اعضای هیات علمی
شبکه های اجتماعی
ایتا
کانال رسمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
نشر دیجیتال پژوهشگاه (پژوهان)
کتابخانه دیجیتالی دفتر تبلیغات اسلامی
دانشنامه اهل بیت علیهمالسلام
همکاریهای علمی و بینالمللی
پژوهشکده فلسفه و کلام
همایش جاودانگی نفس در اسلام و مسیحیت
پژوهشکده الهیات و خانواده
پژوهشکده مدیریت اطلاعات (کانال مدیریت دانش)
ایتا
پژوهشکده مدیریت اطلاعات (کانال پژوهشیار ویژه اعضای هیأت علمی و محققین)
پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن
همایش ملی بررسی آرای تفسیری علامه محمدهادی معرفت
پژوهشکده تاریخ و سیره
سایت دانشنامه اهل بیت (ع)
اینستاگرام
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
نشر دیجیتال پژوهشگاه (پژوهان
)
دسترسی سریع
درباره پژوهشگاه
معرفی پژوهشگاه
پژوهشکدهها و مراکز
گروههای پژوهشی
هیأت علمی
ساختار و بخشها
جوایز و افتخارات
آثار و محصولات
کتب
نشریات
محصولات نرمافزاری
فروشگاه الکترونیک پژوهشگاه
امور هیأتعلمی
فهرست هیأتعلمی
فهرست محققین رسمی
پست الکترونیک هیأت علمی
پژوهشکدهها
تاریخ و سیره اهل بیت(ع)
علوم و اندیشه سیاسی
فقه و حقوق
فلسفه و کلام
مهدویت و آیندهپژوهی
فرهنگ و معارف قرآن
اسلام تمدنی
مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی
الهیات و خانواده
اخلاق و معنویت
مطالعات تمدنی و اجتماعی
مراکز
احیای آثار اسلامی
همکاری های علمی و بین الملل
ادارات
فناوری اطلاعات
کتابخانهها و پایگاهها
نشر دیجیتال پژوهان
پرتال جامع علوم و معارف قرآن
پایگاه مدیریت اطلاعات علوم اسلامی
کتابخانه های پژوهشگاه
کتابخانه دیجیتال پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی
کتابخانه دیجیتال دفتر تبلیغات اسلامی
هسته حکمرانی اسلامی
مطالعات عدالت اجتماعی
ویکی علوم اسلامی
دانشنامه اهل بیت علیهم السلام
پرتال نشریات
کتابخانه پژوهشکده اسلام تمدنی
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (انگلیسی)
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (عربی)
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (اردو)
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ( ترکی استامبولی)
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ( فرانسوی)
لینکهای پژوهشی
پایگاه مجلات تخصصی
انجمنهای علمی پژوهشی
نشریات علمی معتبر وزارت علوم
پایگاههای آموزش عالی
اخبار پژوهشگاه
اخبار و اطلاعیهها
همایشها
گزارشهای تصویری
یادداشتها و مقالات
گفتگوهای علمی
ارتباط با ما
ارتباط با حوزه ریاست و روابط عمومی
ارتباط با رئیس پژوهشگاه
ارتباط با روابط عمومی
ارتباط با امور هیأت علمی
درخواست همکاری علمی پژوهشی
درخواست رزرو سالن همایشها
دفتر تلفن پژوهشگاه
خدمات فناوری اطلاعات
اتوماسیون اداری مالی
پست الکترونیک کارمندان
چند رسانه ای
تلویزیون پژوهش
رادیو پژوهش
صفحه اختصاصی آپارات
جوایز و افتخارات
شبهجنبشهای معنوی؛ درآمدی بر پیشگیری و رهاسازی
کتاب «مسئولیت کیفری رانندگان وسایل نقلیه» به عنوان اثر «شایسته تقدیر» شناخته شد
برگزیده حوزه مطالعات تمدنی-دکتر رسول نوروزی
برگزیده حوزه مطالعات تمدنی-دکتر حبیب الله بابایی
انتخاب دو اثر پژوهشگاه در جشنواره بین المللی فارابی
کسب لوح تقدیر کتاب مهدویت و سیاست های فرهنگی ترویج آن در جمهوری اسلامی
بيشتر
فارسی
العربية
English
اردو
Türkçe
Français
EN
| AR
| FA
معرفی پژوهشگاه
درباره پژوهشگاه
پژوهشگاه در یک نگاه
هیأت امنا
ساختار سازمانی
بیوگرافی رئیس فعلی پژوهشگاه
روسای پیشین پژوهشگاه
اعضای هیأت علمی
حوزه ریاست
حوزه ریاست و روابط عمومی
مرکز همکاری های علمی و بین المللی
اداره امور هیأت علمی
هیأت اجرایی جذب
گروه برنامهریزی و بودجه
اداره حراست
اداره نشر
اداره فناوری اطلاعات
معاونت پژوهشی
معرفی معاونت پژوهشی
معرفی معاون پژوهشی
اداره کتابخانهها و اسناد
گروه برنامهریزی، نظارت و ارزیابی پژوهشی
اداره نشریات
معاونت منابع انسانی و پشتیبانی
معرفی معاونت منابع انسانی و پشتیبانی
معرفی معاون منابع انسانی و پشتیبانی
اداره منابع انسانی
اداره امور پشتیبانی
اداره امور مالی
| پژوهشکده ها و مراکز
پژوهشکده ها
پژوهشکده فلسفه و کلام
پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی
پژوهشکده مدیریت اطلاعات ومدارک اسلامی
پژوهشکده اخلاق و معنویت
پژوهشکده الهیات و خانواده
پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی
پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن
پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت (ع)
پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی
پژوهشکده اسلام تمدنی
پژوهشکده فقه و حقوق
مراکز
مرکز احیای آثار اسلامی
مرکز همکاری های علمی و بین الملل
| گروه های علمی
گروه های علمی
سازماندهی اطلاعات و مدارک
اشاعه اطلاعات و دانش
الهیات تطبیقی
اخلاق اجتماعی
مطالعات خانواده
کتاب شناسی و نسخه شناسی
تصحیح و احیای آثار اسلامی
مطالعات تمدنی
مطالعات فرهنگی اجتماعی
مطالعات عدالت اجتماعی
مسائل فقهی و حقوقی
فقه کاربردی
حکمت و کلام جدید
قرآن و مطالعات اجتماعی
هنر و تمدن اسلامی
فلسفه سیاسی
فقه سیاسی
علوم سیاسی
تدوین سازمان های دانش
جریان شناسی مهدویت
آینده پژوهی دین و دینداری
فلسفه
کلام
فلسفه اخلاق
اخلاق
تربیت
اسلام و مطالعات معنویت
فلسفه فقه و حقوق
دانش های وابسته به فقه
دائره المعارف های قرآنی
فرهنگ نامه های قرآنی
تفسیر قرآنی
علوم قرآنی
مطالعات تطبیقی
تاریخ تشیع
سیره اهل بیت(ع)
فرهنگ و تمدن اسلامی
دانشنامه اهل بیت(ع)
مهدویت پژوهی
| آثار و محصولات
فهرست آثار
فهرست آثار
فهرست آثار برگزیده
معرفی مجلات
خرید آثار
نشر دیجیتال پژوهشگاه
پرتال نشریات
فروشگاه نشر پژوهشگاه
فروشگاه اصلی و نمایندگی های فروش
پایگاه های وب
پایگاه مدیریت اطلاعات علوم اسلامی
کتابخانه دیجیتال دفتر تبلیغات
دانشنامه اهل بیت(ع)
پرتال جامع علوم و معارف قرآن
| طرح های پژوهشی
طرح های پژوهشی
طرح های در دست انجام
طرح های انجام شده
موسوعه ها
موسوعه علامه شرف الدین
موسوعه علامه بلاغی
موسوعه شهید اول
موسوعه شهید ثانی
بیشتر
کلان پروژه ها
دائره المعارف قرآن کریم
دانشنامه اهل بیت (ع)
سیاست متعالیه
اندیشه سیاسی شیعه
نفس و بدن
بیشتر
فرهنگ نامه
بیشتر
اصطلاحنامه ها
بیشتر
| قطب های فکری فرهنگی
قطب بنیادهای نظری و
نظام متقن علوم اسلامی و انسانی
معرفی
میز اسلامی سازی علوم انسانی
میز توسعه و توانمند سازی علوم اسلامی
میز آموزش و پرورش
قطب تعمیق ایمان دینی و مبارزه با
جریانها و فرق انحرافی
معرفی
میز توسعه و تعمیق فرهنگ قرآن
میز توسعه و تعمیق باور دینی
میز وهابیت
کارگروه مقابله با فرق انحرافی
قطب نظام سیاسی و اجتماعی
اسلام و ایران
معرفی
میز نظام سیاسی جمهوری اسلامی
میز مسائل اجتماعی اسلام و ایران
میز تمدن اسلامی
قطب اخلاق، خانواده
و سبک زندگی
معرفی
میز تحکیم نظام خانواده
میز سبک زندگی اسلامی
میز اخلاق
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
>
مطالب مرتبط
حسین الهینژاد پاسخ داد:
آیا لازمه ظهور، شیوع یأس و ناامیدی در جامعه است
پژوهشگر مهدویت ضمن معرفی شش عامل استبعادگرایی و دورانگاری ظهور امام زمان(عج) تصریح کرد: در توجیه روایاتی که بیانگر شیوع یأس و ناامیدی در زمان ظهور است میگوییم اولا یاس نشان ناامیدی نیست بلکه نشان از سختی کار است، ثانیا یأس به معنای یأس از ظهور نیست بلکه یأس از مکاتب و ایسمهای بشری است.
به گزارش ایکنا، نشست «استبعادگرایی در انتظار و مهدویت» با سخنرانی حجتالاسلام و المسلمین حسین الهینژاد، پژوهشگر مهدویت شنبه ۲۷ خردادماه در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد که گزیده سخنان وی را در ادامه میخوانید؛
بحث من دارای یک مقدمهای است و پس از آن چارچوب مفهومی و پس از آن چارچوب نظری را عرض میکنم و در خلال طرح چارچوب نظری عوامل استبعادگرایی و همچنین آثار منفی استبعادگرایی بیان خواهد شد؛ مهدویت در طول تاریخ اسلامی دارای فراز و فرودهای مختلفی بوده، دارای یکسری چالشها و آسیبها و فرصتها بوده است یعنی باورمندان هم آثار و برکاتی از این آموزه اسلامی استفاده بردند و هم چالشها و آسیبهایی ایجاد شده است.
چنانکه در بحث دین اصل دین و معرفت دینی را تفکیک میکنیم، باید مهدویت و معارف مهدویت را هم تفکیک کنیم. اصل دین دارای فرصتها، آثار و برکاتی برای باورمندن است و نواقص دین به معرفت دینی ما برمیگردد که بعضا به خاطر فهم نکردن مفاهیم دینی و برخی کجفهمیها و به درستی درک نشدن مفاهیم دینی چالشها و آسیبهایی متوجه جامعه دینداران شده است. در بحث مهدویت هم اصل مهدویت هیچ آسیبی ندارد و فقط آثار مثبت دارد ولی آسیبها از ناحیه فهم ما نسبت به مهدویت و برخی از کجفهمیها و برداشتها بوده است که باعث شده چالشهایی بر مسئله مهدویت مترتب شود. پس اگر میگوییم مهدویت دارای چالشها و آسیبها و فرصتهایی است، فرصت و آثار مثبت به اصل مهدویت برمیگردد، چالشها به فهم ما برمیگردد.
«ظهور نزدیک است» نتیجه استعجالگرایی بود
در اینجا واژگان مختلفی داریم که باید مورد تبیین قرار بگیرد؛ یکی از واژگان کلیدی استبعادگرایی است. واژه بعد استعجالگرایی است، واژه بعد استبطاءگرایی، واژه بعد استیجالگرایی و واژه بعدی اعتدالگرایی. استبعادگرایی یعنی دورنگاری ظهور و آمدن امام زمان(عج)؛ یعنی نسبت به ظهور دورانگار باشیم و بگوییم بعید است به زودی ظهور رخ دهد. استعجالگرایی عکس استبعادگرایی است یعنی فکر میکنیم به زودی امام ظهور میکند. «ظهور نزدیک است» نتیجه نگاه استعجالگرایی بود. استبطاءگرایی یعنی فرآیند ظهور را بسیار کند تلقی کنیم و در برابر آن استیجالگرایی یعنی زمان خریدن. اعتدالگرایی یک نگرش میانه استبعاد و استعجالگرایی است.
در این مقاله چارچوب نظری به این صورت طراحی شده است که ابتدا نگرشهای پیرامون ظهور و انتظار را در قابل سه نگرش تعریف کردیم؛ نگرش استعجالگرایی، نگرش استبعادگرایی، نگرش اعتدالگرایی. نگاه افراطی در موضوع ظهور این است که ظهور را رخداد آرمانی و دور از دسترس بشر و رخداد بعید تلقی میکند. در برابرش استعجالگرایی است که نگاه آرمانی به سرعت ظهور دارد و آنقدر رخداد ظهور را نزدیک میداند انگار ظهور در زمان بسیار محدود به وقوع میپیوندد. نگاه میانه میگوید زمان ظهور نه قریب است نه بعید بلکه وابسته به سیر منطقی خود است و هر زمان آمادگی ایجاد شد و تمهیدات اندیشیده شد به وقوع میپیوندد.
ما در این زمینه یک روایت داریم از امام جواد(ع) که حضرت میفرمایند: «فَقُلْتُ: لَهُ وَ لِمَ سُمِّی الْمُنْتَظَرَ؟ قَالَ: لِأَنَّ لَهُ غَیبَةً یکثُرُ أَیامُهَا وَ یطُولُ أَمَدُهَا فَینْتَظِرُ خُرُوجَهُ الْمُخْلِصُونَ وَ ینْکرُهُ الْمُرْتَابُونَ وَ یسْتَهْزِئُ بِذِکرِهِ الْجَاحِدُونَ وَ یکذِبُ فِیهَا الْوَقَّاتُونَ وَ یهْلِک فِیهَا الْمُسْتَعْجِلُونَ وَ ینْجُو فِیهَا الْمُسْلِمُون» راوی میگوید گفتم: «چرا او را منتظَر میگویند؟» فرمود: «زیرا ایام غیبتش زیاد و مدّتش طولانی میشود. پس مخلصان، در انتظار قیامش باشند؛ شکاکان، انکارش کنند؛ منکران یادش را استهزا کنند؛ تعیینکنندگان وقت ظهورش، دروغ گویند؛ شتابکنندگان در ظهورش هلاک شوند و تسلیم شوندگان در آن، نجات یابند».
دستهبندی منتظران ظهور در روایت امام جواد(ع)
این روایت دقیقا به این سه نگرش میپردازد؛ اول کسانی که منکر هستند که اصلا اعتقادی به انتظار ندارند و باید آنها را کنار بگذاریم. آنچه مورد توجه ما است اولا شکاکان هستند که انتظار را قبول دارند ولی دچار شک و تردید شدند و لذا به خاطر همین شک و تردید به استبعادگرایی رو میآورند یعنی نتیجه نگرششان رسیدن به نگاه استبعادگرایانه است. آنهایی که مسلمون هستند نگاه تسلیم و رضا دارند و اینها همان اعتدالیون هستند. این افراد دنبال مقدمات و تمهیدات میروند و نتیجه را به خدا واگذار میکنند. برخی دیگر دنبال تعیین وقت هستند که اینها هم اهل هلاکت هستند. پس سه نگرش در این روایت مطرح شده و حضرت سه گروه استعجالگرا، مرتابون یا استبعادگرا و اعتدالیون را معرفی میکنند.
من در میان این سه گروه فقط به استبعادگرایان میپردازم. این استبعادگرایی دارای عوامل و بسترها و زمینههایی است که این نگرش در جامعه شکل میگیرد و ترویج میشود. من به چند عامل در این زمینه اشاره میکنم. اول طولانی شدن غیبت، دوم مطلع نبودن انسانها از زمان ظهور امام زمان(عج)، سوم ناامیدی از جامعه و زمینهسازی مردم، چهارم تلقی نقش نداشتن مردم در ظهور امام زمان(عج)، پنجم روایاتی که اشاره دارد ظهور در فضای یأس و ناامیدی محقق میشود، ششم عدم آگاهی از حکمت الهی در غیبت و ظهور.
من مختصر دو نکته را توضیح دهم. وقتی این نگرش را در جامعه ترویج کنیم که مردم نقشی در ظهور ندارند خود به خود این نگاه در مردم شکل میگیرد که ما نقشی در ظهور نداریم و چون نقشی نداریم انگیزه فعالیت و زمینهسازی ظهور از مردم سلب میشود و نگاه استبعادگرایی اشاعه پیدا میکند.
در مورد نقش مردم سه نگرش داریم یکی اینکه مردم اصلا نقش ندارند و تمام کار دست خدا است، نگرش دوم و سوم این است که مردم نقش دارند ولی مسئولیت مردم دو گونه است یکی صرف مسئولیت و انجام وظیفه است، دوم اینکه مسئولیت ما تاثیر در ظهور دارد. نگرش دوم هم بیانگیزگی میآورد و موجب استبعاد میشود ولی نگرش سوم انگیزه ایجاد میکند یعنی ما میدانیم در زمان ظهور نقش داریم.
نکته دوم اینکه روایتی در منابع حدیثی داریم که به نحوی زمینه استبعاد را در مردم برمیانگیزاند. امام صادق(ع) میفرمایند: «إنّ هذا الأمرَ لا يَأتيكُم إلّا بعدَ إياسٍ، لا واللّه، حتّى تُمَيَّزوا» به خدا قسم اين امر (ظهور) برايتان در نمىرسد مگر پس از آن كه نوميد شويد، نه به خدا، مگر پس از آن كه سره از ناسرهتان جدا شود. وقتی انسان این روایات را میبیند دچار استبعاد میشود. در توجیه روایت میگوییم اولا یاس نشان نامیدی نیست بلکه نشان از سختی کار است، ثانیا یاس به معنای یاس از ظهور نیست یعنی یأس از مکاتب و ایسمهای بشری است.
منبع:
خبرگزاری ایکنا
کلمات کليدي
پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی
,
حجت الاسلام دکتر حسین الهی نژاد
امتیاز دهی
پاسخ
نام
پست الكترونيک
وب سایت
متنی که در تصویر می بینید عینا تایپ نمایید
نظر
مطالب مرتبط
پربازدید ترین مطالب
مطالب مرتبط
احراز جایگاه «مرکز پژوهشی برگزیده» توسط پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در بیست و پنجمین همایش کتاب سال حوزه
جریان های انحرافی و مدعیان دروغین مهدویت در دوران معاصر و راهبردهای مواجهه با آنها
ظرفیت زمان و مکان های مهدوی در زمینه سازی ظهور به کار گرفته شود / زمین بدون امام لحظه ای دوام نمی آورد
کسب دریافت سند ملی توسط پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
جایگاه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در آینده علوم انسانی
روش برخورد قرآن با جریان های انحرافی
برداشت نادرست از روایات مهمترین آسیب مباحث مهدویت است
آیت الله العظمی صافی گلپایگانی(ره) فقیهی مهدوی است
آیت الله العظمی صافی گلپایگانی(ره) یک فرد فقیه باشهامت روشن بود
جایگاه کلامی و رویکرد حدیثی در منتخب الاثر آیت الله العظمی صافی(ره) بینظیر است
پربازدید ترین مطالب
[Part_Lang]
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه:
632
Guest (PortalGuest)
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي - دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم
مجری سایت :
شرکت سیگما