اعضای هیات علمی
شبکه های اجتماعی
ایتا
کانال رسمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
نشر دیجیتال پژوهشگاه (پژوهان)
کتابخانه دیجیتالی دفتر تبلیغات اسلامی
دانشنامه اهل بیت علیهمالسلام
همکاریهای علمی و بینالمللی
پژوهشکده فلسفه و کلام
همایش جاودانگی نفس در اسلام و مسیحیت
پژوهشکده الهیات و خانواده
پژوهشکده مدیریت اطلاعات (کانال مدیریت دانش)
ایتا
پژوهشکده مدیریت اطلاعات (کانال پژوهشیار ویژه اعضای هیأت علمی و محققین)
پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن
همایش ملی بررسی آرای تفسیری علامه محمدهادی معرفت
پژوهشکده تاریخ و سیره
سایت دانشنامه اهل بیت (ع)
اینستاگرام
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
نشر دیجیتال پژوهشگاه (پژوهان
)
دسترسی سریع
درباره پژوهشگاه
معرفی پژوهشگاه
پژوهشکدهها و مراکز
گروههای پژوهشی
هیأت علمی
ساختار و بخشها
جوایز و افتخارات
آثار و محصولات
کتب
نشریات
محصولات نرمافزاری
فروشگاه الکترونیک پژوهشگاه
امور هیأتعلمی
فهرست هیأتعلمی
فهرست محققین رسمی
پست الکترونیک هیأت علمی
پژوهشکدهها
تاریخ و سیره اهل بیت(ع)
علوم و اندیشه سیاسی
فقه و حقوق
فلسفه و کلام
مهدویت و آیندهپژوهی
فرهنگ و معارف قرآن
اسلام تمدنی
مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی
الهیات و خانواده
اخلاق و معنویت
مطالعات تمدنی و اجتماعی
مراکز
احیای آثار اسلامی
همکاری های علمی و بین الملل
ادارات
فناوری اطلاعات
کتابخانهها و پایگاهها
نشر دیجیتال پژوهان
پرتال جامع علوم و معارف قرآن
پایگاه مدیریت اطلاعات علوم اسلامی
کتابخانه های پژوهشگاه
کتابخانه دیجیتال پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی
کتابخانه دیجیتال دفتر تبلیغات اسلامی
مطالعات عدالت اجتماعی
ویکی علوم اسلامی
دانشنامه اهل بیت علیهم السلام
پرتال نشریات
کتابخانه پژوهشکده اسلام تمدنی
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (انگلیسی)
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (عربی)
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (اردو)
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ( ترکی استامبولی)
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ( فرانسوی)
لینکهای پژوهشی
پایگاه مجلات تخصصی
انجمنهای علمی پژوهشی
نشریات علمی معتبر وزارت علوم
پایگاههای آموزش عالی
اخبار پژوهشگاه
اخبار و اطلاعیهها
همایشها
گزارشهای تصویری
یادداشتها و مقالات
گفتگوهای علمی
ارتباط با ما
ارتباط با حوزه ریاست و روابط عمومی
ارتباط با رئیس پژوهشگاه
ارتباط با روابط عمومی
ارتباط با امور هیأت علمی
درخواست همکاری علمی پژوهشی
درخواست رزرو سالن همایشها
دفتر تلفن پژوهشگاه
خدمات فناوری اطلاعات
اتوماسیون اداری مالی
پست الکترونیک کارمندان
چند رسانه ای
تلویزیون پژوهش
رادیو پژوهش
صفحه اختصاصی آپارات
جوایز و افتخارات
انتخاب دو اثر پژوهشگاه در جشنواره بین المللی فارابی
کسب لوح تقدیر کتاب مهدویت و سیاست های فرهنگی ترویج آن در جمهوری اسلامی
کسب لوح تقدیر کتاب الگوهای علم سیاست در حکمت متعالیه
کسب لوح تقدیر کتاب شیوه مواجهه معصومان علیهم السلام با اختلافات همسران
کسب لوح تقدیر کتاب مواجهه امامان شیعه و اباحه گری
کسب لوح شایسته تقدیر کتاب جریان شناسی تفاسیر و برداشت های سیاسی از قرآن کریم در انقلاب اسلامی
بيشتر
فارسی
العربية
English
اردو
Türkçe
Français
EN
| AR
| FA
معرفی پژوهشگاه
درباره پژوهشگاه
پژوهشگاه در یک نگاه
هیأت امنا
ساختار سازمانی
بیوگرافی رئیس فعلی پژوهشگاه
روسای پیشین پژوهشگاه
اعضای هیأت علمی
حوزه ریاست
حوزه ریاست و روابط عمومی
مرکز همکاری های علمی و بین المللی
اداره امور هیأت علمی
هیأت اجرایی جذب
گروه برنامهریزی و بودجه
اداره حراست
اداره نشر
اداره فناوری اطلاعات
معاونت پژوهشی
معرفی معاونت پژوهشی
معرفی معاون پژوهشی
اداره کتابخانهها و اسناد
گروه برنامهریزی، نظارت و ارزیابی پژوهشی
اداره نشریات
معاونت منابع انسانی و پشتیبانی
معرفی معاونت منابع انسانی و پشتیبانی
معرفی معاون منابع انسانی و پشتیبانی
اداره منابع انسانی
اداره امور پشتیبانی
اداره امور مالی
| پژوهشکده ها و مراکز
پژوهشکده ها
پژوهشکده فلسفه و کلام
پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی
پژوهشکده مدیریت اطلاعات ومدارک اسلامی
پژوهشکده اخلاق و معنویت
پژوهشکده الهیات و خانواده
پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی
پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن
پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت (ع)
پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی
پژوهشکده اسلام تمدنی
پژوهشکده فقه و حقوق
مراکز
مرکز احیای آثار اسلامی
مرکز همکاری های علمی و بین الملل
| گروه های علمی
گروه های علمی
سازماندهی اطلاعات و مدارک
اشاعه اطلاعات و دانش
الهیات تطبیقی
اخلاق اجتماعی
مطالعات خانواده
کتاب شناسی و نسخه شناسی
تصحیح و احیای آثار اسلامی
مطالعات تمدنی
مطالعات فرهنگی اجتماعی
مطالعات عدالت اجتماعی
مسائل فقهی و حقوقی
فقه کاربردی
حکمت و کلام جدید
قرآن و مطالعات اجتماعی
هنر و تمدن اسلامی
فلسفه سیاسی
فقه سیاسی
علوم سیاسی
تدوین سازمان های دانش
جریان شناسی مهدویت
آینده پژوهی دین و دینداری
فلسفه
کلام
فلسفه اخلاق
اخلاق
تربیت
اسلام و مطالعات معنویت
فلسفه فقه و حقوق
دانش های وابسته به فقه
دائره المعارف های قرآنی
فرهنگ نامه های قرآنی
تفسیر قرآنی
علوم قرآنی
مطالعات تطبیقی
تاریخ تشیع
سیره اهل بیت(ع)
فرهنگ و تمدن اسلامی
دانشنامه اهل بیت(ع)
مهدویت پژوهی
| آثار و محصولات
فهرست آثار
فهرست آثار
فهرست آثار برگزیده
معرفی مجلات
خرید آثار
نشر دیجیتال پژوهشگاه
پرتال نشریات
فروشگاه نشر پژوهشگاه
فروشگاه اصلی و نمایندگی های فروش
پایگاه های وب
پایگاه مدیریت اطلاعات علوم اسلامی
کتابخانه دیجیتال دفتر تبلیغات
دانشنامه اهل بیت(ع)
پرتال جامع علوم و معارف قرآن
| طرح های پژوهشی
طرح های پژوهشی
طرح های در دست انجام
طرح های انجام شده
موسوعه ها
موسوعه علامه شرف الدین
موسوعه علامه بلاغی
موسوعه شهید اول
موسوعه شهید ثانی
بیشتر
کلان پروژه ها
دائره المعارف قرآن کریم
دانشنامه اهل بیت (ع)
سیاست متعالیه
اندیشه سیاسی شیعه
نفس و بدن
بیشتر
فرهنگ نامه
بیشتر
اصطلاحنامه ها
بیشتر
| قطب های فکری فرهنگی
قطب بنیادهای نظری و
نظام متقن علوم اسلامی و انسانی
معرفی
میز اسلامی سازی علوم انسانی
میز توسعه و توانمند سازی علوم اسلامی
میز آموزش و پرورش
قطب تعمیق ایمان دینی و مبارزه با
جریانها و فرق انحرافی
معرفی
میز توسعه و تعمیق فرهنگ قرآن
میز توسعه و تعمیق باور دینی
میز وهابیت
کارگروه مقابله با فرق انحرافی
قطب نظام سیاسی و اجتماعی
اسلام و ایران
معرفی
میز نظام سیاسی جمهوری اسلامی
میز مسائل اجتماعی اسلام و ایران
میز تمدن اسلامی
قطب اخلاق، خانواده
و سبک زندگی
معرفی
میز تحکیم نظام خانواده
میز سبک زندگی اسلامی
میز اخلاق
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
>
مطالب مرتبط
زهیر دهقانی آرانی بیان کرد:
ظهور چند مدعی در ممالک اسلامی؛ دلیل توجه مستشرقان به مهدویت
پژوهشگر مهدویت ضمن اشاره به نقطه آغاز مهدویتپژوهی در میان مستشرقان تصریح کرد: خاستگاه اولیه توجه ویژه مستشرقان به مهدویت به ۱۵۰ سال قبل برمیگردد و علت این مسئله ظهور چند مدعی مهدویت در ممالک اسلامی بود.
به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به نقل از خبرنگار ایکنا، نشست علمی «سیر تحول آراء مستشرقان در موضوع مهدویت» با سخنرانی حجتالاسلام والمسلمین زهیر دهقانی آرانی، پژوهشگر مهدویت روز یکشنبه ۲۸ خرداد در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد که گزیده آن را در ادامه میخوانید؛
مهدویت موضوع کلامی است اما عقیده بینارشتهای است یعنی مهدویت یک بخشش کلام است، جنبههای دیگری هم دارد مثل جنبه قرآنی و حدیثی و حتی سیاسی و اجتماعی. مستشرقان کمتر به بعد کلامی باورهای ما کار دارند و بیشتر نگاه تاریخی دارند. پس اینکه توقع داشته باشیم مباحث آنها مثل ما الفبای عقلی نقلی داشته باشد اینطور نیست و نگاهشان متفاوت است.
چون بحث سیر تحول است باید یک نور وسیعی به کل حیطه کار مستشرقان بیندازیم و ببینیم این مسیر پر پیچ و خم چگونه توسط مستشرقان طی شده و نظراتشان چه تغییر و تحولی داشته است. من حدودا ۲۳۰ مستشرق را رصد کردم که میتوانیم تعبیر مهدویتپژوه را به آنها اطلاق کنیم یعنی اظهار نظری درباره مهدویت داشتند. طبیعتا نه همه آنها منابعشان در دسترس است و نه همهشان آدمهای مهمی هستند و شاید حدود ۷۰ نفر آنها حرفهای مهم دارند.
نکته دیگر اینکه مهدویتی که میگوییم مهدویت عام است یعنی شامل همه جنبههای مرتبط با مهدویت هست و فقط شامل مهدویت خاص حضرت مهدی(عج) با نگاه شیعه نیست. این جنبهها از خاستگاه مهدویت شروع میشود و تا فرقههای منشعب شده و فرقههای انحرافی و علائم ظهور و ... امتداد دارد. پس اگر کسی که روی یکی از فرقهها کار کرده در شمار مهدویتپژوهان آوردیم تعجب نکنید.
انقلاب اسلامی، نقطه عطفی در مهدویتپژوهی
من در سیر تحول آرای مستشرقان به چهار دوره رسیدم. در بحث استشراق دورهبندیهایی صورت گرفته است و افراد مختلف با نگاه مختلف دورهبندی کردند من هم به چهار دوره رسیدم. در این چهار دوره باید سه نقطه عطف داشته باشیم یعنی چه شد که این دوره با دوره بعد متفاوت شد. مثلا یکی از نقاط عطف، انقلاب اسلامی بوده است که به واسطه آن تغییر کلی در اسلامپژوهی، شیعهپژوهی و مهدویتپژوهی اتفاق افتاد.
در این جلسه به دوره اول و دوم خواهیم پرداخت. اگر بخواهیم اولین نقطه ورود غربیان به مهدویتپژوهی را پیدا کنیم طبیعتا باید توجه داشته باشیم که این مسئله از فضای کلی استشراق و اسلامپژوهی جدا نیست و باید در همان فضا بحث شود و انگیزهها و افراد مشترک است. در اینجا هم انگیزههای تبشیری، سیاسی، اقتصادی و مذهبی وجود دارد.
خاستگاه اولیه توجه ویژه مستشرقان به مهدویت به ۱۵۰ سال قبل برمیگردد یعنی نیمه دوم قرن نوزدهم چون قبل از این زمان متن مکتوب قابل توجهی در این زمینه نداریم و عمده توجه در این زمان رخ داد. دلیل این امر چه بوده است؟ ظهور چند مدعی مهدویت در ممالک اسلامی. این دوره مصادف با استعمار قدیم یعنی حضور غربیان در ممالک اسلامی است. در این دوره ظهور مدعیان مهدویت یکباره توجه غربیان به مهدویت را جلب کرد.
مدعیان مهدویت سه نفر بودند: میرزا غلام احمد قادیانی، سیدعلیمحمد شیرازی یا همان باب و محمد احمد سودانی معروف به مهدی سودانی. استناد مهدی سودانی به روایت نبوی بود که مهدی از خارطوم ظهور میکند. پنج سال دامنه قیام او است ولی توانست توجه غربیان را به خودش معطوف کند به نحوی که حدود ۷۰ کتاب فقط درباره مهدی سودانی نوشته میشود. یک دلیلش نزدیکی او به اروپا است و دلیل دیگرش کار سودانی است. سودانی با لشکر انگلیس درگیر شد و آنها را شکست داد و ادعایش به نوعی رنگ واقعیت گرفت لذا این سوال برای غربیها مطرح شد که مهدی کیست. هنوز مهدی سودانی زنده بود که پروژههای تحقیقاتی برای سودانی شکل گرفت. اولین کسی که به صورت تخصصی در این زمینه کار کرد «جیمز دارمستتر» فرانسوی بود. او کتابی به نام «مهدی از صدر اسلام تا قرن سیزدهم هجری» نوشت. با توجه به اینکه اولین کار، کار سختی است ولی این کتاب نشان میدهد نویسنده اهل مطالعه و تحقیق بوده است.
من اگر بخواهم تعدادی از مستشرقان سرشناس را نام میبرم میتوانم به اسنوک هورگرونیه، فان فلوتن، مارگلیوث، ایگناس گلدزیهر، دوایت دونالدسون، دی بی مک دونالد اشاره کنم. اینها مهدویتپژوهان سرشناس این دوره هستند. از جمله ویژگیهای این دوره پررنگ بودن اهداف مذهبی، سیاسی و نظامی در مطالعات است. مراکز اسلامی در این دوره فعال نبودند. ضعف منابع در کار مستشرقان این دوره خیلی به چشم میخورد. همچنین بیشترین نوشتههای این دوره درباره مدعیان مهدویت است.
دوره دوم مهدویتپژوهی پس از جنگ جهانی
دوره دوم بعد از جنگ جهانی دوم آغاز شد و تا انقلاب اسلامی ادامه داشت. نقطه عطف اول، جنگ جهانی دوم بود. جنگ جهانی دوم که تمام شد در غرب آرامش حاکم شد و دوباره مراکز علمی فعالیت خود را آغاز کردند. در این دوره حضور فیزیکی غربیان در ممالک اسلامی کمرنگ شد. نقش مذهب در کارهای مستشرقان کمتر شد و حتی کلیسا اسلام را به رسمیت شناخت. این اتفاقات مصادف شد با دوره جدید استشراق که سایه آن بر مهدویتپژوهی افتاد. در این دوره افرادی ظهور کردند که اهداف سابق را نداشتند. عامل دیگر بالا آمدن مراکز اسلامی بود. در نتیجه منابع بیشتری در اختیار غربیان قرار گرفت و مستشرقان همدلانهتر به اسلام نگاه کردند.
ما مستشرقان را دورهبندی میکنیم بر این اساس است که آنها عمدهترین کار خود را در کدام دوره انجام دادهاند لذا بر همین اساس، آن شخص را در آن دوره قرار میدهیم والا برخی در همه دورهها زنده بودند. مهمترین مستشرقان این دوره عبارت بودند از: لوئی ماسینیون، همیلتون گیب، هانری کربن، مونتگمری وات، مارشال هاجسون، ژورف الیاش، اسکارسیا.
در این دوره کمکم به دلیل پوستاندازی جریان استشراق، مهدویتپژوهی متحول شد و پای مستشرقان شیعهپژوه هم به میدان باز شد. در این دوره نظرات کیفیتر میبینیم، رجوع به منابع شیعه پررنگتر میشود و توجه به مهدویت در شیعه اوج میگیرد. ویژگی خاص دیگری که در این دوره مشاهده میشود نیز ورود مستشرقان اسرائیلی بوده است.
منبع:
خبرگزاری ایکنا
کلمات کليدي
پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی
امتیاز دهی
پاسخ
نام
پست الكترونيک
وب سایت
متنی که در تصویر می بینید عینا تایپ نمایید
نظر
مطالب مرتبط
پربازدید ترین مطالب
مطالب مرتبط
«مراقبت معنوی ضمن گروه طب تسکینی اصفهان»
هشتمین پیش نشست همایش بین المللی مطالعات اخلاق در اسلام و مسیحیت، با موضوع اخلاق محبت ورزی
شماره ۱۰۹ فصلنامه علمی ـ پژوهشی «نقد و نظر» منتشر شد
خودگرایی اخلاقی از خودگرایی روانشناختی استخراح نمیشود
هفتمین پیشنشست همایش مطالعات تطبیقی اخلاق در اسلام و مسیحیت
لزوم جمع بین دو دسته روایات ائمه(ع) در زمینه قرائت قرآن کریم
مهمترین ویژگی شیخ صدوق محکم کردن دل مردم به ایمان و زدودن شبهات بود
استدلال مخالفان رمان دینی چیست؟
کرسی ترویجی «اینهمانی شخصیت و نفس؛ مشکلات و پاسخها»
نشست علمی « جایگاه ابواسحاق نوبختی در تاریخ کلام امامیه»
پربازدید ترین مطالب
[Part_Lang]
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه:
136
Guest (PortalGuest)
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي - دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم
مجری سایت :
شرکت سیگما