امضای توافق نامه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و مدرسه عالی حکمرانی 

در روز یکشنبه 6 شهریور 1402 دکتر حسن بختیاری، رئیس مدرسه عالی حکمرانی شهید بهشتی و هیأت همراه پس از بازید از بخش نمایشگاهی و پژوهشکده های پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ،در جلسه مدیران پژوهشگاه حضور یافتند. 

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی،حجت الاسلام و المسلمین نجف لک زایی ضمن خیر مقدم به دکتر بختیاری رئیس محترم مدرسه عالی حکمرانی شهید بهشتی و هیأت همراه، در خصوص رویکرد پژوهشگاه در حوزه حکمرانی ،توضیحاتی را  ارائه دادند. ایشان در ادامه فرمودند:
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی زیر مجموعه دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم است ،رویکرد پژوهشگاه به صورت مساله محوری بوده است که از سال 1400 ، موضوع حکمرانی هم  با عنوان  "امتداد مساله محوری در چرخه حکمرانی"به آن اضافه شد.
لازمه بحث حکمرانی این بود که ارتباط با دستگاه و نهادهای متولی امور بیشتر باشد. اولین دستگاهی که از این مساله استقبال کردند مجلس شورای اسلامی بود.الگوی همکاری که پژوهشگاه با مجلس به توافق رسیدند این بود که یک گروه حکمرانی اسلامی تشکیل شد و قرار شد هر دو گروه پژوهشگاه و مجلس با توجه به ویژگی حکمرانی که چند رشته ای و فرا رشته ای است از ظرفیت های یکدیگر استفاده کنند. تاکنون 9 کار گروه تخصصی شکل گرفته شده است چرخشی که در سطح دفتر اتفاق افتاد باعث شد پژوهشکده های ما با توجه به نیازی که در سطح دفتر تبلیغات اسلامی تعریف شده است شروع به فعالیت در زمینه حکمرانی نمایند.

احساس نیازمندی به یک سری آموزش ها و راهبرد ها کردیم، لذا برای عملیاتی شدن این مسائل،  هسته حکمرانی در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تأسیس شد این هسته سال گذشته فعالیت هایش را بیشتر کرد  از جمله فعالیت هایش، نشست مدرسه پائیزه بود که در پاییز 1401 این نشست های علمی برگزار شد در نشست مدرسه پاییزه رویکرد ما آموزشی بود و در هسته حکمرانی بحث های راهبردی مطرح شد .
امیدواریم این نشست باعث هم افزایی بیشتری بین دو مجموع شود که نتیجه آن تحکیم نظام جمهوری اسلامی باشد.

در ادامه این نشست،  دکتر حسن بختیاری، رئیس مدرس عالی حکمرانی شهید بهشتی، ضمن تشکر از میزبانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و قدردانی از مجموعه فعالیت های صورت گرفته در این پژوهشگاه در حوزه حکمرانی،  به معرفی مدرسه عالی حکمرانی شهید بهشتی پرداختند که اهم آن به شرح ذیل می باشد:
مدرسه عالی شهید بهشتی در سال 1397 با پیشنهادی که دکتر وحیدی به عنوان رئیس دانشگاه عالی دفاع ملی خدمت مقام معظم رهبری(مدظله العالی) داشتند تشکیل شد و با تدابیری که مقام معظم رهبری فرمودند، چارچوب های کلی مدرسه در قالب اساسنامه تدوین و پس از تصویب، شروع به کار کرد.
از جمله فلسفه وجودی مدرسه حکمرانی و دلیل تأسیس و شکل‌گیری آن:
- تدوین و تبیین حکمرانی متعالی اسلامی به منظور استفاده در کشور و جهان اسلام و بین الملل ؛ 
- ثبت تجارب حکمرانان ۴۰ ساله جمهوری اسلامی ایران برای استفاده در تدوین ادبیات حکمرانی و استفاده حکمرانان آینده؛ 
- ایجاد حساسیت در همه عناصر حکمرانی یا اصطلاحاً مثلث حکمرانی (حکمرانان، مردم و مؤسسات) برای کسب آمادگی و ایفای نقش‌های مورد انتظار؛ 
-جمهوری اسلامی ایران به عنوان اُمّ‌القرای جهان اسلام دارای رسالت هدایتگری است و مدرسه عالی حکمرانی شهید بهشتی بهترین وسیله برای هدایتگری را تبیین و ارائه حکمرانی متعالی اسلامی می داند؛ 
ایشان در ادامه بیان داشتند: مدرسه حکمرانی شهید بهشتی با دو عنوان( آموزشی و پژوهشی ) فعالیت می کند. 
در حوزه پژوهش:
- تدوین ادبیات ایرانی اسلامی حکمرانی در قالب ترجمه، تدوین و نقد آثار تولید شده؛ 
- تدوین نظام مسائل کشور و تهیه سیاست‌نامه لازم؛ 
- انجام پروژه‌های عمده در کشور مانند اقتصاد، سلامت، بیمه، نظام انتخابات و غیره؛ 
- برگزاری نشست‌های تخصصی و کرسی‌های آزاداندیشی؛ 
- همکاری با سایر پژوهشگاه‌ها، دانشگاه ها و مراکز پژوهشی کشور و جهان؛ 
- تهیه رصدنامه مبتنی بر نظارت بر فعالیت دستگاه‌ها و مؤسسات  و با پایش این فعالیت‌ها؛ 
 در حوزه آموزش:
-  ارتقاء مهارت‌های حکمرانی از طریق برگزاری دوره‌های کوتاه مدت ، میان مدت و بلندمدت برای حکمرانان فعلی و آینده؛ 
-  تهیه و تدوین منابع و محتوای آموزشی مورد نیاز فراگیران؛ 
یکی از تاکیدهای مقام معظم رهبری در تصویب مدرسه، راجع به محتوا بوده است. ما از سال گذشته این مرکز را به عنوان پشتوانه دوره های آموزشی ایجاد کردیم. هدف ما از تشکیل این مرکز، تأمین محتوای مورد نیاز برای دوره های آموزشی در مدرسه است.
در طی سال های گذشته عمده فعالیت های مدرسه در عرصه پژوهشی بوده است. ما 3 دوره PhD حکمرانی داشته ایم که به عنوان تنها رشته تخصصی در سطح آموزش عالی است. 
از مهر ماه 1402 تعداد 14 دانشجو دوره دکترای حکمرانی جذب خواهیم کرد. برای توسعه کار، ما دوره های جدیدی را طراحی کردیم در دوره های بلند مدت علاوه بر ،   21 نفر دانشجوی دکتری (pHD) در حال تحصیل  که در گذشته جذب شده اند، 14 دانشجو هم از مهر 1402 جذب می شوند. در مجموع 35 دانشجو دکترای حکمرانی واهیم داشت. 
 دوره عالی حکمرانی  یک ساله  برای افرادی طراحی شده است که در مشاغل حکمرانی قرار دارند.  از مهرماه سال گذشته 60 دانشجو برای دوره یک ساله داشته ایم که 15 نفر از نمایندگان مجلس و 45 نفر دیگر از مسئولان  کشوری هستند.
لازم به ذکر است استانداران کشور هم هر دو ماه یک بار در برنامه های آمورشی که به صورت کارگاهی توسط مدرسه عالی حکمرانی برگزار می شود شرکت می کنند.  همچنین فرمانداران و مدیران کل استان ها به صورت هر ماه یک روز توسط تیم آموزش مدرسه، دوره آموزشی 8 ساعته را سپری می کنند که تا کنون تقریبا بیش از 1000 نفر از فرمانداران و مدیران استانی کشور در برنامه آموزشی مدرسه شرکت کرده اند.
ایشان یادآور شدند: مدرسه عالی حکمرانی شهید بهشتی دارای 6 گروه تخصصی متناظر با دستگاه های کشوری است. 
دانشکده حکمرانی که ذیل مدرسه حکمرانی شکل گرفته شده است مسئولیت اجرای آموزش ها را بر عهده دارد .
شورای راهبردی مدرسه متشکل از سه نفر از وزرای دولت( وزیر کشور، وزیر علوم و رئیس سازمان اداری و استخدامی)، معاون راهبردی قوه قضائیه، رئیس حوزه راهبردی مجلس، دبیر عالی شورای  انقلاب فرهنگی،  نماینده حوزه های علمیه ، رئیس دانشگاه امام صادق (ع)، نماینده ولی فقیه در سپاه و رئیس عقیدتی سیاسی ستاد کل نیروهای مسلح ، اعضای شورای راهبردی مدرسه هستند.
پیشبرد این برنامه های آموزشی در سطح کشور که با تاکید ویژه مقام معظم رهبری بوده است مستلزم وجود محتوا برای آموزش های لازم است ما در بحث حکمرانی دو حوزه کلان داریم یک حوزه پژوهشی و دیگری حوزه آموزشی است. و هم اکنون 15 هسته مطالعاتی در مدرسه شکل گرفته است.
نگاه مجموعه مدرسه عالی حکمرانی شهید بهشتی به این  است که به طور کامل در مسائل مربوط به حکمرانی اسلامی، از مطالعه تا تولید،  از ظرفیت ها، توانمندی ها، اساتید و پژوهشگران  پژوهشگاه در جهت ارتقاء ماموریت های مدرسه عالی حکمرانی شهید بهشتی ره بهره مند شود. ان شاء الله 

 پس از پایان نشست ، توافق نامه همکاری بین پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و مدرسه عالی حکمرانی شهید بهشتی به امضا رسید.

منبع:روابط عمومی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
كلمات كليدي : مدرسه عالی حکمرانی شهید بهشتی , حجت الاسلام دکتر نجف لک زایی

تاریخ خبر: 1402/6/7 سه‌شنبه
تعداد بازدید کل: 605 تعداد بازدید امروز: 1
 
امتیاز دهی
 
 

[Part_Lang]
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 606
Guest (PortalGuest)

پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي - دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم
مجری سایت : شرکت سیگما