بـه همـت پژوهشـکده تاریخ و سیره اهل بیت (علیهم السلام) : کتاب «شیعه در دوره امام باقر (علیه السلام)» منتشر شد کتـاب «شیعه در دوره امام باقر (علیه السلام)» بـه همـت پژوهشـکده تاریخ و سیره اهل بیت (علیهم السلام) پژوهشـگاه علـوم و فرهنـگ اسـامی منتشـر شـد.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی،کتـاب «شیعه در دوره امام باقر (علیه السلام)» که به تازگی بـه همت پژوهشـکده تاریخ و سیره اهل بیت (علیهم السلام) منتشر شده است، حاصل پژوهش سید قاسم رزاقی موسوی، عضو هیأت علمی این پژوهشکده می‌باشد.

این کتاب در صدد بررسی وضعیت شیعه در دوران امامت امام باقر (علیه السلام) (95 ق تا 114 ق) در ابعاد مختلف اجتماعی، سیاسی، علمی، فرهنگی، اقتصادی و ارائه تصویری جامع از وضعیت شیعه در این دوره زمانی است. دوره‌ای که به دلیل برخی ویژگی‌ها از اهمیت خاصی برخوردار بوده و به نوعی مقطع مهم برای تاریخ تشیع به شمار می‌آید.

در این کتاب آمده است: برای دستیابی به اطلاعاتی جامع درباره وضعیت شیعیان و شناسائی سیر تحولات فکری، فرهنگی، اعتقادی و جریان‌شناسی‌های حاکم بر جامعه شیعی، باید مسائل و موضوعاتی مانند جغرافیای انسانی و گستره تشیع، مسائل علمی و فرهنگی، وضعیت سیاسی، اجتماعی و اقتصادی شیعیان، اختلافات فکری و تنش‌های اجتماعی، جریان‌شناسی شیعیان در این دوره و جایگاه شیعیان در میان دیگر گروه‌های اسلامی، مورد بررسی قرارگیرد.

مناطق شیعه نشین در این دوره غیر از حجاز و عراق که محل تمرکز شیعیان به شمار می‌آمد، یمن، مناطقی از ایران به ویژه خراسان و قم را شامل می‌شود. باید توجه داشت که با وجود برخی مسائل درون گروهی در شیعه و روشن بودن برخی دیدگاه‌ها، تفکیک میان گروه‌های شیعی واضح بود. گروهی با اعتقاد به امامت محمد حنفیه و فرزندش از مسیر ائمه اثنی عشر جدا شده و اولین انحراف فرقه‌ای در میان شیعه را رقم زدند و گروهی دیگر که در نحوه مواجه با دستگاه خلافت و شرائط امام، دیدگاه متفاوتی داشتند، زمینه‌های شکل‌گیری فرقه جدیدی (زیدیه) را فراهم ساختند.

این کتاب ضمن تأکید بیشتر بر شیعیانی که پیرو امام بوده و خط فکری و سیاسی خود را مطابق نظر امام و متمایز از دیگر گروه‌ها مشخص ساختند، به بررسی همه گروه‌های شیعی می‌پردازد.

منبع: پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت(ع)
کلمات کليدي
اخبار پژوهشکده تاریخ و سیره
 
امتیاز دهی
 
 

[Part_Lang]
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 81
Guest (PortalGuest)

پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي - دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم
مجری سایت : شرکت سیگما