به همت پژوهشکده فلسفه و کلام برگزار شد؛
هفتمین پیشنشست همایش مطالعات تطبیقی اخلاق در اسلام و مسیحیت
هفتمین پیشنشست همایش مطالعات تطبیقی اخلاق در اسلام و مسیحیت با موضوع «اخلاق صلح و دیپلماسی» در روزه یکشنبه 7 خرداد 1402 در موسسه خاتم النبین-صلی الله علیه و آله- برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در این نشست کشیش دکتر وردان ابوچینا از کشور آلمان به صورت مجازی و برخط و حجت الاسلام امینی گلستانی رئیس موسسه بین المللی صلح و ادیان و امام فرهنگی مونیخ آلمان حضور داشتند و در خصوص تعاریف و ضرورت صلح در جهان معاصر و قدرت نرم دیپلماسی به بحث و گفتگو پرداختند.
کشیش ابوچینا رئیس مرکز گفتگوی ادیان ارتدوکس زاگرب بیان داشتند که صلح ادیان در جهانی که گرفتار بحران اخلاق و معنویت شده ضرورت بدون انکار دارد. در شرایط کنونی به ویژه در غرب دولتها درگیر مقاصد سیاسی هستند و مباحث اخلاقی در اولویت چندم هست و حال آنکه معنویت واقعی فقط از طریق گفتگوی ادیان ممکن است. ایشان اضافه کردند که در کتاب مقدس مسیحیت خدمت به همسایه و هم نوع از ضروریات انسانی است
**این استاد دانشگاه رگنزبورگ افزودند که به عنوان تنها کشیش شیعهشناس کرواسی و شرق آلمان که دوبار به ایران سفر کرده و میهمان جامعه المصطفی-صلوات الله علیه- بوده شیعه در اروپا حضور پررنگ ندارد و بایستی روحانیون زباندان حضور داشته باشند و شورای رهبران ادیان درراستای اعتمادسازی فعالیت کنند. در نظر ایشان صلح فقد نبود جنگ نیست بلکه امری ایجابی است. کشیش وردان بیان داشتند که قرن حاضر قرن گفتگوی ادیان است و تا همدیگررو نشناسیم دشمن همدیگر خواهیم بود
**در نتیجهگیری پایانی کشیش وردان اظهار داشت که بایستی شیعیان بیشتر به معرفی خود بپردازند چرا که در اروپا اهل سنت حنفی مسلک اکثرا قدرت بیان را به دست گرفتهاند.
حجت الاسلام دکتر امینی هم ضمن بیان تعاریف مربوط به مفهوم دیپلماسی عمومی و تفاوت آن با روابط عمومی و پروپاگاندا بیان داشت که در الگوی اسلامی دیپلماسی عمومی، سه اصل دعوت، تألیف قلوب و مهادنه از اصول اجتناب ناپذیر عصر حاضر در بحث صلح پژوهی است. با توجه به همین سه اصل هست که میتوان به معرفی صحیح اسلام پرداخت.
**از جمله مهمترین روشهایی که در دیپلماسیعمومی پیامبر-صلوات الله علیه- مورد استفاده شدهاند، میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
1. روش سیاسی (مذاکره با مردم، نخبگان و نمایندگان)؛
2. روش فرهنگی ـ تبلیغاتی (اعزام مبلغان)؛
3. روش حقوقی (انعقاد پیمانها و قراردادهای سیاسی)؛
4. روش اقتصادی (تألیف قلوب)؛
5. روش بشردوستانه (عتق و فک رقبه).
**رئیس موسسه بین المللی صلح و ادیان در ادامه بیان داشت که ۱۴ آیه اصلی در خصوص صلح وجود دارد که آیات متعدّدى از قرآن مجید در مورد صلح سخن میگوید، و خداوند متعال در این آیات، تابلوى زیبایى از صلح به تصویر کشیده است. به برخى از این آیات توجّه فرمایید:
1ـ در آیه شریه 61 سوره انفال مى فرماید:
«(وَإِنْ جَنَحُوا لِلسَّلْمِ فَاجْنَحْ لَهَا وَتَوَکَّلْ عَلَى اللهِ إِنَّهُ هُوَ السَّمِیعُ الْعَلِیمُ); و اگر تمایل به صلح نشان دهند، تو نیز از در صلح درآى، و بر خدا توکّل کن، که او شنوا و داناست».
عرب به صلح «سلم» و «سلام» مى گوید، و لذا در قرآن مجید ـ جز یک مورد ـ از صلح به واژه هاى مذکور تعبیر شده است. ضمناً شاید معناى «وتوکل على اللّه...» این باشد که در عین پذیرش صلح و زمین نهادن سلاح، توکّل بر خدا نموده، و هوش و حواست را جمع کن، تا مبادا آتش بس دشمن تله اى براى غافلگیر کردن تو باشد، و بدین وسیله بر تو غالب و پیروز گردد. پس در عین حال که صلح دشمن را مى پذیرى، مواظب توطئههاى او نیز باش.
2ـ در آیه 35 سوره محمّد مى خوانیم:
«(فَلاَ تَهِنُوا وَتَدْعُوا إِلَى السَّلْمِ وَأَنْتُمْ الاَْعْلَوْنَ وَاللهُ مَعَکُمْ وَلَنْ یَتِرَکُمْ أَعْمَالَکُمْ); پس هرگز سست نشوید و (از دشمنان) صلح (ذلّت بار) نطلبید در حالى که شما برترید، و خداوند با شماست و هرگز از (ثواب) اعمالتان نمىکاهد».
**در ادامه کارشناسان پاسخگوی سوالات شرکتکنندگان بودند.
**این نشست هفتمین پیشنشست این همایش میباشد و همایش در بهمن سال جاری برگزار خواهد شد. پژوهشگران میتوانند مقالاتی که با موضوع اخلاق در اسلام و مسیحیت ارائه کنند.
منبع:
پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی
همایش مطالعات تطبیقی اخلاق در اسلام و مسیحیت, پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی
|