سمینار گروه معنویت برگزار شد؛

ساختارهای زیست معنوی در ادیان 

به همت گروه معنویت پژوهشکده اخلاق و معنویت، دومین سمینار «ساختارهای زیست معنوی در ادیان» روز یک‌شنبه 26 دی ماه 1400 برگزار شد. 

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی وز یکشنبه 26 دی ماه 1400، گروه معنویت پژوهشکده اخلاق و معنویت، دومین سمینار پروژه «ساختارهای زیست معنوی در ادیان» را با حضور مجری و ناظر این پروژه و برخی از اعضای شورای علمی گروه معنویت برگزار کرد.
در این سمینار که از ساعت 12:30 و به صورت حضوری و مجازی تشکیل شده بود، ابتدا دکتر بهزاد حمیدیه به عنوان مجری این پروژه، با اشاره به مسئله و ضرورت تحقیق گفت: از آن‌جا که تعرف‌الاشیاء باضدادها، برای شناخت عمیقتر و کشف وجوه مغفول در زیست معنوی اسلامی، لازم بود پژوهشی تطبیقی میان ساختارهای زیست معنوی در ادیان مختلف انجام گیرد و این پژوهش در آینده باید به بررسی زیست معنوی ادیان دیگر (جز ذن و یوگا) نیز بسط یابد.
وی در ادامه یادآور شد که این پژوهش به دنبال پاسخ به سوالاتی‌ نظیر این است که زیست معنوی در ادیان گوناگون، چه شباهت‌ها و تفاوت‌های معناداری در ساختار و مدل دارند؟ و آیا می‌توان از مطالعه ساختارهای زیست معنوی در ادیان دیگر، به شناختی غنی‌تر نسبت به زیست معنوی اسلامی رسید؟
دکتر حمیدیه در خصوص معرفی بیشتر این اثر گفت: در این پروژه ساختار زیست معنوی را در سه مکتب ذن، یوگا و اسلام شیعی بررسی کرده‌ایم؛ به طوری که می‌توان آن‌ها را جزء به جزء مورد مقایسه قرار داد.

وی افزود: این نوشتار پس از مقدمه، پنج فصل دارد: 
فصل نخست به روش شناسی و تعریف مفاهیم پایه می پردازد؛ 
فصل دوم ساختار زیست معنوی در ذن را بررسی میکند؛
فصل سوم درباره ساختار زیست معنوی در یوگای کلاسیک است؛
موضوع فصل چهارم ساختار زیست معنوی در اسلام شیعی است؛
و فصل پنجم به رهاورد مطالعه تطبیقی برای زیست معنوی اسلامی اختصاص دارد. 
فصل پنجم خود شامل شش گفتار است: تفریغ دل، وقار به منزله مقوله‌ای معنوی، تملک نفس، اخلاص از عمل، وحدت اندیشی و بی‌خویشتنی. در این پژوهش فصل پنجم جای نتیجه را گرفته است و با وجود آن نیاز به بخش نتیجه نیست. 

در ادامه این سمینار دکتر مهراب صادق‌نیا، ناظر این پروژه، ضمن قدردانی از تلاش مجری در به سامان رساندن این طرح پژوهشی، نکاتی را نیز در راستای اتقان پروژه مطرح کرد.


 
منبع:پژوهشکده اخلاق و معنویت
عكس هاي مرتبط :
كلمات كليدي : اخبار پژوهشکده اخلاق و معنویت

تاریخ خبر: 1400/10/28 سه‌شنبه
تعداد بازدید کل: 122 تعداد بازدید امروز: 1
 
امتیاز دهی
 
 

[Part_Lang]
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 123
Guest (PortalGuest)

پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي - دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم
مجری سایت : شرکت سیگما