پژوهشگر پژوهشکده اسلام تمدنی مطرح کرد:  ترویج سبک زندگی اسلامی گامی در راستای تحقق تمدن نوین اسلامی  حجت‌الاسلام علی الهی خراسانی، ترویج سبک زندگی اسلامی را گامی در راستای تحقق تمدن نوین اسلامی برشمرد.  به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ایسکا(پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)به نقل از اداره روابط عمومی پژوهشکده اسلام تمدنی، حجت‌الاسلام علی الهی خراسانی، مدرس حوزه علمیه و پژوهشگر گروه فقه کاربردی پژوهشکده اسلام تمدنی،  در چهارمین نشست از سلسله نشست‌های تبیین بیانیه گام دوم انقلاب با عنوان «راه‌های ترویج سبک زندگی اسلامی» که در محل تالار شیخ طوسی بنیاد پژوهش‌های اسلامی حرم مطهر رضوی برگزار شد، اظهار کرد: سبک زندگی به بیان ساده، شیوه‌ای از زندگی است  که جهان‌بینی‌ها، نگرش‌ها، ارزش‌ها و آداب زندگی را شامل می‌شود و شخص خود را از طریق سبک زندگی به جهان پیرامون خود معرفی می‌کند.

وی افزود: سبک زندگی همواره با انتخاب همراه است و اگر همراه  با انتخاب نباشد،  نمی‌توان به آن سبک زندگی گفت؛ انتخاب گاهی به سلیقه نیز تعبیر می‌شود و درواقع سبک زندگی یک نوع نظام ترجیح  پسند و اجتماعی است نه فردی.
الهی خراسانی ابراز کرد: سبک زندگی به‌شدت تحت تأثیر محیط و جامعه‌ای که فرد در آن زندگی می‌کند قرار دارد. اگر قصد ترویج  سبک زندگی اسلامی راداریم، باید محیط کلی جامعه را در نظر بگیریم و زیرساخت‌های این اقدام را در جامعه فراهم کنیم.
وی ادامه داد: یک نکته درباره سبک زندگی اسلامی این است که  روش عمده‌ای که در تبیین و تعریف سبک زندگی اسلامی اتفاق می‌افتد این است که سبک زندگی اسلامی با مجموعه‌ای از معارف و یا بخش‌هایی از فقه و رفتارهای اسلامی اشتباه گرفته می‌شود.

پژوهشگر گروه فقه کاربردی پژوهشکده اسلام تمدنی عنوان کرد: اگر ما سبک زندگی اسلامی را مجموعه‌ای از معارف و روایات اسلامی بدانیم، درواقع روش اخباریگری را در پیش‌گرفته‌ایم. درصورتی‌که سبک زندگی به مجموعه‌ای از رفتارهای دینی گفته می‌شود که برگرفته از این منابع است. 
وی ترویج سبک زندگی اسلامی را گامی در جهت تحقق تمدن نوین اسلامی دانست و بیان کرد: ما در بحث نظری با یک خلأ عمده مواجه هستیم و ناظر بر منابع علمی مانند پژوهش‌ می‌توانیم به این امر دست پیدا کنیم که سبک زندگی اسلامی چگونه در زندگی افراد جامعه نمود پیدا می‌کند.

گفتنی است چهارمین نشست از سلسله نشست‌های تبیین بیانیه گام دوم انقلاب با عنوان «راه‌های ترویج سبک زندگی اسلامی» به همت مدیریت علم و فناوری معاونت علمی آستان قدس رضوی و با همکاری بنیاد پژوهش‌های اسلامی این آستان مقدس در تالار شیخ طوسی ساختمان بنیاد پژوهش‌های اسلامی حرم مطهر رضوی برگزار شد.
منبع: پژوهشکده اسلام تمدنی
کلمات کليدي
حجت الاسلام علی الهی خراسانی, پژوهشکده اسلام تمدنی
 
امتیاز دهی
 
 

[Part_Lang]
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 464
Guest (PortalGuest)

پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي - دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم
مجری سایت : شرکت سیگما