به همت پژوهشکده فلسفه و کلام انجام شد: نشست علمی ادله اخلاقی زیستن از نگاه قرآن برگزار شد نشست علمی نشست علمی ادله اخلاقی زیستن از نگاه قرآن با حضور کارشناسان و صاحب نظران در حاشیه نخستین نمایشگاه دستاوردهای قرانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار گردید. به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی، حجت الاسلام دکتر مصطفی آزادیان، در نشست علمی "ادله اخلاقی زیستن از نگاه قرآن" که عصر سه شنبه ۳۱ اردیبهشت و در حاشیه نخستین نمایشگاه دستاوردهای قرآنی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد، اظهار داشت: این که چرا باید اخلاقی زندگی کنیم، سؤالی جهانی است و در طول تاریخ بسیاری دانشمندان به آن پرداخته اند؛ برای مثال ارسطو گفته است که، انسان باید با فضائل اخلاقی زندگی کند. ارسطو معتقد است انسانی که به لحاظ هویت خودش ناطق است، برای رسیدن به کمال انسانی، باید در مرحله عمل، اخلاقی زندگی کند.
وی افزود: همچنین فیلسوفان اخیر مثل کانت، حجیت و اقتدار اخلاقی را مطرح می کند و می گوید انسانیت انسان به اخلاقی زیستن است؛ او می گوید هویت انسان، آزادی و اختیار است و می گوید اگر بخواهم انسان باشم، باید آزاد باشم و اگر بخواهم آزاد باشم کسی نباید برای من قانون بگذارد و خودم باید قانون بگذارم و من به اخلاق محتاجم چون اخلاق به من هویت می بخشد.
عضو هیئت علمی پژوهشکده فسلفه و کلام، با بیان این که طبق آیات قرآن مهمترین دلیلی که انسان باید اخلاقی زندگی کند، تشبه به اخلاق الهی است، گفت: مطابق آیات قران کریم، خداوند دارای صفات نیکو و اخلاقی است و کارهای اخلاقی را دوست دارد؛ و اصلا مهمترین هدف ارسال رسل و انزال کتب این است که انسان ها را به شناخت خدا برساند و این که ما ملتزم به شناخت خودمان باشیم.
وی با اشاره به آیه ۱۸۱ سوره اعراف، گفت: مفسرین امامیه در ذیل این آیه گفته اند مراد این است که خداوند دارای اوصاف اخلاقی است و مراد این آیه آن است که صفات را در وجود خودمان به مقدار لازم پیاده کنیم.
دکتر آزادیان با بیان این که همه کارشناسان دین و علمای بزرگوار بر این امر متفقند که خدا صفات اخلاقی دارد و عبد خدا هم باید این صفات اخلاقی را در خودش پیاده کند، گفت: خداوند انسان های با طهارت را دوست دارد که یکی از ابعاد مهم این مهم، طهارت درون است که باید خود را از حسد، کینه و ... پاک کند؛ همچنین در قرآن کریم ذکر شده، کسی که وفای به عهد کند و تقوا داشته باشد، محبوب خدا می شود؛ البته در قرآن ذکر شده همانطور که خدا انسان ها با اخلاق را دوست دارد، انسان های بی اخلاق رادوست ندارد؛ این آیات به ما می گوید که ما نیز، انسان های اخلاقی را دوست بداریم و از انسان های غیر اخلاقی اجتناب کنیم.
وی با بیان این که قرآن کریم، پیامبر اسلام(ص) را بعنوان یک اسوه ای نیکو برای ما انسان ها معرفی کرده است، گفت: یکی از ویژگی های برجسته پیامبر(ص) این بود که ایشان حسن اخلاق داشته و حتی خود خدا در قرآن تصریح می کند که "انک علی خلق العظیم".
این محقق و پژوهشگر دینی با بیان این که از آیات قران کریم می فهمیم که جهان دارای نظام اخلاقی است و این یعنی جهان در برابر کارهای خوب و بد انسان واکنش نشان می دهد، گفت: انسان اگر غیر اخلاقی زندگی کند، جزا و مکافات آن را علاوه بر آخرت، در دنیا نیز می کشد؛ و از این مقدمه این نتیجه را می گیریم که عالم نظام اخلاقی است و نسبت به اخلاقی زیستن واکنش نشان می دهد.
وی با بیان این که ثواب و پاداش اخروی ناظر به دو امر است، گفت: یکی مرحله شناخت خدا و یکی انجام عمل صالح؛ و اخلاقی زیستن در ذیل اعمال صالح تعریف می شود و آیات زیادی هم در این خصوص وجود دارد.
آزادیان با بیان این که مطابق آیات قرآن، باید اخلاقی زندگی کنیم، گفت: انسان یک موجود عاقل است و از ویژگی های عقل هم آینده نگری است.
*سخنان ناقد این نشست علمی

در ادامه این بحث حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمدتقی اسلامی که بعنوان ناقد در این نشست علمی حضور یافته بود، در سخنانی با بیان این که مسئله تحقیق به نحو جذاب و گیرایی، در نوشته منعکس نشده است، گفت: ارائه دهنده این بحث باید بفرمایند که بحث اخلاقی زیستن، در مقابل چه نحو زیستی است که اهمیت آن را بالا می برد؟ در حالی که به این سؤال پاسخ نمی دهد.
وی با بیان ای که انواع نظریات اخلاقی داریم، گفت: ملاک دسته بندی شما مشخص نیست؛ برای مثال، مقصودتان از انسان شناسی در این بحث چیست و چرا انسان شناسی دینی و قرآنی را پسند کردید و تدکید دارید که به سمت آن برویم؟
عضو هیئت علمی پژوهشکده اخلاق و معنویت، با بیان این که مقصود شما از دلیل عقلی در بحث مطروحه چیست؟ اظهار کرد: در ابتدا باید گفت که دلیل نقلی آنجاست که عقل ساکت باشد و الا اگر حکم نقلی باشد دیگر نامش دلیل عقلی نیست.
وی با اشاره به سخنان ایده پرداز این بحث در خصوص ضرورت کسب صفات الهی از سوی انسان، گفت: رویکرد اسمایی، رویکرد روشن تری است، چون ادله می گوید خداوند صفت نیست، بلکه صفتش عین ذات است؛ و اصلا نمی شود شما صفتی غیر از ذات خدا در نظر بگیرید و معرفی کنید.
دکتر اسلامی افزود: مثلا خداوند سریع الحساب و شدیدالعقاب است و انسان نباید این دو صفت ا داشته باشد؛ همچنین دلیل دوم تان تخلق به اخلاق نبوی است، در حالی که آفات هم ذات پنداری ما با اولیا خدا یک بحث دیگری است؛ ما نمی توانیم معصوم باشیم و درصدهای قابل توجهی از معصیت ها، توسط ما انسان ها عادی لحاظ می شود؛ یعنی باید بدانیم که این طور الگو گرفتن نه لازم است و نه شدنی؛ چون تکالیف پیامبر اسلام تکالیف ما نیست؛ برای مثال عنوان می کنند که پیامبر آنقدر گرسنه می ماند که سنگ به شکمش می بستند و اگر به جوان امروزی بگویی چنین کند، می گوید من اصلا نمی خواهم مسلمان باشم.
وی خطاب به ارائه کننده بحث، با بیان این که بحث شما، بیش از این که انسان شناسانه باشد کلامی است، و بیش از این که نقلی باشد عقلی است، گفت: شما گفتید عقل انسان دور اندیش است، کدام عقل منظورتان است؟ و گفتید تجسم حقیقت وجودی انسان از اخلاق است، که این نیاز به اثبات فلسفی دارد.

این محقق و پژوهشگر حوزوی با بیان این که زیست اخلاقی یک مدل زیستن است، و زیست فقهی و حقوقی با زیست اخلاقی فرق می کند، گفت: اخلاق عنصر توصیه دارد که جدای از دین بحث می شود؛ و در پایان باید تأکید کد که اخلاق خدا با انسان نمی تواند یکی باشد ونباید باشد که نمونه اش همان شدیدالعقاب بودن خداوند است.



 
منبع: پژوهشکده فلسفه و کلام
کلمات کليدي
نخستین نمایشگاه دستاوردهای قرآنی دفتر تبلیغات اسلامی-نشست علمی, حجت الاسلام والمسلمین مصطفی آزادیان, اخبار پژوهشکده فلسفه و کلام
 
امتیاز دهی
 
 


مطالب مرتبط

پربازدید ترین مطالب

مطالب مرتبط

پربازدید ترین مطالب
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 82
Guest (PortalGuest)

پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي - دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم
مجری سایت : شرکت سیگما