در مراسم نکوداشت مرحوم دکتر علیرضا صدرا بیان شد؛  چالش مشروعیت برای نظام سیاست  اگر مشروعیت سیاسی به معنای دقیق کلمه تثبیت و طراحی شود و از سوی دیگر این مشروعیت سیاسی بتواند به کارآمدی نظام سیاسی منجر شود، یک روند فزاینده فراگستر در عرصه جهان خواهد داشت. به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، دکتر سیدکاظم سیدباقری، مدیر گروه سیاست پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در معرفی کتاب «مشروعیت سیاسی» اثر زنده یاد مرحوم دکتر علیرضا صدرا گفت: «در کتاب مشروعیت سیاسی که به نظر من یکی از جدی ترین مباحث اندیشه سیاسی و فلسفه سیاسی است، دکتر صدرا در مقدمه کتابشان به این مباحث توجه دارند: یکی بحث مشروعیت سیاسی جمهوریت اسلامی - راهبرد مشروعیت سیاسی جمهوری اسلامی - دیرینه مشروعیت سیاسی جمهوری اسلامی - پیشنیه و پشتوانه و منشأ نظری و مبدأ عملی جمهوریت و مشروعیت سیاسی - نفی و نامشروعیت سیاسی دموکراسی منحط و افراطی در نگاه ایرانی اسلامی.
ایشان مشروعیت را با شرعیت در کنار هم و با هم می‌بیند در عین حال رضایت و مقبولیت مردمی را هم لحاظ می‌کند. این بخشی از نگاه ایشان در مشروعیت سیاسی است. آن چیزی که ایشان به طور مشخص تاکید دارد بحث از مشروعیت سیاسی متعالی است.

یکی از بحث‌هایی که مطرح می‌کند بحث چالش مشروعیت برای نظام سیاست است؛ یعنی چه موقع یک نظام سیاسی با چالش در عرصه مشروعیت و یا به تعبیر علوم سیاسی با بحران مشروعیت مواجه می‌شود. ایشان در چالش مشروعیت در پدیده‌شناسی مشروعیت سیاسی، در برآمد و پسامد مشروعیت سیاسی این بحث را مطرح می‌کند که اگر نظامی کارآمدی خودش را نتواند ثابت کند با چالش مشروعیت مواجه می‌شود. لذا تاکید می‌کند برترین شاخصه چشم‌انداز آینده مشروعیت سیاسی متعالی، برتری و فراگستری فزاینده آن در جهان آینده است. به تعبیر بنده، اگر این مشروعیت سیاسی را بتوانیم به معنای دقیق کلمه تثبیت و طراحی کنیم و از سوی دیگر این مشروعیت سیاسی بتواند به کارآمدی نظام سیاسی منجر شود یک روند فزاینده فراگستر در عرصه جهان خواهد داشت.»

معرفی آثار مرحوم دکتر علیرضا صدرا در نشست علمی «سیاست_صدرایی» به همت پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی در آذرماه سال جاری و به بهانه چهلمین روز درگذشت آن مرحوم انجام شد.
منبع: پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی
کلمات کليدي
اخبار پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی, سید کاظم سید باقری, دکتر علیرضا صدرا
 
امتیاز دهی
 
 

[Part_Lang]
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 102
Guest (PortalGuest)

پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي - دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم
مجری سایت : شرکت سیگما