پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی اندیشه سیاسی مطهری زندگی سیاسی دارای دو دسته پرسش است: پرسش‌های نوپیدا و پرسش‌های همیشگی و فرازمانی؛ پرسش از چیستی و هستی انسان، جامعه، حق، عدالت، برابری، آزادی، حکومت مطلوب، انقلاب و تحولات اجتماعی از زمرۀ پرسش‌های جاودانه اندیشه سیاسی است. اثر حاضر عهده‌دار بررسی مباحث مذکور از دیدگاه استاد شهید مرتضی مطهری است. اهمیت اثر حاضر در این نکته است که پاسخ پرسش‌هایی را از منظر استاد مطهری به بحث گرفته است که پرسش‌های امروز نیز می باشد. عنوان اثر:اندیشه سیاسی مطهری
نویسنده:نجف لک زایی
موضوع:اندیشه سیاسی
زبان: فارسی
سال نشر : 1381
تیراژ    1500
تعداد صفحات:284ص
تعداد جلد: 1ج
نوبت چاپ : چهارم
سال نشر:1387
ناشر : بوستان کتاب قم


فهرست مطالب کتاب
•    چیستی و هستی جامعه از دیدگاه استاد مطهری/حمیدپارسانیا
•    حق، عدالت و برابری از دیدگاه استاد مطهری/حسین توسلی
•    ولایت فقیه از دیدگاه استاد مطهری/محمدحسن قدردان قراملکی
•    آزادی از دیدگاه استاد مطهری/منصور میراحمدی
•    انقلاب و تحولات اجتماعی از دیدگاه استاد مطهری/ نجف لک‌زایی
•    فهرست‌ها(آیات؛ روایات؛ اشعار؛ اسامی معصومی(ع)؛ اعلام؛ علوم و توابع آن؛ گروه‌ها، جماعات و طوایف؛ کتاب‌ها، مقالات و مجلات و اصطلاحات، مفاهیم و موضوعات
•    منابع


موضوع اثر و اهمیت آن
زندگی سیاسی دارای دو دسته پرسش است: پرسش‌های نوپیدا و پرسش‌های همیشگی و فرازمانی؛ پرسش از چیستی و هستی انسان، جامعه، حق، عدالت، برابری، آزادی، حکومت مطلوب، انقلاب و تحولات اجتماعی از زمرۀ پرسش‌های جاودانه اندیشه سیاسی است. اثر حاضر عهده‌دار بررسی مباحث مذکور از دیدگاه استاد شهید مرتضی مطهری است. اهمیت اثر حاضر در این نکته است که پاسخ پرسش‌هایی را از منظر استاد مطهری به بحث گرفته است که پرسش‌های امروز نیز می باشد.

برجستگی‌های اثر نسبت به آثار مشابه
نوآوری اثر حاضر در این است که برای اولین‌بار عناصر فرازمانی اندیشه مطهری در حوزه سیاست، با ادبیات تخصصی رشته علوم سیاسی، به بحث گذاشته شده است.

روش تحقیق و شیوه ارائه مطالب
روش مورد استفاده در تحلیل اندیشه سیاسی مطهری در کتاب حاضر، الگو‌برداری از روش گلن تیندر در کتاب تفکر سیاسی است که براساس این روش عناصر ثابت اندیشه سیاسی از عناصر متغیر آن تفکیک شده است.

نتیجۀ اثر
نتایج و مهمترین دستاوردهای اثر حاضر به این شرح است:
1. هر چند دلایلی را که مطهری بر وجود جامعه اقامه کرده است، در معرض اشکال است، اما آن‌چه را که دربارۀ‌ امکان تحقق جامعه بیان کرده‌اند مصون از اشکالاست و دلایل ارائه شده از سوی ایشان، به وی‍ژه آیات قرآن، فی‌الجمله اصل وجود جامعه را ثابت می‌کند.
2. مطهری تعادل و توازن در جامعه را منوط به نگاه هماهنگ به مفاهیم حق،‌ عدل و برابری می‌داند.
3. مطهری برخلاف سکولارها،‌ مدافع نظریۀ دو ساحتی بودن دین اسلام است؛ به این معنا که معتقد است علاوه بر مسائل اخروی، مسائل دنیوی نیز مورد توجه اسلام بوده است.
4. مطهری میان نظام سیاسی مبتنی بر ولایت فقیه و دمکراسی ناسازگاری نمی‌بیند.
5. تکامل، تعالی و سعادت از اهداف آزادی در اندیشه مطهری است. موانع این آزادی هم درونی است و هم بیرونی که لازم است با آنها مبارزه شود. هواهای نفسانی از جمله موانع درونی و طبیعت و سلطه استبداد و استعمار از موانع بیرونی است.
6 . چهار عامل عدالت یا بی‌عدالتی، اتحاد یا تفرقه، فسق و فجور و فساد اخلاقی یا ایمان و تقوا و پاکدامنی و اجرا یا ترک امر به معروف و نهی از منکر از عوامل اصلی مؤثر در اعتلا یا انحطاط،‌ تکامل یا ارتجاع و صعود یا سقوط تمدن‌ها و دولت و جوامع است.

مباحث اصلی اثر
درمقاله اول، مؤلف، ضمن نقد و بررسی پاسخ‌های مختلفی که به پرسش «چیستی و هستی جامعه» و «رابطه انسان و جامعه» داده شده، به ارائه پاسخ استاد مطهری به پرسش مزبور پرداخته است. 
در مقاله دوّم مفاهیم و پرسش‌های مربوط به «حق، عدالت و برابری» مورد کاوش و بررسی قرار گرفته است،‌ پرسش از نظم سیاسی مطلوب، که «حکومت اسلامی» است، موضوع و محور مقاله سوّم است.
در این فصل استدلال شده است که حکومت اسلامی مدنظر مطهری مبتنی بر دو رکن است: رکن الهی و رکن مردمی. نظریه خاص مطهری در باب حقوق فطری وطبیعی و حق انتخاب، مبنای رکن مردمی حکومت است.
در فصل چهارم با استفاده از نظریه مک کالوم آزادی از دیدگاه مطهری مورد بررسی قرار گرفته است. فرد به عنوان عامل آزادی، طبیعت و سلطه آن بر انسان، سنت‌ها و قوانین موجود در جامعه، انسان‌های دیگر و سلطه آنان بر انسان، به عنوان موانع آزادی و تکلیف، تکامل، تعالی و سعادت به عنوان اهداف آزادی از دیدگاه استاد مطهری مورد بررسی قرار گرفته است.
در آخرین فصل کتاب موضوع «انقلاب و تحولات اجتماعی» از دیدگاه استاد مطهری تبیین شده است. عامل محرک تاریخ پرسش اصلی این فصل است.


 
منبع: اختصاصی/سایت ایسکا
کلمات کليدي
آثار علمی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی, حجت الاسلام دکتر نجف لک زایی, آثار علمی
 
امتیاز دهی
 
 

[Part_Lang]
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 101
Guest (PortalGuest)

پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي - دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم
مجری سایت : شرکت سیگما