رئیس پژوهشگاه علوم وفرهنگ اسلامی تبیین کرد: تفاوت امنیت در جامعه اسلامی با جامعه شرک آلود حجت الاسلام لک زایی گفت: بزرگترین فرق امنیت در تمدن اسلامی با تمدن شرک آلود، این است که در تمدن اسلامی علاوه بر تمدن بقای دنیوی بقای اخروی هم تعریف می شود، ولی در تمدن شرک آلود حرفی از بقای اخروی نیست.  به روابط عمومی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به نقل از  خبرنگار خبرگزاری حوزه از اصفهان، حجت‌الاسلام والمسلمین نجف لک زایی، ظهر امروز در نشست علمی برخط «امنیت و تمدن» از سلسله نشستهای علمی «رویکرد تمدنی در مسائل راهبردی»، اظهار داشت: برخی تمدن را در مقابل توحش به کار می برند، ولی اساساً دین عقل، تفکر و تمدن در ارتباط با انسان مطرح می‌شود و در مورد دیگر مخلوقات خدا مطرح نمی‌شود.

رئیس پژوهشگاه علوم وفرهنگ اسلامی افزود: انسان هم از قابلیت عقل و هم تعقل به معنی به کارگیری عقل و دانش و تجربه در زندگی و ساماندهی زندگی به نحوی که امر دنیا و آخرت ما تضمین و تامین شود، برخوردار است.

وی بیان کرد: تمدن یعنی ما دین را در منظومه کامل خود با رویکردی جامع در زندگی عملی در عرصه های مختلف زندگی به کار ببریم.

لک زایی با بیان اینکه نگاه ما به تمدن با رویکرد دینی است، گفت: در مسأله تمدن ما به دنبال به کار گیری دین در زندگی روزمره خود در ابعاد مختلف هستیم.

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ادامه داد: آنچه انسان را به حرکت وا می‌دارد دو دسته است، یکی محرک های معرفتی و دانشی یا برخاسته از معرفت‌های کاذب و وهمیات است، گاهی افراد خیال می‌کنند به معرفت رسیده‌اند در حالی که دچار توهم شده‌اند، دسته دیگر محرک‌های انگیزشی است که برخاسته از امیال یا ناخواستنی‌ها خواهد بود.

 لک زایی با بیان اینکه تمدن در نگاه توحیدی اسلامی به معنای تجلی دین با همه ظرفیت‌ها در تمام شئون زندگی انسان است، اظهار کرد: تمدنی که ما داریم وقتی در همه شئون زندگی ورود کند، اسلامی خواهد بود، به همین خاطر است که تمدن کلان‌ترین و بزرگترین سامانه زیست است که بشر موفق به ساخت آن شده است.

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، تجلی دین در قرآن را مصداق مفهوم ملت دانست و خاطرنشان کرد: دعوای ما در سطح بین الملل دعوای تمدنی است؛ دین در قرآن کریم معنای بسیار دقیقی دارد، در ریشه شناسی و واژه شناسی دین در قرآن کریم به این مفهوم می‌رسیم که جوهره دین به معنای فرمانبرداری است، انسان، فرمانبردار از مرکز قدرت است اما مهم این است که از چه کسی فرمانبرداری می‌کند.

وی ادامه داد: انسان ضعف‌هایی دارد و به همین دلیل نیازمند مرکز قدرت است، مهم این است مقام قدرت را چه چیزی ببینیم، اسلام می‌گوید مرکز قدرت خداوند متعال است. خداوند مالک روز قیامت است و در دنیا هر کار کنیم در روز قیامت نسبت به آن پاسخگو خواهیم بود، تنها قدرتی که مالک روز قیامت است خداوند و تنها کسی که باید از او اطاعت کنیم خداوند است.

 لک زایی با اشاره به نقش تمدن در زندگی انسان، اذعان داشت: تمدن به ما می‌گوید اگر در تمام شئون زندگی خود تابع خداوند هستیم و شرک زمینه‌ای برای بروز و ظهور نداشته باشد، دارای تمدن اسلامی خواهیم بود.

وی به معنای امنیت در تمدن اسلامی اشاره کرد و گفت: امنیت در تمدن توحیدی و اسلامی با امنیت در تمدن شرک آلود متفاوت است، امنیت در تمدن اسلامی علاوه بر بقای دنیایی با بقای اخروی هم تعریف می شود ولی در تمدن شرک آلود حرفی از امنیت اخروی وجود ندارد.

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان اینکه در تمدن شرک آلود تنها تأمین منافع ملی در نظر گرفته می‌شود، تصریح کرد: یک تمدن شرک آلود هرقدر بتواند استعمار کند مانند انگلیس و فرانسه و آمریکا، دریغ نخواهد کرد، همانگونه که بسیاری از این کشورهای غربی با توحش و استعمار توانسته‌اند به رشد و پیشرفت برسند، در موزه پاریس جمجه مردم الجزایر که توسط فرانسوی‌ها کشته شده‌اند نگهداری می‌شود و مکرون با وقاحت می‌گوید بابت این موضوع حاضر به عذرخواهی نیستیم.

 لک زایی، تمدن شرک آلود را مانند توحش فرعونی توصیف کرد و افزود: آمریکا وقتی ژاپن را با بمب اتم مورد هدف قرار داد که ژاپن اعلام کرد تسلیم شده است، مادامی که ژاپن مقاومت می‌کرد، چنین کاری نکردند و حاصل این مسأله این بود که تا به امروز ژاپن تابع قانون اساسی است که آمریکا برای آنها تعیین کرده است و از جنگ جهانی تا به امروز تحت سیطره و اشغال آمریکا هستند.

وی ادامه داد: انسان‌ها از دولت اطاعت می‌کنند، چون به امنیت نیاز دارند، قدرت اصلی خداوند متعال است و اگر متکی به قدرت الهی نباشیم امنیت ما به صورت واقعی تأمین نخواهد شد، در دنیا اگر به دستورات الهی عمل نکنیم امنیت ما به صورت واقعی تأمین نخواهد شد.

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی امنیت را دستاورد تمدن اسلامی دانست و تصریح کرد: انسان مؤمنی که مطیع خدا و رسول و امام و فقیه جامع الشرایط باشد به آسایش و آرامش خواهد رسید، این موضوع در سوره‌های مختلفی از قرآن کریم مطرح شده است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: تعالیم قرآنی و اسلامی به ما می‌گوید امینت با کفر و شرک و ظلم به دست نخواهد آمد،  حتی اگر در دنیا بتوان با ظلم و توحش امنیت دنیایی را تأمین کرد، قطعا امنیت ما در آخرت از دست خواهد رفت، امنیت ما باید در دنیا و آخرت تأمین بشود.

 لک زایی با اشاره به اینکه امنیت اقتصادی جامعه و مردم در اسلام مهم است، اظهار کرد: اسلامی می‌گوید اگر کسی نه از سر گرسنگی و اضطرار بلکه شغل او دزدی بود و به اموال مردم تعرض کرد، باید دست او را قطع کرد؛ خداوند متعال در مسأله امنیت قوانینی وضع کرده است که با اجرای آنها امنیت همه تأمین خواهد شد و لازمه این موضوع پایبندی به احکام اسلامی است.

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان اینکه نباید ایمان ما آغشته به ظلم بشود تا امنیت ما محفوظ بماند، تصریح کرد: کسی که به دیگران و یا حتی به خودش از طریق نافرمانی از دستورات دین ظلم کند، امنیت خود را به خطر انداخته است؛ یکبار برای همیشه باید احکام الهی را از منظر امنیت به مردم توضیح بدهیم و به درستی تشریح کنیم، مردم درک درستی از مسأله امنیت دارند.

وی به اهمیت موضوع امنیت در سوره‌های مختلف قرآن کریم اشاره کرد و گفت: در سوره مبارکه انعام آیات ۷۴ تا ۹۰ به مسأله امنیت اختصاص داده شده است، در این آیات از مردم سؤال می‌شود چه کسی برای داشتن امنیت حق بیشتری دارد؟ کسی که پیرو خداوند و دستورات الهی است یا کسی که از نمرود پیروی می کند؟ در حقیقت می‌گوید تمدن توحیدی مستحق امنیت است یا تمدن متوحش و شرک آلودی که اهل ظلم و فساد است؟

لک زایی اذعان کرد: قرآن می فرماید در تاریخ اقوام و گروه‌هایی بسیار قوی‌تر از مشرکین عربستان بوده‌اند که خداوند آنها را نابود کرده است و در این زمینه فرعونیان را مثال می‌زند و به ماجرای عبور حضرت موسی و یارانش از نیل و نابودی فرعون در این مسیر اشاره می‌کند.

وی با بیان اینکه استبداد رضاخانی امنیت را از مردم گرفته بود و بانوان می‌ترسیدند که حجاب داشته باشند، اظهار کرد: بسیاری از علما و بزرگان ما تبعید، شکنجه، زندانی و حتی شهید شدند، اما همانطور که قرآن کریم به ما قول داده بود در نهایت ظالمان نابود شده و ما پیروز شدیم،  در ماجرای طبس بنی صدر آماده باش‌ها را لغو کرده بود و همه در خواب بودند اما نیروهای آمریکایی وارد کشور ما شدند و برنامه ریزی دقیق و تجهیزات بسیاری داشتند اما در نهایت نابود شدند و امنیت ما از سوی خداوند متعال تأمین شد.

 لک زایی با اشاره به آیاتی از سوره مبارکه انفال، تصریح کرد: مؤمن در قرآن کریم به دو معنی است، وقتی به خداوند مؤمن گفته می‌شود یعنی کسی که امنیت می‌دهد اما وقتی پیرامون انسان از لفظ مؤمن استفاده می‌کنیم یعنی کسی که صاحب امنیت شده است،  انسان مؤمن کسی است که مطیع و تابع و همواره در حال اطاعت از خداوند متعال است.
منبع: خبرگزاری حوزه
کلمات کليدي
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی, حجت الاسلام دکتر نجف لک زایی
 
امتیاز دهی
 
 

[Part_Lang]
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 374
Guest (PortalGuest)

پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي - دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم
مجری سایت : شرکت سیگما