اعضای هیات علمی
شبکه های اجتماعی
ایتا
کانال رسمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
نشر دیجیتال پژوهشگاه (پژوهان)
کتابخانه دیجیتالی دفتر تبلیغات اسلامی
دانشنامه اهل بیت علیهمالسلام
همکاریهای علمی و بینالمللی
پژوهشکده فلسفه و کلام
همایش جاودانگی نفس در اسلام و مسیحیت
پژوهشکده الهیات و خانواده
پژوهشکده مدیریت اطلاعات (کانال مدیریت دانش)
ایتا
پژوهشکده مدیریت اطلاعات (کانال پژوهشیار ویژه اعضای هیأت علمی و محققین)
پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن
همایش ملی بررسی آرای تفسیری علامه محمدهادی معرفت
پژوهشکده تاریخ و سیره
سایت دانشنامه اهل بیت (ع)
اینستاگرام
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
نشر دیجیتال پژوهشگاه (پژوهان
)
دسترسی سریع
درباره پژوهشگاه
معرفی پژوهشگاه
پژوهشکدهها و مراکز
گروههای پژوهشی
هیأت علمی
ساختار و بخشها
جوایز و افتخارات
آثار و محصولات
کتب
نشریات
محصولات نرمافزاری
فروشگاه الکترونیک پژوهشگاه
امور هیأتعلمی
فهرست هیأتعلمی
فهرست محققین رسمی
پست الکترونیک هیأت علمی
پژوهشکدهها
تاریخ و سیره اهل بیت(ع)
علوم و اندیشه سیاسی
فقه و حقوق
فلسفه و کلام
مهدویت و آیندهپژوهی
فرهنگ و معارف قرآن
اسلام تمدنی
مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی
الهیات و خانواده
اخلاق و معنویت
مطالعات تمدنی و اجتماعی
مراکز
احیای آثار اسلامی
همکاری های علمی و بین الملل
ادارات
فناوری اطلاعات
کتابخانهها و پایگاهها
نشر دیجیتال پژوهان
پرتال جامع علوم و معارف قرآن
پایگاه مدیریت اطلاعات علوم اسلامی
کتابخانه های پژوهشگاه
کتابخانه دیجیتال پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی
کتابخانه دیجیتال دفتر تبلیغات اسلامی
مطالعات عدالت اجتماعی
ویکی علوم اسلامی
دانشنامه اهل بیت علیهم السلام
پرتال نشریات
کتابخانه پژوهشکده اسلام تمدنی
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (انگلیسی)
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (عربی)
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (اردو)
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ( ترکی استامبولی)
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ( فرانسوی)
لینکهای پژوهشی
پایگاه مجلات تخصصی
انجمنهای علمی پژوهشی
نشریات علمی معتبر وزارت علوم
پایگاههای آموزش عالی
اخبار پژوهشگاه
اخبار و اطلاعیهها
همایشها
گزارشهای تصویری
یادداشتها و مقالات
گفتگوهای علمی
ارتباط با ما
ارتباط با حوزه ریاست و روابط عمومی
ارتباط با رئیس پژوهشگاه
ارتباط با روابط عمومی
ارتباط با امور هیأت علمی
درخواست همکاری علمی پژوهشی
درخواست رزرو سالن همایشها
دفتر تلفن پژوهشگاه
خدمات فناوری اطلاعات
اتوماسیون اداری مالی
پست الکترونیک کارمندان
چند رسانه ای
تلویزیون پژوهش
رادیو پژوهش
صفحه اختصاصی آپارات
جوایز و افتخارات
شبهجنبشهای معنوی؛ درآمدی بر پیشگیری و رهاسازی
کتاب «مسئولیت کیفری رانندگان وسایل نقلیه» به عنوان اثر «شایسته تقدیر» شناخته شد
برگزیده حوزه مطالعات تمدنی-دکتر رسول نوروزی
برگزیده حوزه مطالعات تمدنی-دکتر حبیب الله بابایی
انتخاب دو اثر پژوهشگاه در جشنواره بین المللی فارابی
کسب لوح تقدیر کتاب مهدویت و سیاست های فرهنگی ترویج آن در جمهوری اسلامی
بيشتر
فارسی
العربية
English
اردو
Türkçe
Français
EN
| AR
| FA
معرفی پژوهشگاه
درباره پژوهشگاه
پژوهشگاه در یک نگاه
هیأت امنا
ساختار سازمانی
بیوگرافی رئیس فعلی پژوهشگاه
روسای پیشین پژوهشگاه
اعضای هیأت علمی
حوزه ریاست
حوزه ریاست و روابط عمومی
مرکز همکاری های علمی و بین المللی
اداره امور هیأت علمی
هیأت اجرایی جذب
گروه برنامهریزی و بودجه
اداره حراست
اداره نشر
اداره فناوری اطلاعات
معاونت پژوهشی
معرفی معاونت پژوهشی
معرفی معاون پژوهشی
اداره کتابخانهها و اسناد
گروه برنامهریزی، نظارت و ارزیابی پژوهشی
اداره نشریات
معاونت منابع انسانی و پشتیبانی
معرفی معاونت منابع انسانی و پشتیبانی
معرفی معاون منابع انسانی و پشتیبانی
اداره منابع انسانی
اداره امور پشتیبانی
اداره امور مالی
| پژوهشکده ها و مراکز
پژوهشکده ها
پژوهشکده فلسفه و کلام
پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی
پژوهشکده مدیریت اطلاعات ومدارک اسلامی
پژوهشکده اخلاق و معنویت
پژوهشکده الهیات و خانواده
پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی
پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن
پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت (ع)
پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی
پژوهشکده اسلام تمدنی
پژوهشکده فقه و حقوق
مراکز
مرکز احیای آثار اسلامی
مرکز همکاری های علمی و بین الملل
| گروه های علمی
گروه های علمی
سازماندهی اطلاعات و مدارک
اشاعه اطلاعات و دانش
الهیات تطبیقی
اخلاق اجتماعی
مطالعات خانواده
کتاب شناسی و نسخه شناسی
تصحیح و احیای آثار اسلامی
مطالعات تمدنی
مطالعات فرهنگی اجتماعی
مطالعات عدالت اجتماعی
مسائل فقهی و حقوقی
فقه کاربردی
حکمت و کلام جدید
قرآن و مطالعات اجتماعی
هنر و تمدن اسلامی
فلسفه سیاسی
فقه سیاسی
علوم سیاسی
تدوین سازمان های دانش
جریان شناسی مهدویت
آینده پژوهی دین و دینداری
فلسفه
کلام
فلسفه اخلاق
اخلاق
تربیت
اسلام و مطالعات معنویت
فلسفه فقه و حقوق
دانش های وابسته به فقه
دائره المعارف های قرآنی
فرهنگ نامه های قرآنی
تفسیر قرآنی
علوم قرآنی
مطالعات تطبیقی
تاریخ تشیع
سیره اهل بیت(ع)
فرهنگ و تمدن اسلامی
دانشنامه اهل بیت(ع)
مهدویت پژوهی
| آثار و محصولات
فهرست آثار
فهرست آثار
فهرست آثار برگزیده
معرفی مجلات
خرید آثار
نشر دیجیتال پژوهشگاه
پرتال نشریات
فروشگاه نشر پژوهشگاه
فروشگاه اصلی و نمایندگی های فروش
پایگاه های وب
پایگاه مدیریت اطلاعات علوم اسلامی
کتابخانه دیجیتال دفتر تبلیغات
دانشنامه اهل بیت(ع)
پرتال جامع علوم و معارف قرآن
| طرح های پژوهشی
طرح های پژوهشی
طرح های در دست انجام
طرح های انجام شده
موسوعه ها
موسوعه علامه شرف الدین
موسوعه علامه بلاغی
موسوعه شهید اول
موسوعه شهید ثانی
بیشتر
کلان پروژه ها
دائره المعارف قرآن کریم
دانشنامه اهل بیت (ع)
سیاست متعالیه
اندیشه سیاسی شیعه
نفس و بدن
بیشتر
فرهنگ نامه
بیشتر
اصطلاحنامه ها
بیشتر
| قطب های فکری فرهنگی
قطب بنیادهای نظری و
نظام متقن علوم اسلامی و انسانی
معرفی
میز اسلامی سازی علوم انسانی
میز توسعه و توانمند سازی علوم اسلامی
میز آموزش و پرورش
قطب تعمیق ایمان دینی و مبارزه با
جریانها و فرق انحرافی
معرفی
میز توسعه و تعمیق فرهنگ قرآن
میز توسعه و تعمیق باور دینی
میز وهابیت
کارگروه مقابله با فرق انحرافی
قطب نظام سیاسی و اجتماعی
اسلام و ایران
معرفی
میز نظام سیاسی جمهوری اسلامی
میز مسائل اجتماعی اسلام و ایران
میز تمدن اسلامی
قطب اخلاق، خانواده
و سبک زندگی
معرفی
میز تحکیم نظام خانواده
میز سبک زندگی اسلامی
میز اخلاق
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
>
مطالب مرتبط
دکتر شریف لک زایی، عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی بیان کرد:
رضایت مردم؛ مهمترین مؤلفه حکمرانی شایسته در نگاه امام موسی صدر
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان اینکه حکمرانی در اندیشه امام موسی صدر واجد اصولی است، گفت: رضایت، شیوه مهمی برای حکمرانی در تمامی عرصهها از سوی ایشان مطرح است.
به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، ۲۰ شهریورماه در نشست علمی «اصول حکمرانی در جامعۀ چند فرهنگی لبنان در اندیشۀ سیاسی امام موسی صدر؛ رویکردی قرآنی» با بیان اینکه دو مجموعه مستقل در تفسیر قرآن کریم از امام موسی صدر منتشر شده است که یکی «حدیث سحرگاهان» و دیگری «برای زندگی» است، گفت: مجموعه این مباحث تفسیری در گام به گام با امام در جلد دهم یکجا گردآوری شده است؛ مقصود امام موسی صدر هم این نبوده است که بحثهای فلسفی و علمی و نظری صرف انجام بدهد بلکه ایده تفسیری ایشان این است که قرآن برای تربیت انسان آمده و هدف اصلی هم تدبر و تأمل در هستی و شگفتیهای آفرینش است.
وی با بیان اینکه هدف دیگر وی شناخت خداوند و توجه به آثار و پیامدهای چنین شناختی است، اظهار کرد: در بخشی از مباحث ایشان تخلق به اخلاق الهی مطرح شده که موضوع خیلی مهم است، چون انسان میتواند صفات خداگونگی بیابد و آن را هدف و مسیر زندگی قرار دهد و هدف دیگر هم اینکه انتظار ما از قرآن آن است که راه و روش درست زندگی و زیست را به انسان بدهد تا او به کشف حقایق بپردازد لذا ایشان میگوید نگاه ما به قرآن به گونهای است که همانطور که برای انسانهای صدر اسلام نازل شده است در هر زمانی بشر، مخاطب آن است و طبیعتاً هر آنچه انتظار میرود باید به آن توجه کنیم.
لکزایی تصریح کرد: با این مبنا فهم ما در دوره کنونی به همان میزان اهمیت دارد که انسانهای عصر نزول از قرآن فهم میکردند و این سبب میشود تا از قرآن در هر زمانی فهمی نو به نو ایجاد شود. امام موسی صدر معتقد است که قرآن نه زیادی دارد و نه نقصان و این تعابیر در شرایطی که مباحث انحرافی چون رؤیای رسولانه مطرح میشود، واجد اهمیت است. از منظر ایشان قرآن، دریای بیکرانی است که هر کسی به اندازه معرفت خود میتواند از آن مرواریدها و صدفهای معرفتی و اخلاقی و اعتقادی و ... صید کند لذا هرقدر تجارب بشر بیشتر شود، فهم ما هم از آموزههای قرآنی بیشتر خواهد شد.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان اینکه قرآن به تعبیر امام موسی صدر میتواند تمدن ایجاد کند و تأثیر خود را بر جوامع باقی بگذارد، افزود: از دید ایشان در وضعیت فعلی هم قرآن میتواند تحول و تمدنی همانند صدر اسلام ایجاد کند؛ اگر ما چنین نگاهی به قرآن کریم داشته باشیم در مسئلهای مانند حکمرانی که بحث رایجی است هم قطعاً باید سراغ قرآن برویم؛ البته ایشان بحث مستقلی در مورد حکمرانی با این عنوان ندارد ولی بنده معتقدم که میتوان از دل مباحث تفسیری ایشان نظریات حکمرانی بیرون بیاوریم.
رضایت؛ مهمترین اصل در حکمرانی شایسته
لکزایی با بیان اینکه ایدهای که بنده از مباحث قرآنی امام موسی صدر استخراج کردهام، این است که حکمرانی در اندیشه وی واجد اصولی است، افزود: امروز بحث حکمرانی خوب مطرح است و یکسری اصولی را برای آن بیان کردهاند؛ منظری که امام موسی صدر دارد به حکمرانی خوب خیلی نزدیک است و یکی از مؤلفههای مهم در این عرصه، مسئله رضایت است. ایشان به آیات ۲۹ و ۳۰ سوره نساء اشاره کرده است که میفرماید: يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَأْكُلُوا أَمْوَالَكُمْ بَيْنَكُمْ بِالْبَاطِلِ إِلَّا أَنْ تَكُونَ تِجَارَةً عَنْ تَرَاضٍ مِنْكُمْ ۚ وَلَا تَقْتُلُوا أَنْفُسَكُمْ ۚ إِنَّ اللَّهَ كَانَ بِكُمْ رَحِيمًا؛ وَمَنْ يَفْعَلْ ذَٰلِكَ عُدْوَانًا وَظُلْمًا فَسَوْفَ نُصْلِيهِ نَارًا ۚ وَكَانَ ذَٰلِكَ عَلَى اللَّهِ يَسِيرًا؛ رضایتی که در یک تعامل تجاری و اقتصادی رخ میدهد باید در حوزه سیاسی و فرهنگی و مباحث اجتماعی و خانوادگی هم باشد لذا رضایت یک اصل کلیدی است. رضایت، شیوه مهمی برای حکمرانی در تمامی عرصهها از سوی ایشان مطرح است.
این پژوهشگر بیان کرد: ما باید در تعاملات خود بحث اعتماد و اطمینان متقابل داشته باشیم؛ مثلاً در جامعه چند فرهنگی لبنان سلایق مختلف وجود دارد و باید این سلایق براساس احترام و اعتماد و اطمینان متقابل به گفتوگو بپردازند. البته بنده بحث ایشان را از رضایت به امنیت و عدالت و آزادی و تواضع و ... هم تسری میدهم.
لکزایی بیان کرد: امام موسی صدر بحث رضایت را غیر از آیه مطرح شده در مباحث مرتبط با داستان حضرت یوسف(ع) و نحوه حکمرانی ایشان پیش کشیده است و بر موضوع خدمت به مردم تأکید دارد؛ به اعتقاد ایشان کاری که حضرت یوسف(ع) براساس فرمایشات قرآن، خدمت به مردم بود و این خدمت باعث رضایت عمومی و اجتماعی شد. بنابراین هر کسی کاری در کشور انجام دهد که موجب ایجاد رضایت در عموم مردم شود، تقویتکننده حکمرانی مطلوب است.
رفاه در کنار مقاومت
وی افزود: ایجاد موقعیتهای مناسب برای زندگی هم توقع دیگری از زندگی است یعنی حکمرانی خوب، حکمرانی است که بتواند شرایط شهروندان و زندگی آنان را بهبود ببخشد لذا ایشان از مقاومت در کنار رفاه و آسایش سخن میگوید؛ جامعه لبنان دائماً در معرض هجوم رژیم صهیونیستی بوده و امروز هم هست لذا ایشان بر مقوله مقاومت در برابر این رژیم دژخیم خیلی تأکید دارد ولی در عین حال میگوید نباید فراموش کنیم براساس آموزههای دینی بحث رفاه و تأمین بهرهمندی مردم از ضروریات زندگی موضوع مهمی است که نباید از آن غفلت شود.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تأکید کرد: بحث مهم دیگر در اندیشه ایشان در کنار بحث رضایت، بحث اعتدال است؛ ایشان اعتدال را برآوردهسازی نیازها و ضروریات زندگی شهروندان میداند نه آن مفهومی که در ذهن ما از اعتدال وجود دارد. بحث مسئولیت اجتماعی هم از اندیشه ایشان قابل اتخاذ است یعنی هر کسی وظیفهای را که بر دوش دارد انجام دهد، به مسئولیت خودش عمل کرده است.
وی تأکید کرد: تمامی این مباحث مانند تواضع، آزادی، اعتدال و مسئولیت اجتماعی و خدمت به مردم و ... در نهایت به اصل کلیدی رضایت منتهی خواهد شد که زیربنای حکمرانی شایسته و صالح است. بنده از تعبیر حکمرانی صالح و شایسته استفاده کردم زیرا خود ایشان هم چنین تعابیری را دارند.
منبع:
خبرگزاری ایکنا
کلمات کليدي
شریف لک زایی
امتیاز دهی
پاسخ
نام
پست الكترونيک
وب سایت
متنی که در تصویر می بینید عینا تایپ نمایید
نظر
مطالب مرتبط
پربازدید ترین مطالب
مطالب مرتبط
هیچ ایدئولوژی به جز مقاومت نمیتواند در مقابل زیادهخواهیهای صهیونیسم موثر واقع شود
مسأله سعادت، محور اصلی آرمانشهر ملاصدرا
تشییع شهید جمهور و فرصت همبستگی
پاسخ مقتدرانه به یک چالش تمدنی/ دکتر شریف لک زایی
جامعه اسلامی جز با حضور مردم ایجاد نمیشود
امام موسی صدر اسرائیل را نتیجه تمدن غرب دانستند
تجسم حسینی بودن از نظر امام موسی صدر / دکتر شریف لک زایی
تأکید امام موسی صدر بر تحول باطنی انسانها
سه دسته از دشمنان امام حسین(ع) از نگاه امام موسی صدر
شأن «آزادی» در منظومه فکری- سیاسی حضرت امام خمینی(ره)
پربازدید ترین مطالب
[Part_Lang]
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه:
143
Guest (PortalGuest)
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي - دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم
مجری سایت :
شرکت سیگما