در نشست علمی ترویجی «منظومه اندیشه سیاسی امام خمینی(ره)» بیان شد: در نظر امام، حکومت و سیاست، فلسفه عملی تمامی فقه است نشست علمی ترویجی «منظومه اندیشه سیاسی امام خمینی(ره)» با ارائه دکتر علی اکبری معلم و نقد دکتر شریف لک زایی در پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، نشست علمی ترویجی «منظومه اندیشه سیاسی امام خمینی(ره)» با ارائه دکتر علی اکبری معلم و نقد دکتر شریف لک زایی در پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی برگزار شد.در این نشست که به منظور ترویج اندیشه و سیره سیاسی امام خمینی(ره) و پشتیبانی معرفتی از انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی ایران برگزار شد، دکتر علی اکبری معلم بر اساس الگوی تقسیم سه بُعدی اسلام، اندیشه سیاسی امام خمینی(ره) را در سه حوزه فلسفه سیاسی، اخلاق سیاسی و فقه سیاسی تقسیم و تبیین کرد: «بنا به اعتقاد امام راحل(ره)، آثار هر يك از سه مقام ياد شده به ديگري سرايت ميكند؛ چه در جانب کمال و چه در جانب نقص. برابر منظومه اندیشه سیاسی امام(ره)، اصل توحید، محور هستی‌شناسی است و بر این اساس، باورِ انسان، اساسِ تمام امور است؛ یعنی خودِ انسان اساس شکستها و پیروزی‌ها، رستگاری و سعادت و شقاوت است. به نظر امام راحل(ره)، فقهای عادل، امین و وارث انبیا و دژهای استوار اسلام در تمام شؤون مربوط به نبوت و امامت هستند و ایفای کامل این نقش جز با تشکیل حکومت اسلامی که جزیی از ولایت است، میسّر نمیشود.»

                                                                            

وی افزود: «امام(ره) بر اساس اعتقاد و فهم عمیق خود و با تشخیص ضرورت‌ها، به عنوان فقیه عادل، برای پایه‌ریزی یک دولت حقّه اسلامی کوشش کرد و با انجام تبلیغات و تعلیمات، یک موج تبلیغاتی و فکری و یک جریانِ همفکر به وجود آورد و توانست با قیام خود و همراهی مردم، حکومت اسلامی را تشکیل دهد و با این کار، زمینه را برای اجرای احکام اسلام و نظام عادلانه اجتماعی اسلام فراهم سازد. در واقع امام(ره) این چنین، نظر را با عمل درآمیخت. در نظر امام، حکومت و سیاست، فلسفه عملی تمامی فقه است؛ در واقع، اسلام یک مجموعه هدفمند و یک منظومه به حساب می‌آید و توجه به یکی بدون دیگری، نقص و بلکه انحراف است.»

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی افزود: «طبق نگاه منظومه‌ای حضرت امام(ره)، انسان زمانی می‌تواند بر جنود شیطانی غلبه نماید و با خودشناسی، مبارزه با نفس، مدیریت غرایز و تربیت نفس، موجب سعادت خود و جامعه شود که از شاخص‌های فضیلت اخلاق سیاسی مثل امیدواری، رِفق و مُدارا، تواضع، حِلْم، صداقت، انتقاد پذیری، ساده زیستی و زهد برخوردار باشد و از رذائل اخلاق سیاسی مثل حسد، حُبّ جاه و مقام و غیبت دوری نماید.»

مدیر گروه علوم سیاسی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی در جمع‌بندی مباحث ارائه شده بیان کرد: «اندیشه منظومهای امام خمینی(ره) در ابعاد مختلف اعتقادات، اخلاق و رفتار وی نمایان است. مثلا چون به اصل توحید معتقد است و فرد مهذبی است و عامل به احکام الهی است، در رفتارش از هیچ قدرت و استکباری هراس ندارد و در مقابل زورگویان شجاعانه می‌ایستد و از طرف دیگر، با داشتن قدرت اول کشور، با مردم و محرومان مهربان است و به آنان ظلم نمی‌کند و رأی مردم را معتبر می‌داند. چرا که هم دارای اعتقادات (فلسفه سیاسی) سالم، هم تربیت یافته و مهذب (دارای فضائل اخلاق سیاسی 

و پرهیز از رذائل اخلاق سیاسی) است و هم به باورها و اعتقاداتش (فقه سیاسی) عمل می‌کند. این منظومه فکری، راز موفقیت او است که باید نصب‌العین پیروانش باشد.»

کرسی ترویجی منظومه اندیشه سیاسی امام خمینی(ره) به مناسبت نکوداشت سی و پنجمین سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) با مشارکت گروه حکمرانی اسلامی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی، 12 خردادماه سال جاری در پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی برگزار شد.
منبع: روابط عمومی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
کلمات کليدي
اخبار پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی
 
امتیاز دهی
 
 

[Part_Lang]
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 389
Guest (PortalGuest)

پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي - دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم
مجری سایت : شرکت سیگما