اعضای هیات علمی
شبکه های اجتماعی
ایتا
کانال رسمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
نشر دیجیتال پژوهشگاه (پژوهان)
کتابخانه دیجیتالی دفتر تبلیغات اسلامی
دانشنامه اهل بیت علیهمالسلام
همکاریهای علمی و بینالمللی
پژوهشکده فلسفه و کلام
همایش جاودانگی نفس در اسلام و مسیحیت
پژوهشکده الهیات و خانواده
پژوهشکده مدیریت اطلاعات (کانال مدیریت دانش)
ایتا
پژوهشکده مدیریت اطلاعات (کانال پژوهشیار ویژه اعضای هیأت علمی و محققین)
پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن
همایش ملی بررسی آرای تفسیری علامه محمدهادی معرفت
پژوهشکده تاریخ و سیره
سایت دانشنامه اهل بیت (ع)
اینستاگرام
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
نشر دیجیتال پژوهشگاه (پژوهان
)
دسترسی سریع
درباره پژوهشگاه
معرفی پژوهشگاه
پژوهشکدهها و مراکز
گروههای پژوهشی
هیأت علمی
ساختار و بخشها
جوایز و افتخارات
آثار و محصولات
کتب
نشریات
محصولات نرمافزاری
فروشگاه الکترونیک پژوهشگاه
امور هیأتعلمی
فهرست هیأتعلمی
فهرست محققین رسمی
پست الکترونیک هیأت علمی
پژوهشکدهها
تاریخ و سیره اهل بیت(ع)
علوم و اندیشه سیاسی
فقه و حقوق
فلسفه و کلام
مهدویت و آیندهپژوهی
فرهنگ و معارف قرآن
اسلام تمدنی
مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی
الهیات و خانواده
اخلاق و معنویت
مطالعات تمدنی و اجتماعی
مراکز
احیای آثار اسلامی
همکاری های علمی و بین الملل
ادارات
فناوری اطلاعات
کتابخانهها و پایگاهها
نشر دیجیتال پژوهان
پرتال جامع علوم و معارف قرآن
پایگاه مدیریت اطلاعات علوم اسلامی
کتابخانه های پژوهشگاه
کتابخانه دیجیتال پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی
کتابخانه دیجیتال دفتر تبلیغات اسلامی
مطالعات عدالت اجتماعی
ویکی علوم اسلامی
دانشنامه اهل بیت علیهم السلام
پرتال نشریات
کتابخانه پژوهشکده اسلام تمدنی
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (انگلیسی)
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (عربی)
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (اردو)
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ( ترکی استامبولی)
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ( فرانسوی)
لینکهای پژوهشی
پایگاه مجلات تخصصی
انجمنهای علمی پژوهشی
نشریات علمی معتبر وزارت علوم
پایگاههای آموزش عالی
اخبار پژوهشگاه
اخبار و اطلاعیهها
همایشها
گزارشهای تصویری
یادداشتها و مقالات
گفتگوهای علمی
ارتباط با ما
ارتباط با حوزه ریاست و روابط عمومی
ارتباط با رئیس پژوهشگاه
ارتباط با روابط عمومی
ارتباط با امور هیأت علمی
درخواست همکاری علمی پژوهشی
درخواست رزرو سالن همایشها
دفتر تلفن پژوهشگاه
خدمات فناوری اطلاعات
اتوماسیون اداری مالی
پست الکترونیک کارمندان
چند رسانه ای
تلویزیون پژوهش
رادیو پژوهش
صفحه اختصاصی آپارات
جوایز و افتخارات
شبهجنبشهای معنوی؛ درآمدی بر پیشگیری و رهاسازی
کتاب «مسئولیت کیفری رانندگان وسایل نقلیه» به عنوان اثر «شایسته تقدیر» شناخته شد
برگزیده حوزه مطالعات تمدنی-دکتر رسول نوروزی
برگزیده حوزه مطالعات تمدنی-دکتر حبیب الله بابایی
انتخاب دو اثر پژوهشگاه در جشنواره بین المللی فارابی
کسب لوح تقدیر کتاب مهدویت و سیاست های فرهنگی ترویج آن در جمهوری اسلامی
بيشتر
فارسی
العربية
English
اردو
Türkçe
Français
EN
| AR
| FA
معرفی پژوهشگاه
درباره پژوهشگاه
پژوهشگاه در یک نگاه
هیأت امنا
ساختار سازمانی
بیوگرافی رئیس فعلی پژوهشگاه
روسای پیشین پژوهشگاه
اعضای هیأت علمی
حوزه ریاست
حوزه ریاست و روابط عمومی
مرکز همکاری های علمی و بین المللی
اداره امور هیأت علمی
هیأت اجرایی جذب
گروه برنامهریزی و بودجه
اداره حراست
اداره نشر
اداره فناوری اطلاعات
معاونت پژوهشی
معرفی معاونت پژوهشی
معرفی معاون پژوهشی
اداره کتابخانهها و اسناد
گروه برنامهریزی، نظارت و ارزیابی پژوهشی
اداره نشریات
معاونت منابع انسانی و پشتیبانی
معرفی معاونت منابع انسانی و پشتیبانی
معرفی معاون منابع انسانی و پشتیبانی
اداره منابع انسانی
اداره امور پشتیبانی
اداره امور مالی
| پژوهشکده ها و مراکز
پژوهشکده ها
پژوهشکده فلسفه و کلام
پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی
پژوهشکده مدیریت اطلاعات ومدارک اسلامی
پژوهشکده اخلاق و معنویت
پژوهشکده الهیات و خانواده
پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی
پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن
پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت (ع)
پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی
پژوهشکده اسلام تمدنی
پژوهشکده فقه و حقوق
مراکز
مرکز احیای آثار اسلامی
مرکز همکاری های علمی و بین الملل
| گروه های علمی
گروه های علمی
سازماندهی اطلاعات و مدارک
اشاعه اطلاعات و دانش
الهیات تطبیقی
اخلاق اجتماعی
مطالعات خانواده
کتاب شناسی و نسخه شناسی
تصحیح و احیای آثار اسلامی
مطالعات تمدنی
مطالعات فرهنگی اجتماعی
مطالعات عدالت اجتماعی
مسائل فقهی و حقوقی
فقه کاربردی
حکمت و کلام جدید
قرآن و مطالعات اجتماعی
هنر و تمدن اسلامی
فلسفه سیاسی
فقه سیاسی
علوم سیاسی
تدوین سازمان های دانش
جریان شناسی مهدویت
آینده پژوهی دین و دینداری
فلسفه
کلام
فلسفه اخلاق
اخلاق
تربیت
اسلام و مطالعات معنویت
فلسفه فقه و حقوق
دانش های وابسته به فقه
دائره المعارف های قرآنی
فرهنگ نامه های قرآنی
تفسیر قرآنی
علوم قرآنی
مطالعات تطبیقی
تاریخ تشیع
سیره اهل بیت(ع)
فرهنگ و تمدن اسلامی
دانشنامه اهل بیت(ع)
مهدویت پژوهی
| آثار و محصولات
فهرست آثار
فهرست آثار
فهرست آثار برگزیده
معرفی مجلات
خرید آثار
نشر دیجیتال پژوهشگاه
پرتال نشریات
فروشگاه نشر پژوهشگاه
فروشگاه اصلی و نمایندگی های فروش
پایگاه های وب
پایگاه مدیریت اطلاعات علوم اسلامی
کتابخانه دیجیتال دفتر تبلیغات
دانشنامه اهل بیت(ع)
پرتال جامع علوم و معارف قرآن
| طرح های پژوهشی
طرح های پژوهشی
طرح های در دست انجام
طرح های انجام شده
موسوعه ها
موسوعه علامه شرف الدین
موسوعه علامه بلاغی
موسوعه شهید اول
موسوعه شهید ثانی
بیشتر
کلان پروژه ها
دائره المعارف قرآن کریم
دانشنامه اهل بیت (ع)
سیاست متعالیه
اندیشه سیاسی شیعه
نفس و بدن
بیشتر
فرهنگ نامه
بیشتر
اصطلاحنامه ها
بیشتر
| قطب های فکری فرهنگی
قطب بنیادهای نظری و
نظام متقن علوم اسلامی و انسانی
معرفی
میز اسلامی سازی علوم انسانی
میز توسعه و توانمند سازی علوم اسلامی
میز آموزش و پرورش
قطب تعمیق ایمان دینی و مبارزه با
جریانها و فرق انحرافی
معرفی
میز توسعه و تعمیق فرهنگ قرآن
میز توسعه و تعمیق باور دینی
میز وهابیت
کارگروه مقابله با فرق انحرافی
قطب نظام سیاسی و اجتماعی
اسلام و ایران
معرفی
میز نظام سیاسی جمهوری اسلامی
میز مسائل اجتماعی اسلام و ایران
میز تمدن اسلامی
قطب اخلاق، خانواده
و سبک زندگی
معرفی
میز تحکیم نظام خانواده
میز سبک زندگی اسلامی
میز اخلاق
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
>
مطالب مرتبط
علیاکبر ذاکری تشریح کرد:
واکنش پیامبر اسلام(ص) به دریافت هدیه از سوی کارگزاران
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی اظهار کرد: پیامبر اسلام(ص) در واکنش به دریافت هدیه از سوی یکی از کارگزاران فرمودند که وقتی کسی را به عنوان کارگزار در منطقهای به کار گرفتیم و مأموریتی به وی دادیم و حقوقی را برایش تعیین کردیم، اگر بیشتر از حقوق خود چیز دیگری بگیرد حرام است، چراکه باعث میشود از مسیر حق انحراف پیدا کند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ایسکا (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ) به نقل از خبرنگار ایکنا، نشست «حقوق کارگزاران در حکومت نبوی(ص)» امروز شنبه ۲۴ مهر با سخنرانی حجتالاسلام والمسلمین علیاکبر ذاکری، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، برگزار شد.
در ادامه سخنان وی را میخوانید.
قبل از اینکه درباره حقوق کارگزاران صحبت کنم، لازم میدانم به تقسیمی از کارگزاران در حکومت پیامبر اسلام(ص) اشاره کنم. کارگزاران رسول گرامی اسلام را میتوان به ۹ گروه تقسیم کرد و منظور از کارگزاران کسانی هستند که از جانب رسول اکرم(ص) مأمور میشوند تا کاری را انجام دهند. یکی از این دستهها کسانی هستند که در منطقهای، نماینده حکومت اسلامی یا نبوی بودند و طبیعتاً در زمان پیامبر گرامی اسلام(ص)، این عده زیاد نبودند اما از افرادی همانند ابوموسی اشعری و امیرالمؤمنین(ع) به عنوان کارگزار در یمن یاد شده است.
کارگزاران در حکومت نبوی
گروه دوم فرماندهان هستند که به عنوان فرمانده یک سریه بودهاند یا در هنگام نبرد تعیین میشدند. گروه سوم افرادی بودند که پیامبر آنها را برای نظارت بر بازار منصوب میکرد. جمعی دیگر کارگزاران مالی و اقتصادی بودند؛ یعنی کسانیکه در مسائل مالی مأموریت داشتند که از جمله آنها عاملان زکات بودند. در قرآن کریم وقتی به مصارف زکات اشاره شده، یکی از مصارف آن برای کسانی است که زکات را گردآوری میکنند. گروه دیگر کارگزاران انتظامی بودند. گروه دیگر از مجموعه کارگزاران، کاتبان بودند. رسول گرامی اسلام دو گروه از کاتب داشتند که یکی کاتبان وحی بودند که محل بحث ما نیستند و گروه دیگری کاتبان قراردادها، پیمانها و نامههای رسمی آن حضرت بودند. گروه دیگر سفرا و نمایندگان اعزامی بودند؛ مخصوصاً در سالهای آخر دوران زندگانی رسول گرامی اسلام(ص)، جمعی را به عنوان نماینده به همراه نامه به دیگر سرزمینها فرستادند.
گروه بعدی، کارگزاران اطلاعاتی آن حضرت بودند که از سوی پیامبر مأمور میشدند تا اطلاعاتی را از دشمن کسب کنند. این نیروها مخصوصاً در زمان جنگ بسیار تأثیرگذار بودند و از جمله در غزوه بنیقریظه شخصی به نام حذیفة بن یمان که نیروی اطلاعاتی بود نقش ارزندهای در گردآوری اطلاعات از اهداف دشمن و پیروزی در جنگ داشت. گروه دیگر، حاجبان یا دفترداران هستند. در جمع این کارگزاران دو گروه بیشتر مطرحاند که یک دسته به عنوان عاملان و حاکمان یک منطقه همانند مکه مطرح هستند و دوم کارگزاران زکات و خراج و جزیهاند؛ یعنی افرادی که مأمور به گردآوری این اموال بودند.
وقتی میخواهیم از حقوق کارگزاران صحبت کنیم طبیعتاً حق آنها براساس اختیاراتی است که داشتهاند، بدین معنی که وقتی کسی به عنوان فرمانده اعزام میشود، زیردستان باید از وی اطاعت کنند و هر تصمیمی که میگیرد باید از آن اطاعت شود. لذا اطاعت از کارگزار و شنوایی از او، یکی از حقهای وی است و اگر دیگران به دستورات او گوش ندهند جامعه دچار هرج و مرج میشود یا اگر در جنگی سربازان از فرمانده خود اطاعت نکنند، ممکن است زمینههای شکست در جبهه جنگ فراهم شود. حق دیگری که کارگزاران دارند این است که جامعه باید خیرخواه آنها باشد، یعنی اگر طرحی به نظرشان رسید با وی در میان بگذارند؛ برای مثال سلمان فارسی در جنگ خندق به پیامبر اسلام(ص) پیشنهاد کردند در محدودهای که ممکن است دشمن از آنجا حمله کند خندق حفر شود. چنین کاری نشانه خیرخواهی است.
تفسیر خیرخواهی برای حاکمان
در روایات نیز نقل شده که اساس دین خیرخواهی است و پیامبر سه بار این را تکرار کرد. از پیامبر(ص) سؤال شد که این خیرخواهی برای چه کسی باید باشد؟ فرمودند که خیرخواهی برای خدا، کتاب خدا، رسول خدا، رهبران مؤمنین و عموم مردم مسلمان باشد. بنابراین اطاعت از دستورات برحق حاکمان یکی از حقوقی است که باید به آن توجه شود. لذا اطاعت از فرمانده محدوده خاصی دارد و نباید فرمانده مخالف دستورات اسلام اقدام کند و پیامبر(ص) هم به این موضوع اشاره کردهاند.
یکی دیگر از حقوق، حقوق مالی است. کارگزارانی که مسئولیتی پیدا میکردند حقی را از جنبه مالی داشتند؛ همانگونه که اشاره کردیم که قرآن نیز در زمینه زکات بر این موضوع تأکید کرده و فرموده است: «إِنَّمَا الصَّدَقَاتُ لِلْفُقَرَاءِ وَالْمَسَاكِينِ وَالْعَامِلِينَ عَلَيْهَا وَالْمُؤَلَّفَةِ قُلُوبُهُمْ وَفِي الرِّقَابِ وَالْغَارِمِينَ وَفِي سَبِيلِ اللَّهِ وَابْنِ السَّبِيلِ ۖ فَرِيضَةً مِنَ اللَّهِ ۗ وَاللَّهُ عَلِيمٌ حَكِيمٌ؛ مصرف صدقات مختص این هشت طایفه است: فقیران و عاجزان و متصدیان اداره صدقات و کسانی که باید تألیف قلوب آنها کرد (یعنی برای متمایل کردن بیگانگان به دین اسلام) و آزادی بندگان و قرضداران و در راه خدا (یعنی در راه تبلیغ و رواج دین خدا) و به راه درماندگان. این مصارف هشتگانه فرض و حکم خداست، که خدا دانا و بر تمام مصالح خلق آگاه است»(توبه، ۶۰). البته کارگزاران مالی نیز افراد مختلفی بودند که از جمله آنها کسانی هستند که جزیه یا زکات را دریافت و نیز کسانی که آن را محاسبه کردند و کسانیکه آنها را نزد پیامبر(ص) آوردند.
الگوی مسئولان کنونی
طبق روایاتی که از نبی گرامی اسلام داریم، در یک مورد کارگزاری را اعزام کردند که گردآورنده زکات بود و هنگامیکه نزد رسول خدا آمد گفت که این اموال، زکاتی است که گردآوری کردهام و این هم هدایایی است که مردم با رضایت به خود بنده دادهاند، اما پیامبر(ص) از اینکه آن شخص هدیه را پذیرفته است بسیار ناراحت شدند و در زمان سخنرانی در مسجد فرمودند که وقتی کسی را به عنوان کارگزار در منطقهای به کار گرفتیم و مأموریتی به وی دادیم و حقوقی برای وی تعیین کردیم اگر بیشتر از حقوق خود چیز دیگری بگیرد حرام است، چراکه اگر در منزل خود نشسته بود کسی به وی هدیهای نمیداد. بنابراین این مال اضافی که به عنوان هدیه گرفته و غیرمنطقی است و باعث میشود که مقداری از مسیر حق انحراف پیدا کند.
در جنگها هم اعلام میشد که غنایم باید کاملاً جمع شود. لذا مقداری را به عنوان خمس غنایم برمیداشتند و بقیه را بین مجاهدان تقسیم میکردند، اما کسی حق نداشت اگر چیزی به دست آورد، برای خودش بردارد، چراکه گرچه در جنگ حضور داشت و تلاش زیادی هم کرد، اما این کار وی «غلول» یعنی خیانت در غنیمت محسوب میشود و هرچه از رهبر مسلمین پنهان و نیز بدون مجوز قانونی و شرعی برداشته شود حرام است. بنابراین کارگزاران حقوق مالی دارند اما این حقوق طبق ضوابط شرعی است و کسی نمیتواند به صرف فرمانده بودن، کاری را انجام دهد که خلاف شرعِ بیّن باشد.
لازم است کارگزاران و مسئولان ما تلاش کنند که طبق ضوابط و شرایطی که رسول گرامی اسلام تعیین کردند حکمرانی کنند و در امور مالی که پیامبر و بعد امیرالمؤمنین(ع) دقت زیادی در آن داشتند آنان نیز توجه زیادی کنند تا مبادا حقوق مردم و اموال عمومی ضایع شود و سرمایه اجتماعی و اعتماد به کارگزاران در حکومت اسلامی از میان برود.
منبع:
خبرگزرای ایکنا
کلمات کليدي
حقوق کارگزاران در حکومت نبوی(ص)
,
اخبار پژوهشکده تاریخ و سیره
امتیاز دهی
پاسخ
نام
پست الكترونيک
* فرمت ایمیل ورودی صحیح نمی باشد
وب سایت
* فرمت آدرس ورودی صحیح نمی باشد
متنی که در تصویر می بینید عینا تایپ نمایید
*
نظر
* نظر را وارد نمایید
مطالب مرتبط
پربازدید ترین مطالب
مطالب مرتبط
آثار منفی برخی غلطهای مشهور تاریخی بر فرهنگ جامعه
مسائل مرتبط با حضور اجتماعی زنان در جامعه حل شود
مادران ائمه محل رجوع شیعیان زمانه خود بودند
«نص»؛ از راههای شناخت امام برای شیعیان
عزاداری محرم سیره و سنت ائمه معصومین(ع) بوده است
عقلانیت رفتاری در سیره امام حسین(ع) موج میزند
کربلا یک فرهنگ است نه تاریخ
مداحان و واعظان از مقتل لهوف عبور نکنند
تعداد نامههای ارسالی به امام حسین(ع) و محتوای نامهها
کسب لوح تقدیر کتاب شیوه مواجهه معصومان علیهم السلام با اختلافات همسران
پربازدید ترین مطالب
[Part_Lang]
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه:
190
Guest (PortalGuest)
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي - دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم
مجری سایت :
شرکت سیگما