به همت اداره کل پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی برگزار گردید: عوامل و چرایی انحراف جامعه اسلامی از مسیر غدیر جامعه بخواهد با اسلام ناب زندگی کند باید غدیری شود. غدیر استمرار حرکت ناب همه انبیای الهی است، جامعه اگر بخواهد با سلسله نبوت زندگی کند باید به غدیر رجوع کند.
به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی،سخنرانی علمی عوامل و چرایی انحراف جامعه اسلامی از مسیر غدیر با ارائه حجت الاسلام دکتر مهدی شریعتی تبار مدیر گروه فقه و اصول فقه بنیاد پژوهش های آستان قدس رضوی و دکتر محمود ملکی استادیار پژوهشکده علوم اسلامی رضوی و حضور علی ابوترابی به عنوان دبیر علمی برگزار گردید.
دبیر علمی این نشست گفت: غدیر احیا گر تفکر عقلانی است. جامعه اگر بخواهد با حکم عقل زندگی کند باید به سوی داستان غدیر بیاید. غدیر احیا گر تفکر و اندیشه ناب اسلامی و دینی است.  جامعه بخواهد با اسلام ناب زندگی کند باید غدیری شود. غدیر استمرار حرکت ناب همه انبیای الهی است، جامعه اگر بخواهد با سلسله نبوت زندگی کند باید به غدیر رجوع کند. بنابراین روزغدیر بخش پایانی ماموریت همه انبیای الهی است که تحقق پیدا می کند به دست آخرین پیامبر برای معرفی اولین وصی خودش امیرمومنان.
دکتر مهدی شریعتی تبار با ارائه بحث عوامل و چرایی انحراف جامعه اسلامی از مسیر غدیر که پیامبر از همان روز غدیر امامت و ولایت و وصایت را اعلام  فرمودند و هیچ کمبودی دراین بلاغ وجود نداشت و همچنین هیچ تردیدی در این ابلاغ هم وجود نداشته گفت: بعد از وفات پیغمبر که هفتاد روز هم نگذشته بود که بر خلاف نظر پیامبر عمل کردند هر چند این پیش بینی هم می شد چرا که در قران اشاره و هشداری هم داده شده است.یا ایها الرسول بلغ ما انزل …… آیه ۶۷ سوره مائده که بسیاری از مفسران شان نزول را غدیر خم می دانند این نگرانی را هم پیامبر عظیم الشان داشتند که به محض اعلام  جانشینی چه عکس العملی مردم خواهند داشت.
ما جامعه اسلامی را مقایسه با جامعه بنی اسرائیل نمی خواهیم یکی کنیم اما بحث موضوع گیری امیرالمومنین در جریان سقیفه چه کاری کردند آیا حضرت امیر مومنان میدان دادند، نه. اما بحث بر سر این بود که چرا این واقعه اتفاق افتاد این قطعا پیامش این نیست که در بیان ولایت و امامت کوتاهی شد خیر این نبود حالا چرااتفاق افتاد مستندات زیادی است که باید به آن ها اشاره کرد. دردو خطبه ای که حضرت زهرا سلام الله علیها خطبه فدکیه و خطبه دیگر در جمع زنان مهاجر و انصار فرمودند جریان نفاقی که در جامعه اسلامی بود رخ نشان داد و ظاهر شد این انحراف در شرایطی واقع شد که هنوز پیامبر دفن نشده بود که اتفاق افتاد چرا؟ چرا به سراغ دیگران رفتند. حضرت زهرا سلام الله علیها می فرمایند:مجاهدات علی علیه السلام در جنگ بود و کینه هایی که داشتند، چرا که علی مرد عدالت بود.
حضرت امیر مومنان هم در نامه ۶۲ نهج البلاغه از این انحراف احساس تاسف داشتند و می فرمایند:  من هرگز فکر نمی کردم که بعد از پیغمبر جریان را از اهل بیت پیغمبر بگیرند و این گونه عمل کنند. در خطبه ۶۷ هم حضرت امیرمومنان بعد از جریان سقیفه مطالبی در این زمینه هم فرمودند.  واشاره شد.
دکتر محمود ملکی در این نشست گفت: واکاوی تراث شیعی و آگاهی از چگونگی مواجهه گذشتگان و قدما با روایات و احادیث به آگاهی ما  از تراث و تاریخ اندیشه یاری می رساند.کتاب الکافی به لحاظ قدمت و جامعیت در صدر میراث حدیثی شیعه قرار دارد از این رو به گونه های پرداختن کلینی به غدیر می پردازیم تا زوایای این توجه روشن شود. متن حدیث «من کنت مولاه فعلی مولاه» هشت بار در شش حدیث آمده است سه حدیث در کتاب الحجه، یک حدیث در کتاب الصیام، یک حدیث در کتاب الحج و یک حدیث در روضه الکافی. در چهار حدیث، حدیث غدیر به صراحت نیامده است اما در باره واقعه غدیراست.
 دو حدیث در کتاب الحجه، یک حدیث در کتاب الایمان و الکفر و یک حدیث در کتاب الصیام.چهار حدیث دیگری نیز با غدیر مرتبط است که دوبار در روضه آمده است.
در مجموع ۱۶ بار در الکافی به حدیث غدیر پرداخته است در ۱۴ حدیث، پنج حدیث در کتاب الحجه، دو حدیث در کتاب الصیام، سه حدیث در کتاب الحج، یک حدیث در کتاب الایمان و الکفر و سه حدیث در روضه الکافی. این تنوع نشان می دهد که اهل بیت علیهم السلام یاد غدیر را در زمان ها و مکان های مختلف زنده نگه می داشته اند.
منبع: پژوهشکده اسلام تمدنی
کلمات کليدي
اخبار پژوهشکده اسلام تمدنی
 
امتیاز دهی
 
 

[Part_Lang]
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 202
Guest (PortalGuest)

پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي - دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم
مجری سایت : شرکت سیگما