به همت پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی برگزار شد کرسي ترويجي، ظرفيت شناسي اربعين در زمينه سازي ظهور با تأکيد بر بيانات مقام معظم رهبري به گزارش خبر نگار ايسکا کرسي ترويجي با با عنوان «ظرفيت شناسي اربعين در زمينه سازي ظهور با تاکيد بر بيانات مقام معظم رهبري »در روز يکشنبه 14 مهرماه سال 98 در تالار امام مهدي (عج) برگزار گرديد

در اين کرسي ارائه دهنده محترم جناب آقاي حجت الاسلام حسين الهي نژاد مدير پژوهشکده مهدويت و آينده پژوهي نقطه نظرات خود را در رابطه با ظرفيت شناسي اربعين عنوان کرد و ناقدين محترم حجج اسلام آقايان استاد مجتبي کلباسي، استاد غلامرضا بهروزي لک و علي محمدي هوشيار هر کدام به سهم خود نقدهاي خود را در مورد ظرفيت شناسي اربعين  بيان فرمودند. که خلاصه آن به شرح ذيل مي باشد.
حجت الاسلام حسين الهي نژاد عنوان کرد: در راستاي برگزاري همايش بين المللي نظريه انتظار در انديشه حضرت ايه الله العظمي خامنه اي (دامت برکاته) دومين پيش نشست با عنوان کرسي نقد ؛ ظرفيت شناسي اربعين در زمينه سازي ظهور با تأکيد بر بيانات مقام معظم رهبري ، برگزار گرديد امام صادق(ع) در مورد زيارت کربلا مي فرمايد: مَنْ أَتَاهُ مَاشِياً كَتَبَ اللَّهُ لَهُ بِكُلِّ خُطْوَةٍ حَسَنَةً وَ مَحَى عَنْهُ سَيِّئَةً وَ رَفَعَ لَهُ دَرَجَةً. ... كسى كه پياده زيارت كند آن حضرت را، خداوند به هر قدمى كه برمى‏ دارد، يك حسنه برايش نوشته، و يك گناه از او محو مى ‏فرمايد، و يك درجه مرتبه‏اش را بالا مى ‏برد. 
 مدير پژوهشکده مهدويت و آينده پژوهي گفت: عاشورا ، اربعين و مهدويت سه مقوله تأثير گذار در زندگي فردي و اجتماعي مسلمانان در امور دنيائي و اخروي (شيعيان با دو بال قرمز و سبز (که قرمز تداعي گر عاشورا و سبز تداعي گر مهدويت) پرواز کرده و اوج مي گيرند . در واقع اربعين پيوند خط سرخ حسيني با خط سبز مهدوي استرابطه اربعين و مهدويت رابطه دو سويه است : اربعين بسترساز ظهور و مهدويت ترويج گر اربعين و عاشورا (چونکه امام زمان منتقم بوده و تمام کننده عاشورا مي باشد)
الهي نژاد عنوان کرد: مقام معظم رهبري فرمودند: «راهپيمايي اربعين مي‌تواند زمينه‌ساز تحقق هدف نهايي امت اسلامي يعني تشکيل تمدن عظيم و نوين اسلامي باشد و بر همين اساس بايد پيوندهاي مستحکم ميان مسلمانان اعم از شيعه و سني و مليت‌ها و اقوام مختلف، در اين راهپيمايي بيشتر شود.»  و فرمودند: «امام حسين (ع) فقط مختص شيعيان نيست، بلکه متعلق به همه مذاهب اسلامي اعم از شيعه و سني و متعلق به انسانيت است و به همين علت ما شاهد حضور غيرمسلمانان نيز در راهپيمايي اربعين هستيم.» بر همين اساس، حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با تأکيد بر اينکه راهپيمايي اربعين روزبه‌روز جهاني‌تر خواهد شد، اين راهپيمايي بزرگ را تجلي جوشش خون امام حسين (ع) و تجلي پيام عاشورا بعد از ???? سال دانستند.هافينگتون‌پست با توصيف مراسم اربعين به «بزرگ‌ترين اجتماع ديني جهان» بيان مي‌کند: «زيارت اربعين امام حسين (ع) بزرگ‌ترين تجمع ديني در جهان محسوب مي‌شود و اين ويژگي بايد در دائره‌المعارف‌ها ثبت شود.
حجت الاسلام حسين الهي نژاد گفت: ظهور داراي سه مولفه اساسي نظير نشانه هاي ظهور و زمينه هاي ظهور و شرايط ظهور است
1ـ زمينه هاي ظهور علت معده و علت ناقصه و شرط لازم براي ظهور هستند و شرايط ظهور علت تامه و شرط کافي براي ظهور هستند
2ـ زمينه هاي ظهور ، ظهور را تقدم مي بخشد.  شرايط ظهور ، ظهور را تحقق مي بخشد

3ـ زمينه هاي ظهور:  نظير کارهاي خير، امر به معروف و نهي از منکر، و اصلاحات فردي و اجتماعي و معرفت به امام، قدردان امام، تبعيت از امام، و بطور کلي حرکت کردن به سوي آمادگي در همه زمينه ها
امام صادق(ع) مي فرمايد:  هَيهاتَ، هَيهاتَ، لا يَکُونُ فَرَجُنا حتَي تُغَربَلُوا، حَتي يَذهَبَ الکَدِرُ وَ يَبقي الصَّفوُ
امام باقر(ع) مي فرمايد : إِذَا اجْتَمَعَ لِلْإِمَامِ [لِلْإِسلَامِ] عِدَّهُ أَهْلِ بَدْرٍ ثَلَاثُمِائَهٍ وَ ثَلَاثَهَ عَشَرَ وَجَبَ عَلَيْهِ الْقِيَامُ وَ التَّغْيِيرُ  
از امام صادق(ع) نقل شده حضرت مي فرمايد: أنـه‌ لو اجـتمع للإمـام عدة أهل بدر ثلاثمائة و بضعة عشر رجلاً لوجب عليه الخروج بالسيف.  
در اين خصوص برخي علماء همين نظر را مطرح کرده اند که نبود آمادگي و نبود ياران زمينه تأخير در زمان ظهور مي باشد مثلا: شيخ مفيد مي نويسد: «وجه و حکمت مخفي بودن ايشان به خاطر کثرت دشمن و کمي ياور است» و شيخ طوسي خوف امام(ع) را زمينه تأخير ظهور مي داند: «و لو زال خوفه لظهر فيحصل له اللطف بتصرفه»‏  اگر خوف امام زايل شود حتماً ظهور کرده و در کارهاي امور اجتماعي دخالت مي کند. در واقع زماني خوف امام زمان مرتفع مي شود که مردم قدرشناس امام باشند و اين قدرشناسي زماني حاصل مي شود که مردم به آمادگي کامل رسيده باشند. 
چناچه امام کاظم (ع) در اين باره مي فرمايد: يَا ابْنَ بُكَيْرٍ إِنِّي لَأَقُولُ لَكَ قَوْلًا قَدْ كَانَتْ آبَائِي (ع) تَقُولُهُ لَوْ كَانَ فِيكُمْ عِدَّةُ أَهْلِ بَدْرٍ لَقَامَ قَائِمُنَا 
اربعين؛ نشانه هاي ظهور نيست، شرايط ظهور نيست بلک ظرفيت عظيم براي زمينه سازي ظهور است.

فرايند بحث
1ـ زمينه سازي و آمادگي براي ظهور تکليفي است يا غير تکليفي؟
از آنجائي که ظهور بالاترين خوبي و خيرات است بر اساس بيان فاستبقوا الخيرات، بايد تکليفي باشد
2ـ آيا زمينه سازي و آمادگي تأثيري در زمان ظهور دارد يا خير؟
بر اساس آيات و روايات بي شمار که در خصوص مکافات عمل آمده است دليل بر تأثيرگذاري زمينه سازي در زمان ظهور است
3ـ دو نگرش و دو نظريه مطرح است
الف: نظريه وظيفه گراي مطلق: يعني زمينه سازي ظهور مقيد به ظهور نيست و تأثيري در زمان ظهور از نظر تقدم و تأخر ندارد.
ب: نظريه وظيفه گراي معطوف به ظهور: يعني زمينه سازي ظهور معطوف به ظهور است، کارهاي خير و شر ما در زمان ظهور تأثير دارد.
عضو هيئت علمي پژوهشگاه مي گويد: بر اساس نگرش اول کارهاي خير نظير پياده روي در اربعين و همه کارهاي مثبتي که در اربعين شکل مي گيرد نظير اتحاد و همدلي، همکاري و همياري، ولايت دوستي و ولايت محوري، عشق به نوع دوستي، برابري و برادري، اخلاص و فروتني، ايثار و از خودگذشتگي، بصيرت و آگاهي، خودجوشي و مردمي، بي رنگي و بي نژادي، فرامذهبي و فراديني، عبادت و زيارت، و... هيج تأثيري در ظهور از نظر تقدم بخشي ندارد و زمان ظهور ثابت بوده و تلاش و کوشش انسان تأثير در زمان ظهور ندارد.بر اساس نگرش دوم؛ کارهاي خير و شر در زمان ظهور تأثير دارد انسان با انجام کارهاي خير نظير اربعين و مولفه هاي مثبت آن مي تواند در تقدم بخشي ظهور نقش ايفا نمايد و با کارهاي شر نظير بي معرفتي نسبت به امام زمان، قدر نشناسي نسبت به امام زمان، بي ديني، بي انصافي، بي ايماني و خلاف همه مولفه هاي مثبت اربعين، مي تواند در تأخر بخشي زمان ظهور نقش ايفا نمايد.
شايان ذکر است اربعين با دو نگرش موضوعي و طريقي در زمينه سازي ظهور نقش ايفا مي کند در نگرش موضوعي اصل اربعين خودش يک معروف و خير مي باشد و در نگرش طريقي اربعين احياء گر بسياري از خوبي ها و معروف ها خواهد بود.  

مدير پژوهشکده مهدويت و آينده پژوهي در پايان گفت: پس بطور کلي بر اساس فرمايشات مقام معظم رهبري ما مسلمانان بطور عموم و شيعيان بطور خاص با کارهاي خير و صلاح از جمله اربعين و پياده روي در آن که به نوعي احياء گر بسياري از فضائل و خوبي ها است، مي توان در مسير احياي تمدن نوين اسلامي که همان تمدن مهدوي است گام برداشت و با اين اعمال خوب و فضائل اخلاقي مي توان در زمان ظهور تأثير گذاشت و با جلب لطف الهي تحقق ظهور را زودتر شاهد بود.



 
منبع: اخبار پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی
کلمات کليدي
اخبار پژوهشکده مهدویت و آینده‌پژوهی, اربعین, پژوهشکده مهدیت و آینده پژوهی- نشست علمی
 
امتیاز دهی
 
 


مطالب مرتبط

پربازدید ترین مطالب

مطالب مرتبط

پربازدید ترین مطالب
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 252
Guest (PortalGuest)

پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي - دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم
مجری سایت : شرکت سیگما