گوناگون افراد که در پی تحولات اجتماعی و تفاوت‌های مذهبی نمایان شده، بر دامنه و مسائل آن افزوده شده است، به‌طوری‌که مهدویت از یک حوزه اعتقادی صرف به حوزه مطالعاتی پرقلمرو و پرحجم تبدیل شده است و نیز مسائل تک‌تباریِ آن به مسائل چندتباری با رویکردهای مختلف کلامی، فلسفی، تاریخی، سیاسی، تفسیری، روانشناسی و غیره ارتقا پیدا کرده است. اثر حاضر با عنوان «مردم و زمینه‌سازی ظهور»، کوششی است از جناب حجت‌الاسلام آقای حسین الهی‌نژاد.

مردم وزمینه‌سازی ظهور
نویسنده: حسین الهی‌نژاد

تهیه: پژوهشکده مهدویت و آینده‌پژوهی

نوبت چاپ: اول، 1397

صفحات: 328

قطع: رقعی، شومیز

قیمت: 250000 ریال

کد: 450

از جمله آموزهای مهم مهدویت، ظهور و از جمله آموزه‌های مهم ظهور بحث زمینه‌سازی است.
زمینه‌سازی ظهور از طرفی به جهت پرطرفداری و پراستقبالی مورد توجه فراگیر و همه‌جانبه باورمندان مهدوی قرار گرفته و از طرف دیگر به جهت وجود برداشت‌های گوناگون و تعاریف مختلف، پرحاشیه و پرمناقشه شده است.
بر این اساس پیرامون مفهوم‌شناسی، کاربردشناسی و کارکردشناسی زمینه‌سازی ظهور سه نظریه مطرح شده است.
نظریه وظیفه‌گرایی مطلق به ظهور، نظریه وظیفه‌گرایی معطوف به ظهور با رویکرد منفی و نظریه وظیفه‌گرایی معطوف به ظهور با رویکرد مثبت.
نظریه اخیر در راستای نظریه مختار است و به واقع نزدیک‌تر و با دلایل و مستندات سه‌گانه عقلی، قرآنی و روایی تبیین و توجیه می‌شود.

منبع:پایگاه اطلاع رسانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
كلمات كليدي : اخبار

تاریخ خبر: 1397/8/3 پنجشنبه
تعداد بازدید کل: 356 تعداد بازدید امروز: 1
 
امتیاز دهی
 
 

[Part_Lang]
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 357
Guest (PortalGuest)

پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي - دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم
مجری سایت : شرکت سیگما