آیت‌الله رمضانی تشریح کرد؛ چه کسانی جایز به تبلیغ دین نیستند عضو هیئت‌ علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفاع هوشمندانه از دین مبین اسلام را دارای سه مقوّم دانست و گفت: آگاهی جامع و کامل از دین، شجاعت و شهامت و خالی بودن از حب و بغض سه شرط اصلی برای فعالیت در زمینه دفاع از اسلام است. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ایسکا (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ) به نقل از خبرگزرای  ایکنا، دفاع از دین مبین اسلام که امروزه در انقلاب اسلامی و به تبع آن در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران تبلور یافته است، یکی از موضوعات بسیار مهمی است که همواره مورد تأکید امام راحل عظیم‌الشأن(ره)، مقام معظم رهبری و علمای اعلام دین بوده است. هجمه شدید استکبار جهانی علیه اسلام ناب راستین که نور آن در جهان امروز از سوی جمهوری اسلامی ایران ساتع می‌شود، دلیل محکمی برای دفاع از این شریعت حقه الهی در برابر دنیای استکبارزده غرب و نیز داعیه‌داران اسلامی است که تنها نامی از این آخرین دین الهی را در گفتار و عمل خود نشان می‌دهند.

البته دفاع از اسلام نیز خود مراتب و شرایطی دارد که باید رعایت شود. یکی از این مراتب، ضرورت دفاع هوشمندانه از دین مبین است. امروزه بسیاری از افراد هستند که در لباس‌های مختلف و حتی در کسوت روحانیت ادعای حرکت در این مسیر را دارند، اما خواسته یا ناخواسته به گونه‌ای عمل می‌کنند که نه تنها حرف و عمل ایشان موجب دفاع از دین و آرمان‌های اسلامی شکل گرفته از آن همچون انقلاب اسلامی و نظام مقدس جمهوری اسلامی نمی‌شود، بلکه عملکرد ایشان نتیجه معکوس داشته و موجب ریختن آب به آسیاب دشمنان شده است.

یکی از کسانی که در طول حیات مبارک خود توانست تا با عمل و گفتاری برگرفته از آیات الهی قرآن کریم، چگونگی دفاع هوشمندانه از اسلام ناب را به دیگران بیاموزد، سردار شهید حاج قاسم سلیمانی(ره) بود. سردار شهید سلیمانی در فرازی از وصیت‌نامه خود چنین بیان می‌کند که «وصیت می‌کنم اسلام را در این برهه که تداعی یافته در انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی است، تنها نگذارید. دفاع از اسلام نیازمند هوشمندی و توجه خاص است. در مسائل سیاسی آنجا که بحث اسلام، جمهوری اسلامی، مقدسات و ولایت‌فقیه مطرح می‌شود، این‌ها رنگ خدا هستند؛ رنگ خدا را بر هر رنگی ترجیح دهید».

در آستانه سالگرد شهادت سردار دل‌ها سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی، بررسی موضوع دفاع هوشمندانه از دین مبین اسلام، یکی از موضوعاتی است که ایکنا بدان می‌پردازد تا گامی در جهت عمل به وصیت این سردار رشید اسلام بردارد.

آیت‌الله حسن رمضانی، استاد حوزه و دانشگاه و عضو هیئت‌ علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، در گفت‌وگو با ایکنا، در رابطه با بررسی موضوع چگونگی دفاع هوشمندانه از اسلام و راهکارهای مربوط به آن اظهار کرد: دفاع هوشمندانه از دین مبین اسلام دارای سه مقوّم است که بخش نخست آن آگاهی جامع و کامل از دین است. کسی که از دین و تمام شئون وابسته به آن و نیز لایه‌های مختلف معارف دینی از عقاید گرفته تا اخلاق و فقه آگاهی داشته باشد، اولین گام را برای دفاع هوشمندانه از دین برداشته است.

وی ادامه داد: گام دوم در بررسی موضوع دفاع هوشمندانه از دین، مسئله شجاعت و شهامت است. ممکن است فردی از لایه‌های مختلف دینی آگاهی کامل داشته باشد، اما از شجاعت و شهامت لازم برای دفاع از این معارف برخوردار نباشد و نتواند در مواقع خوف و خطر و زمان‌هایی که لازم است تا برای دفاع از دین با قوت و شجاعت وارد میدان شود، تصمیم مناسب را اتخاذ کند.

آیت‌الله رمضانی بیان کرد: فردی که شهامت لازم برای دفاع از دین مبین را نداشته باشد، حتی اگر اشراف کاملی نسبت به معارف دین و سطوح مختلف آئین اسلام داشته باشد نیز نمی‌تواند آنچه را که به خوبی از دین فهمیده است، در وقت مقتضی به منصه ظهور برساند و برای دفاع از آن به مرحله اجرا درآورد.

عضو هیئت‌ علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در رابطه با مقوم سومی که باید در دفاع از دین مد نظر داشت، تصریح کرد: شخصی که قصد دفاع هوشمندانه از دین دارد، باید از هرگونه حب و بغض و افراط و تفریط نسبت به گرایش‌ها و مسائلی که ممکن است نظر و عمل فرد را به خود منعطف کند، خالی باشد.

وی افزود: چنین انسانی که دارای این سه مقوم برای دفاع از دین باشد، صادقانه و بی قصد و غرض وارد میدان عمل می‌شود و صرفاً برای رضای خدا کار می‌کند. این فرد می‌تواند در بزنگاه‌های حساس و زمان‌هایی که بسیاری از دشمنان کینه‌توز اسلام نسبت به بدبین کردن جوامع مختلف به این دین مبین الهی اقدام می‌کنند، به گونه‌ای هوشمندانه از آن دفاع کنند.

آیت‌الله رمضانی در ادامه سخنان خود اظهار کرد: حتی اگر یکی از این سه مقومی که بیان و ارائه شد، در مدافعان از دین ضعیف بوده و یا وجود نداشته باشد، هیچ‌گونه دفاع هوشمندانه‌ای صورت نخواهد گرفت و دفاع افراد مختلف از دین تأثیری در سطح جامعه نخواهد داشت.

عضو هیئت‌ علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی کسانی که امروز به اسم دفاع از اسلام و دین اعمالی نادرست و خلاف واقع از خود نشان می‌دهند و رفتار آن‌ها نه تنها دفاع از دین نیست، بلکه نتیجه معکوس نیز می‌دهد را انسان‌هایی ساده‌اندیش، سطحی‌نگر و غیر عمیق دانست که عقاید و افکار ایشان در سطح بسیار پایین بوده و به تعبیر مقام معظم رهبری بصیرت لازم را ندارند.

وی ادامه داد: فردی که از بصیرت لازم برخوردار باشد و شرایط و مقتضیات زمان را به خوبی درک کند، به هیچ وجه چنین سخنانی به زبان نیاورده و آب به آسیاب دشمنان نمی‌ریزد. البته دلیل اصلی وقوع چنین رفتاری از سوی برخی از افراد، عدم درک صحیح و توجه به حقایق و مقتضیات زمان است که موجب می‌شود بعضی از اشخاص به دام شبهات افتاده و به بیراهه روند. این افراد گمان می‌کنند که در حال دفاع از دین هستند، حال آنکه در مسیر تأیید ظلم و مستکبران گام برمی‌دارند.

آیت‌الله رمضانی بیان کرد: سردار شهید حاج قاسم سلیمانی(ره) در دفاع هوشمندانه از دین مبین اسلام یادآور رشادت‌ها، ایثارگری‌ها و عقاید عمیق و گسترده حضرت حمزه سیدالشهدا(ع) عموی بزرگوار پیامبر گرامی اسلام(ص) بود. وجود مبارک سردار سلیمانی موجب دلگرمی جبهه حق و در رأس آن مقام معظم رهبری بود.

عضو هیئت‌علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان اینکه وجود امثال سردار شهید سلیمانی و نیز شهید چمران در تاریخ کشور ما بی‌نظیر هستند، افزود: این شهدای نورانی هم عمیق فکر می‌کردند و هم جسورانه و شجاعانه وارد میدان می‌شدند و بدون هیچ‌گونه حب و بغضی در راستای دین و دیانت و دفاع هوشمندانه از آن حرکت می‌کردند.

وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در رابطه با سردار شهید سلیمانی که فرمودند «شهید سلیمانی در گروه‌ها و باندهای سیاسی نبود اما عمیقاً انقلابی بود»، تصریح کرد: تنها چنین شخصیتی همانند شهید سلیمانی می‌تواند بر گرد خیمه ولایت بچرخد و منویات رهبری معظم انقلاب اسلامی را خوب درک کرده و به بهترین وجه اجرا کند.
منبع: خبرگزاری ایکنا
کلمات کليدي
اخبار پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن, حجت الاسلام حسن رمضانی
 
امتیاز دهی
 
 

[Part_Lang]
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 570
Guest (PortalGuest)

پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي - دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم
مجری سایت : شرکت سیگما