گفت و گو با دکتر احمد شاکرنژاد؛ مدیر گروه اسلام و مطالعات معنویت:     معنویت پژوهی؛ نیاز امروز  بشر مقدمه:  طی روزهای 11 و 12 اردیبهشت، به همت گروه اسلام و مطالعات معنویتِ پژوهشکده اخلاق و معنویت، چهار کارگاه معنویت پژوهی برگزار شد و اساتیدی مطرح در این حوزه، مباحث خود را در جمع بیش از سی تن از فرهیختگان حوزوی و دانشگاهی و علاقه مندان ارائه کردند و در پایان نیز به شرکت کنندگان گواهی‌نامه  رسمی اعطا شد.    به همین منظور گفت و گویی صمیمانه با دکتر احمد شاکرنژاد، مدیر گروه اسلام و مطالعات معنویت انجام داده ایم که در ذیل می خوانید: 
 چه کارگاه هایی تا کنون در موضوع معنویت پژوهی توسط گروه اسلام و مطالعات معنویت برگزار شده است؟
*- در اسفند ماه سال گذشته، یک کارگاه با عنوان «جریان شناسی معنویت شیعه» برگزار شد که حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمدجواد رودگر به ارائه بحث در این زمینه پرداخت. در سال جاری نیز طی روزهای چهارشنبه و پنجشنبه، 11 و 12 اردیبهشت، چهار کارگاه در دو نوبت صبح و عصر با موضوع معنویت پژوهی برگزار شد. 

  آیا مباحث واحدی در این کارگاه ها ارائه شد یا با هم تفاوت هایی داشتند؟
*- دو جلسه از این کارگاه ها جنبه تئوری و نظری داشت که عبارت بودند از:  «معنويت اسلامي و چالش‌هاي جهان معاصر»، با ارائه دکتر بهزاد حميديه و  «معنويت و جامعه‌شناسي»، با ارائه دکتر باقر طالبي‌دارابي که صبح روزهای یازدهم و دوازدهم اردیبهشت برگزار شد؛  دو جلسه نیز کاربردی بود که بعدازظهر روزهای  یازدهم و دوازدهم اردیبهشت دایر شد و مباحث و اساتید آن عبارت بودند از: «معنويت و سازمان»، دکتر عباسعلي رستگار و «معنويت و درمانگري»، دکتر مسعود آذربايجاني.
         -    به نظر شما در چنین کارگاه هایی بیشتر جنبه نظری مباحث مورد علاقه شرکت کنندگان است یا جنبه کاربردی ؟
*-  البته در این خصوص یک نظرسنجی از شرکت کنندگان به عمل آمده و از تحلیل و بررسی پاسخنامه ها  مشخص شده که شرکت کنندگان، ضمن استقبال از هر چهار کارگاه، بیشتر خواستار مباحث کاربردی در حوزه معنویت بودند؛ چراکه اولا: حجم مباحث نظری موجود در باره مطالعات معنویت بسیار بیشتر از مباحث کاربردی است. ثانیا: نیاز امروز جامعه ایران آشنایی با شیوه های کاربست معنویت اسلامی در ساحت های مختلف زندگی است. 

 میزان استقبال از این کارگاه ها به چه صورت بود؟
*-  پس از اطلاع رسانی از طریق سایت پژوهشکده اخلاق و معنویت و نیز در فضای مجازی، با وجود تاکید بر محدودیت ثبت نام و مکان کارگاه، حدود پانصد نفر از سایت بازدید و تقاضای ثبت نام داشتند. علاقه مندان می بایست در صورت واجد شرایط بودن، پس از ثبت نام، کد مربوطه را دریافت می کردند و در غیر اینصورت، نفر بعدی خود به خود جایگزین نفر قبلی می شد. علاوه بر آن  با توجه به محدودیت زمانی و مکانی و نیز شرایط ثبت نام، فقط توانستیم در خدمت سی تن از علاقه مندان به این کارگاه ها باشیم. امیدواریم در فرصت های بعدی بتوانیم سازوکاری اتخاذ کنیم که افراد بیشتری از چنین جلساتی بهر مند شوند.

 شرایط ثبت نام که اشاره کردید، شامل چه مواردی بود؟
*- متقاضیان می بایست یکی از شرایط زیر را دارا می بودند:  عضویت در هيئت علمي دانشگاه يا پژوهشگاه؛    داشتن مدرک سطح چهار حوزه يا دانشجوي دکتري رشته‌هاي جامعه‌شناسي، روان‌شناسي، مشاوره، مديريت، علوم تربيتي، فلسفه دين و يا دين‌پژوهي ؛ کارشناسي ارشد و يا سطح سه همراه با يک اثر تخصصي در زمينه معنويت‌پژوهي.

 هزینه شرکت در این کارگاه ها چه مقدار بوده است؟ و آیا مدرکی دال بر گذراندن این دوره به شرکت کنندگان داده می شود؟
*-  با توجه به بحث معنویت پژوهی که نیاز جامعه امروز است و نیز  تخصیص بودجه و اعتبار مصوب سال 97 برای این منظور، کارگاه های برگزار شده تا کنون رایگان بوده و در پایان، به افرادی که در کارگاه های چهارگانه حضور مستمر داشتند، گواهی‌نامه  رسمی مبنی بر گذراندن دوره یادشده اعطا شد.


 
منبع: پژوهشکده اخلاق و معنویت
کلمات کليدي
اخبار پژوهشکده اخلاق و معنویت, کارگاه معنویت پژوهی, دکتر شاکرنژاد
 
امتیاز دهی
 
 

[Part_Lang]
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 135
Guest (PortalGuest)

پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي - دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم
مجری سایت : شرکت سیگما