اعضای هیات علمی
شبکه های اجتماعی
ایتا
کانال رسمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
نشر دیجیتال پژوهشگاه (پژوهان)
کتابخانه دیجیتالی دفتر تبلیغات اسلامی
دانشنامه اهل بیت علیهمالسلام
همکاریهای علمی و بینالمللی
پژوهشکده فلسفه و کلام
همایش جاودانگی نفس در اسلام و مسیحیت
پژوهشکده الهیات و خانواده
پژوهشکده مدیریت اطلاعات (کانال مدیریت دانش)
ایتا
پژوهشکده مدیریت اطلاعات (کانال پژوهشیار ویژه اعضای هیأت علمی و محققین)
پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن
همایش ملی بررسی آرای تفسیری علامه محمدهادی معرفت
پژوهشکده تاریخ و سیره
سایت دانشنامه اهل بیت (ع)
اینستاگرام
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
نشر دیجیتال پژوهشگاه (پژوهان
)
دسترسی سریع
درباره پژوهشگاه
معرفی پژوهشگاه
پژوهشکدهها و مراکز
گروههای پژوهشی
هیأت علمی
ساختار و بخشها
جوایز و افتخارات
آثار و محصولات
کتب
نشریات
محصولات نرمافزاری
فروشگاه الکترونیک پژوهشگاه
امور هیأتعلمی
فهرست هیأتعلمی
فهرست محققین رسمی
پست الکترونیک هیأت علمی
پژوهشکدهها
تاریخ و سیره اهل بیت(ع)
علوم و اندیشه سیاسی
فقه و حقوق
فلسفه و کلام
مهدویت و آیندهپژوهی
فرهنگ و معارف قرآن
اسلام تمدنی
مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی
الهیات و خانواده
اخلاق و معنویت
مطالعات تمدنی و اجتماعی
مراکز
احیای آثار اسلامی
همکاری های علمی و بین الملل
ادارات
فناوری اطلاعات
کتابخانهها و پایگاهها
نشر دیجیتال پژوهان
پرتال جامع علوم و معارف قرآن
پایگاه مدیریت اطلاعات علوم اسلامی
کتابخانه های پژوهشگاه
کتابخانه دیجیتال پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی
کتابخانه دیجیتال دفتر تبلیغات اسلامی
مطالعات عدالت اجتماعی
ویکی علوم اسلامی
دانشنامه اهل بیت علیهم السلام
پرتال نشریات
کتابخانه پژوهشکده اسلام تمدنی
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (انگلیسی)
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (عربی)
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (اردو)
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ( ترکی استامبولی)
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ( فرانسوی)
لینکهای پژوهشی
پایگاه مجلات تخصصی
انجمنهای علمی پژوهشی
نشریات علمی معتبر وزارت علوم
پایگاههای آموزش عالی
اخبار پژوهشگاه
اخبار و اطلاعیهها
همایشها
گزارشهای تصویری
یادداشتها و مقالات
گفتگوهای علمی
ارتباط با ما
ارتباط با حوزه ریاست و روابط عمومی
ارتباط با رئیس پژوهشگاه
ارتباط با روابط عمومی
ارتباط با امور هیأت علمی
درخواست همکاری علمی پژوهشی
درخواست رزرو سالن همایشها
دفتر تلفن پژوهشگاه
خدمات فناوری اطلاعات
اتوماسیون اداری مالی
پست الکترونیک کارمندان
چند رسانه ای
تلویزیون پژوهش
رادیو پژوهش
صفحه اختصاصی آپارات
جوایز و افتخارات
شبهجنبشهای معنوی؛ درآمدی بر پیشگیری و رهاسازی
کتاب «مسئولیت کیفری رانندگان وسایل نقلیه» به عنوان اثر «شایسته تقدیر» شناخته شد
برگزیده حوزه مطالعات تمدنی-دکتر رسول نوروزی
برگزیده حوزه مطالعات تمدنی-دکتر حبیب الله بابایی
انتخاب دو اثر پژوهشگاه در جشنواره بین المللی فارابی
کسب لوح تقدیر کتاب مهدویت و سیاست های فرهنگی ترویج آن در جمهوری اسلامی
بيشتر
فارسی
العربية
English
اردو
Türkçe
Français
EN
| AR
| FA
معرفی پژوهشگاه
درباره پژوهشگاه
پژوهشگاه در یک نگاه
هیأت امنا
ساختار سازمانی
بیوگرافی رئیس فعلی پژوهشگاه
روسای پیشین پژوهشگاه
اعضای هیأت علمی
حوزه ریاست
حوزه ریاست و روابط عمومی
مرکز همکاری های علمی و بین المللی
اداره امور هیأت علمی
هیأت اجرایی جذب
گروه برنامهریزی و بودجه
اداره حراست
اداره نشر
اداره فناوری اطلاعات
معاونت پژوهشی
معرفی معاونت پژوهشی
معرفی معاون پژوهشی
اداره کتابخانهها و اسناد
گروه برنامهریزی، نظارت و ارزیابی پژوهشی
اداره نشریات
معاونت منابع انسانی و پشتیبانی
معرفی معاونت منابع انسانی و پشتیبانی
معرفی معاون منابع انسانی و پشتیبانی
اداره منابع انسانی
اداره امور پشتیبانی
اداره امور مالی
| پژوهشکده ها و مراکز
پژوهشکده ها
پژوهشکده فلسفه و کلام
پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی
پژوهشکده مدیریت اطلاعات ومدارک اسلامی
پژوهشکده اخلاق و معنویت
پژوهشکده الهیات و خانواده
پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی
پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن
پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت (ع)
پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی
پژوهشکده اسلام تمدنی
پژوهشکده فقه و حقوق
مراکز
مرکز احیای آثار اسلامی
مرکز همکاری های علمی و بین الملل
| گروه های علمی
گروه های علمی
سازماندهی اطلاعات و مدارک
اشاعه اطلاعات و دانش
الهیات تطبیقی
اخلاق اجتماعی
مطالعات خانواده
کتاب شناسی و نسخه شناسی
تصحیح و احیای آثار اسلامی
مطالعات تمدنی
مطالعات فرهنگی اجتماعی
مطالعات عدالت اجتماعی
مسائل فقهی و حقوقی
فقه کاربردی
حکمت و کلام جدید
قرآن و مطالعات اجتماعی
هنر و تمدن اسلامی
فلسفه سیاسی
فقه سیاسی
علوم سیاسی
تدوین سازمان های دانش
جریان شناسی مهدویت
آینده پژوهی دین و دینداری
فلسفه
کلام
فلسفه اخلاق
اخلاق
تربیت
اسلام و مطالعات معنویت
فلسفه فقه و حقوق
دانش های وابسته به فقه
دائره المعارف های قرآنی
فرهنگ نامه های قرآنی
تفسیر قرآنی
علوم قرآنی
مطالعات تطبیقی
تاریخ تشیع
سیره اهل بیت(ع)
فرهنگ و تمدن اسلامی
دانشنامه اهل بیت(ع)
مهدویت پژوهی
| آثار و محصولات
فهرست آثار
فهرست آثار
فهرست آثار برگزیده
معرفی مجلات
خرید آثار
نشر دیجیتال پژوهشگاه
پرتال نشریات
فروشگاه نشر پژوهشگاه
فروشگاه اصلی و نمایندگی های فروش
پایگاه های وب
پایگاه مدیریت اطلاعات علوم اسلامی
کتابخانه دیجیتال دفتر تبلیغات
دانشنامه اهل بیت(ع)
پرتال جامع علوم و معارف قرآن
| طرح های پژوهشی
طرح های پژوهشی
طرح های در دست انجام
طرح های انجام شده
موسوعه ها
موسوعه علامه شرف الدین
موسوعه علامه بلاغی
موسوعه شهید اول
موسوعه شهید ثانی
بیشتر
کلان پروژه ها
دائره المعارف قرآن کریم
دانشنامه اهل بیت (ع)
سیاست متعالیه
اندیشه سیاسی شیعه
نفس و بدن
بیشتر
فرهنگ نامه
بیشتر
اصطلاحنامه ها
بیشتر
| قطب های فکری فرهنگی
قطب بنیادهای نظری و
نظام متقن علوم اسلامی و انسانی
معرفی
میز اسلامی سازی علوم انسانی
میز توسعه و توانمند سازی علوم اسلامی
میز آموزش و پرورش
قطب تعمیق ایمان دینی و مبارزه با
جریانها و فرق انحرافی
معرفی
میز توسعه و تعمیق فرهنگ قرآن
میز توسعه و تعمیق باور دینی
میز وهابیت
کارگروه مقابله با فرق انحرافی
قطب نظام سیاسی و اجتماعی
اسلام و ایران
معرفی
میز نظام سیاسی جمهوری اسلامی
میز مسائل اجتماعی اسلام و ایران
میز تمدن اسلامی
قطب اخلاق، خانواده
و سبک زندگی
معرفی
میز تحکیم نظام خانواده
میز سبک زندگی اسلامی
میز اخلاق
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
>
مطالب مرتبط
شریف لک زایی در نشست مجازی تبیین کرد:
روش امام موسی صدر در استنباط معانی نو از قرآن
امام موسی صدر صراحتاً میگوید که استنباط معانی نو از قرآن با تأمل در قرآن و مطالعه نو به نوی قرآن رخ میدهد و هر بار که ما با دانستهها و اندوختههایمان به قرآن رجوع کنیم، فهم جدیدی را از قرآن به دست میآوریم. شاید به یک معنا نوعی حرکت جوهری وجود دارد و در قرآن نیز میتوانیم قائل به حرکتی شویم که مطابق زمان پیش میرود و مطابق فهم و دانستههای ما میتواند خودش را تطبیق دهد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ایسکا (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی) به نقل از ایکنا، شریف لکزایی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، شب گذشته، ۶ اردیبهشتماه، به ارائه نکاتی درباره نظرات امام موسی صدر در مورد تفسیر قرآن پرداخت که در ادامه متن آن را میخوانید؛
در مورد تفسیر قرآن، تا الان دو کتاب مستقل تفسیری از امام موسی صدر چاپ شده است. یکی با عنوان «برای زندگی» و یکی نیز با نام «حدیث سحرگاهان». این کتاب «برای زندگی» مجموعه تفسیر سورههای کوچک قرآن است که امام موسی صدر آن را در جمع اعضای جنبش امل ایراد کرده و حدیث سحرگاهان نیز مطالبی بوده که ایشان در سحرهای ماه مبارک در رادیو لبنان بیان کردهاند. البته یکسری تفاوتها دارند و تفسیر «برای زندگی» مختص همین سور کوچک است و در «حدیث سحرگاهان»، برخی آیات و برخی از سورههای کوچک تفسیر شده است.
اگر بخواهیم مباحث تفسیری ایشان را جمعبندی کنیم، در جلد دهم مجموعه گام به گام با امام، بحث تفسیری امام یکجا آمده است. برخی از مباحث نیز در این مجموعه نیست، اما در اینجا آمده است.
قرآن کتاب زندگی است
اما نگاهی که امام به قرآن دارد، نگاهی است که معتقد است این کتاب، کتاب زندگی است. طبیعتا وقتی که این نگاه وجود دارد، قرآن از این منظر نقش کاربردی و راهبردی پیدا میکند و قابلیت این را هم دارد. در حقیقت باید اینطور نگاه کنیم که در زندگیمان از آن استفاده کنیم. نگاه رهبری نیز از منظر کاربردی است. ایشان در فرمایشی که قبل از اذان مغرب داشتند، فرمودند که نگاه ما به قرآن، کاربردی است و این نگاه کاربردی را با سه مثال توضیح دادند. در نمونه اول به غیبت اشاره کردند و گفتند که باید در این زمینه نگاه کاربردی داشته باشیم که در این صورت زندگی ما متحول خواهد شد. غیبت موجب میشود که در مناسبات اجتماعی اخلال به وجود آید و امام موسی صدر نیز در تفسیر خود به این مسئله توجه کردهاند.
نگاه کاربردی دوم، بحث انصاف داشتن بود. اینکه نسبت به دشمنان نیز بیانصاف نباشیم و اگر حرف درستی از دشمنان ارائه میشود، آن را قبول کنیم و حق این است که هر حرف درستی زده شد، این را قبول کنیم. یکی هم بحث امانت بود که در اینجا نیز باید یک نگاه کاربردی داشته باشیم و کسانی که حتی مسئولیت دارند نیز، آن مقام باید برای آنان یک امانت تلقی شود. فرمایش ایشان در تایید بحث ما است و نگاهی که امام به تفسیر قرآن دارد، از این منظر ارائه میکند و این را بر این مبنا تفسیر میکند که در زندگی به صورت کاربردی استفاده کنیم.
الفاظ، معانی و ترتیب آیات الهی است
در باب تفسیر قرآن، نکات مهمی دارند. از جمله اینکه فرمودند که قرآن کلام خدا است و این بحث بین متفکران است که ما قرآن را کلام خدا بدانیم یا چیز دیگری است و اینکه آیا پیامبر (ص) در آن تغییراتی داده یا خیر. ایشان فرمودند که قرآن کریم با همین الفاظ، معانی و ترتیب آیات و سورهها کلام خدا است و تغییر و تبدیلی از سوی پیامبر (ص) صورت نگرفته است. بنابراین، در ابتدا میآیند و اشاره میکنند که با یک کلامی مواجهه داریم که این کلام، همان کلامی است که از خدا صادر شده و بنابراین با این نگاه باید به آن بپردازیم.
نکته دوم بحث، مسئله پیشرفت و تحول است. یک پرسش و نکتهای مطرح میشود که قرآن ۱۴۰۰ سال قبل نازل شده است و ناظر به مسائل آن دوره و زمانه است و چطور میتواند پاسخی به مسائلی که در حوزه انسان و بشر رخ میدهد داشته باشد. ایشان یک نکته مهمی را دارند و در ادامه اینکه این را کلام خدا میدانند، توجه میدهند که قرآن همین الآن گویی بر ما نیز نازل میشود و همان فهمی که مفسران قبل از قرآن داشتند، ما هم امروزه میتوانیم داشته باشیم و مخاطب قرآن باشیم و فهم خودمان از قرآن را بر اساس معیارهایی که وجود دارد، ارائه کنیم.
ایشان میگوید در هر مسئلهای، وقتی به قرآن رجوع میکنیم و پاسخ میگیریم و در زندگی آن را به کار میگیریم، دوباره به قرآن رجوع میکنیم و باز قرآن یک برداشت جدیدی به ما میدهد و یک فهم جدید از قرآن کسب میکنیم و دوباره این در زندگی ما اثر میگذارد. این نیز به نظرم نکته مهمی است. چون فرمودند کلام خدا است، کلام از ناحیه نامحدود صادر میشود؛ بنابراین ما فهم خودمان را که در چارچوب محدود است، از یک نامحدود طلب میکنیم و آن را در زندگی استفاده میکنیم و علم خدا نیز نامحدود است و فهم و تفسیر قرآن، منحصر به مفسران اولیه نیست و ما نیز مخاطب کلام خدا هستیم و گویی بر ما نیز نازل میشود.
برداشتهای نو با تأمل در قرآن
بر این اساس، به نوعی ایشان به نظر میآید که روششناسی را مطرح میکند که چطور از قرآن استفاده میکنیم و صراحتا میگوید که استنباط معانی نو از قرآن چطور صورت میگیرد. میگوید، با تامل در قرآن و مطالعه نو به نوی قرآن، این اتفاق رخ میدهد و هر بار که ما با دانستهها و اندوختههایمان به قرآن رجوع کنیم، فهم جدیدی از قرآن به دست میآوریم. شاید به یک معنا یک نوع حرکت جوهری وجود دارد و در قرآن نیز میتوانیم قائل به حرکتی شویم که مطابق زمان دارد پیش میرود و مطابق فهم و دانستههای ما میتواند خودش را تطبیق دهد و در هر دوره و زمانی وقتی با دانشهای خودمان به قرآن رجوع کنیم، میتوانیم برداشت و فهم جدید و نوبهنویی از قرآن داشته باشیم که بتواند ما را به پیشرفت نیز برساند.
در اینجا مرزی میان کلام خالق و مخلوق دارند و طبیعتا از باب همان محدودیت انسان و نامحدودیت خدا است. یعنی دانش محدود خود را به یک جایی عرضه میکنیم و از آن میخواهیم پاسخ بگیریم که نامحدود است و میتواند به ما معانی و فهم نو بدهد و راه حرکت ما را به صورت جدیدتری پیش روی ما ترسیم کند. این عبارت از ایشان است که تامل و تعمق در قرآن و مطالعه نو به نوی آن در برابر انسانِ مسلمان، معانی بدیع و درستی قرار میدهد که با تفاسیر قبل و آنچه از آن تفاسیر استنباط شده، متفاوت است و مانعی برای عمل به این معانی نو وجود ندارد.
این برنامه هر شب ساعت ۲۳ با مرور گفتارهای تفسیری جلد ۱۰ مجموعه گام_به_گام_با_امام نگاه اجتماعی و اندیشه سیاسی امام موسی صدر را بررسی و تحلیل میکند.
📌 برای استفاده از این جلسه مجازی از این لینک استفاده کنید.
منبع:
خبرگزاری ایکنا
کلمات کليدي
دکتر شریف لکزایی
,
اخبار پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی
امتیاز دهی
پاسخ
نام
پست الكترونيک
وب سایت
متنی که در تصویر می بینید عینا تایپ نمایید
نظر
مطالب مرتبط
پربازدید ترین مطالب
مطالب مرتبط
جامعه اسلامی جز با حضور مردم ایجاد نمیشود
این اثر یکی از جامعترین نگاهها به انسانشناسی قرآنی است
انتخابات؛ مجرای حاکمیت حقوق مردم
بازدید دبیر شورای قرارگاه کنشگری حوزههای علمیه و روحانیت از پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی
چالشهای رژیم صهیونیستی برای تمدن اسلامی از نگاه امام موسی صدر
امام موسی صدر بدترین نوع استعمار را استعمار فرهنگی میداند
سیر تطور نظریه حکمرانی
امنیت انسان در وهله اول مرتبط است با باورهای انسان
هدف فعالیت امام موسی صدر ارتقای معنوی، مادی و اخلاقی انسان بود
حقیقت دین، باور و عمل در راستای همبستگی اجتماعی است
پربازدید ترین مطالب
[Part_Lang]
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه:
263
Guest (PortalGuest)
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي - دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم
مجری سایت :
شرکت سیگما