موسوعه
انتخاب موسوعة الشهید الثانی به عنوان اثر برگزیده سی و دومین همایش کتاب سال جمهوری اسلامی ایسکا (پایگاه اطلاع رسانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی): در سی و دومین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی از کتاب «موسوعه شهید ثانی» به عنوان اثر برتر تجلیل شد.

به گزارش ایسکا: مراسم سی و دومین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی یکشنبه 19 بهمن ماه 93 با حضور و سخنرانی حجه الاسلام والمسلمین روحانی رئیس جمهور محترم برگزار شد.

در این مراسم که با حضور اساتید، صاحبنظران و مسئولان مختلف در سالن اجلاس سران برگزار شد از کتاب «موسوعه شهید ثانی» به عنوان اثر برگزیده شد.

موسوعة الشهید الثانی، نخستین اثر جامع از تألیف‌ها و تحقیق‌های شهید ثانی است که در مرکز احیای آثار اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به صورتى بدیع و دقیق و طبق آخرین روش‏‌های تحقیق و تصحیح، احیا و منتشر شده است.

موسوعة الشهید الثانی به همت مرکز احیای آثاراسلامی وابسته به پژوهشگاه علوم وفرهنگ اسلامی به چاپ رسید. این کتاب در سی و دومین همایش کتاب سال جمهوری اسلامی به عنوان اثربرگزیده انتخاب شد.

شهید ثانی، زین الدین‌بن علیّ‌بن أحمد الشامی (م 965 ق) از عالمان و دانشمندان کم‏ نظیر شیعه به شمار مى‏‌رود. آثار و تألیفات گرانسنگ بسیارى در علوم و فنون مختلف اسلامى از او به یادگار مانده است که علما و دانشمندان همواره از آنها استفاده‌های فراوان برده‌اند. برخی آثار شهید ثانی سالیان درازی است که در حوزه‏ هاى علمیّه متداول بوده و همچنان تدریس می‌شود.

این مجموعه مشتمل بر 55 عنوان از آثار شهید ثانی است که در قالب موسوعه‌ای 30 جلدی به انضمام یک جلد شرح حال شهید ثانی با نام المدخل انتشار یافته است.

آثار شهید الثانی در این موسوعه، بر اساس اهمیّت موضوع و جایگاه هر اثر، ترتیب و تنظیم شده است. برخى آثار به دلیل کثرت حجم، در دو جلد یا بیشتر فراهم آمده‌اند؛ همچنان‌که کتاب مسالک الأفهام 12 جلد از موسوعه را به خود اختصاص داده است یا الروضة البهیّة فی شرح اللمعة الدمشقیّة در چهار جلد از این مجموعه آمده است؛ اما برخى کتاب‌ها و رسائل شهید ثانی به دلیل قلت حجم آنها، تنها در یک جلد موسوعه جا داده شده‌اند؛ مانند جلد سوم که 24 اثر و جلد چهارم که 13 اثر از تألیف‌های شهید را در خود جای داده‌اند.

از مجموع این 30 جلد، دو جلد 29 و 30 به فهارس فنی این موسوعه اختصاص یافته است.

 

منبع: ایسکا: (اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)
کلمات کليدي
برگزیده
 
امتیاز دهی
 
 


مطالب مرتبط

پربازدید ترین مطالب

مطالب مرتبط

پربازدید ترین مطالب
[Part_Lang]
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 2375
Guest (PortalGuest)

پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي - دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم
مجری سایت : شرکت سیگما