پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی

راهبرد اخلاق انتظار

راهبرد اخلاق انتظار طرحی اصولی است که با توجه به شناخت دقیق اصول و مبانی اندیشه مهدویت و همچنین بحران ها و آسیب های تهدیدکننده و مانع ظهور منجی موعود، انسان منتظر را ملزم به اقداماتی اخلاقی در جهت دستیابی به مهم ترین هدف و آرمان انسان منتظر یعنی ظهور منجی می‌کند. در این تصویر آنچه اهمیت بیشتری دارد، طراحی اصول و فرایند شکل‌گیری جامعه ای اخلاقی برای دستیابی به اهداف متعالی آن یعنی همان تحقق ظهور منجی موعود و صلح و امنیت جهانی و کمال نهایی است.
 
راهبرد اخلاق انتظار 
نویسنده: بهروز محمدی منفرد

تهیه: پژوهشکده مهدویت و آینده‌پژوهی
نوبت چاپ: اول، 1396
صفحات: 152
قطع: رقعی، شومیز
قیمت: 100000 ریال
کد: 408
سخنی با خواننده
مهدویت از دیرباز به عنوان باوری اصیل در میان باورمندان اسلامی جایگاه مهمی داشته و دارد. مذاهب اسلامی با همه تفاوت‌ها در اصل اندیشه مهدویت اتفاق نظر دارند. باورداشت مهدویت علاوه بر خاستگاه آیات قرآنی و روایات معصومین علیهم السلام، مؤید به مستندات عقلی و عقلانی است؛ یعنی قرآن و عقل با رویکرد عام و روایات با رویکرد خاص خاستگاه مهدویت و توجیه‌گر مبانی و اصول آن می‌باشند. اندیشه تابناک مهدویت بسان همه اندیشه‌های باورمحور در طول تاریخ به جهت عوامل مختلف اجتماعی، فرهنگی، مذهبی و سیاسی دچار تطور و تحول و فراز و فرود تاریخی گردیده است؛ به‌طوری‌که از برایند این فرایند دو نکته قابل اصطیاد می‌باشد: ۱. وجود آسیب‌ها و چالش‌هایی که ضرورت تحقیقات آسیب‌شناسانه به جهت پالایش و آفت‌زدایی از حریم پاک اندیشه مهدویت را دو چندان می‌کند. ۲. تحول و تطوری که حوزه مهدویت از لحاظ مسائل درونی و بیرونی پیدا نموده که نشان گستردگی محیطی مهدویت از نظر قلمرو می‌باشد. 
بی‌تردید حوزه مهدویت در ابتدای امر از نظر دامنه و قلمرو بسیار محصور و از نظر حجم مسائل بسیار محدود بوده است؛ اما در فرایند تاریخ به جهت مواجهه با انظار و افکار مختلف گروه‌ها و پیدایش پرسش‌ها و شبهات گوناگون افراد که در پی تحولات اجتماعی و تفاوت‌های مذهبی نمایان شده است، بر دامنه و مسائل آن افزوده شده، به‌طوری‌که مهدویت از یک حوزه اعتقادی  صرف به حوزه مطالعاتی پرقلمرو و پرحجم مبدیل گردیده است و مسائل تک‌تباری آن به مسائل چندتباری با رویکردهای مختلف کلامی، فلسفی، تاریخی، سیاسی، تفسیری، روانشناسی و ... ارتقا پیدا کرده است. امروزه حوزه مهدویت که حوزه‌ای تأثیرگذار در همه امور فردی و اجتماعی است، با انبوهی از مسائل کلی وجزئی، درونی و بیرونی رویاروی می‌باشد و به عنوان یک رشته تخصصی با رویکرد پسینی و حوزه چندرشتگی با رویکرد پیشینی قابل طرح می‌باشد. بر این اساس مراکز و مؤسسات مهدویت خصوصاً مجموعه‌های علمی‌تخصصی وابسته به حوزة علمیه و مراکز مهدوی از جمله پژوهشکده مهدویت و آینده‌پژوهی و پژوهشگران و محققان این پژوهشکده با ورود عالمانه و متخصصانه و نگرشی نو و بنیادی به مطالعات و پژوهش‌های کاربردی و مسئله‌محور اقدام نموده‌اند. 
اثر حاضر با عنوان « راهبرد اخلاق انتظار » حاصل کوشش مهدوی‌پژوه پرتلاش فاضل ارجمند جناب حجت‌الاسلام آقای بهروز محمدی منفرد است. شایسته است از زحمات مدیر سابق پژوهشکده جناب حجت‌الاسلام و المسلمین آقای ربانی و از تلاش ناظران محترم آقایان حجت‌الاسلام و المسلمین محمدتقی اسلامی و حجت‌الاسلام و المسلمین محسنی حکمت و ارزیابان این پژوهش آقایان حجت‌الاسلام رحیم کارگر و حجت‌الاسلام محمدآصف محسنی و نیز از تلاش بی‌وقفه جناب آقای سیدحامد شاهرخی ( مسئول محترم دفتر پژوهش ) و نیز از کوشش‌های ارجمند اعضای شورای پژوهشی و دست‌اندرکاران اجرایی خصوصاً جناب آقای محمد شریفی و خدمات پژوهشی، قدردانی گردد؛ در آخر زیبنده است از نشر پژوهشگاه یاد و اظهار امتنان کرد که به‌طبع این اثر همت گذاشت و عرضه نگاه شوق‌آمیز اهل علم و کتاب ساخت. 

حسین الهی نژاد 
پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی
منبع:پایگاه اطلاع رسانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
كلمات كليدي : اخبار

تاریخ خبر: 1396/7/22 شنبه
تعداد بازدید کل: 2448 تعداد بازدید امروز: 1
 
امتیاز دهی
 
 

[Part_Lang]
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 2449
Guest (PortalGuest)

پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي - دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم
مجری سایت : شرکت سیگما