محمدرضا بهمنی تببین کرد: سواد رسانه ای به مثابه توانش اعتلای همزیستی انسانی سواد رسانه ای به مثابه توانش اعتلای همزیستی انسانی
1.    نگاهی به سیر تطور مواجهه کشور با تحولات فضای مجازی، چند رویکرد قابل شناسایی هست. 
•    رویکرد فناورانه و زیرساختی
•    رویکرد امنیتی و صیانتی
•    رویکرد اقتصادی و کسب و کاری
•    رویکرد فرهنگی و اجتماعی
در دوره های مختلف از دهه 70 به این سو، ساختارسازی و برنامه های مدیریت فضای مجازی، غالباً ترکیبی از این رویکردها را می¬توان شاهد بود. منتها در هر دوره، یک یا دو رویکرد غلبه داشته است. مثلا در دوره ای که شورای انفورماتیک در کشور شکل می گیرد، طبعاً سیاستگذاری ها و پروژه ها و حتی دست-اندرکاران ارشد آن را مبتنی بر رویکرد فناورانه می توان طبقه بندی کرد.
2.    از سوی دیگر، دوگانه فرصت-تهدید در مواجهه با تحولات فضای مجازی هم دوگانه¬ای بوده است که همواره رفت و برگشت بین دو سوی این دوگانه را شاهد بوده و هستیم. حتی ما شاهد بودیم که در اوایل ایام کرونا، عده ای کرونا را یک زمینه سازی برای تشدید نفوذ از طریق فضای مجازی توصیف کردند.
3.    از یک منظر تحلیلی، ویژگی دوره اخیر (مراد من 3 سال اخیر است) در سازماندهی و برنامه¬ریزی مواجهه با تحولات فضای مجازی (که با محوریت و راهبری شورای عالی و مرکز ملی فضای مجازی رخ داده است)، تلاش برای وزن دادن و تقویت رویکرد اقتصادی و رویکرد فرهنگی اجتماعی در مواجهه با تحولات فضای مجازی است. البته این به این معنی نیست که اقتضائات و الزامات فنی و امنیتی (که در شرایط جنگی و تحریم نیاز جدی¬تری به آن داریم) نادیده گرفته شده باشد.
4.    بنده معتقدم، ما نیاز داریم، در سیر تکاملی مدیریت و راهبری تحولات فضای مجازی، اتخاذ رویکرد تمدنی را جدی¬تر بگیریم. به نظرم، اهم ویژگی های (مفهومی – روشی) این رویکرد را این طور می توان برشمرد :
•    محوریت دادن به اعتلای الگوی همزیستی انسانی بر بسترهای نوین
•    راهبری و مدیریت فضای مجازی در مقیاس بازآفرینی الگوی حکمرانی
•    جامع نگری (یعنی الزامات و اقتضائات ابعاد مختلف را به صورت توأمان لحاظ کردن)
•    نظام واره گی (نظام ارتباطی و تأثیر و تأثر ابعاد مختلف و بازیگران مختلف را به صورت متوازن مدنظر قرار دادن)
•    آینده پردازی تحولات فضای مجازی
 5.    این مقدمه کوتاه را از این جهت عرض کردم که جایگاه مبحث سواد رسانه ای را به 3 ویژگی تبیین کنم:
    سواد رسانه ای را باید رکن انتقال به الگوی حکمرانی نوین بدانیم.
    سواد رسانه ای را باید لازمه اعتلای همزیستی انسانی در فضای مجازی بدانیم.
    سواد رسانه ای را باید لازمه صیانت، امنیت و اقتدار فرهنگی و اجتماعی در فضای مجازی بدانیم.
چراکه همزیستی انسانی متعالی و اقتدار فرهنگی و اجتماعی از الزامات حیاتی شکل¬گیری الگوی نوین حکمرانی و تمدن نوین اسلامی است. 
با این وصف، پرداختن به مسئله ارتقای سواد رسانه ای از مهمترین و ضروریترین فعالیت¬ها در عرصه مدیریت و راهبری فضای مجازی محسوب می¬شود. لذا اهمیت و جایگاه این همایش، که سومین دوره آن با همت و قبول زحمت عزیزان دانشگاه امام صادق و با محوریت استاد و فاضل فرهیخته جناب آقای دکتر بشیر برگزار شد، روشن تر می شود. 
به همین جهت است که مفهوم مرکزی این دوره از همایش، حکمرانی و سواد رسانه ای تعریف شد. و امیدواریم خروجی این هماش کمک ملموسی به توسعه و تقویت این مفهوم در حوزه سواد رسانه ای داشته باشد.
مرکز رسانه¬های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، با تصمیم واگذاری مدیریت علمی همایش به دانشگاه وزین امام صادق ع، در یک سال و نیم گذشته، با تشکیل کارگروه برنامه اقدام سواد رسانه ای با حضور اساتید و خبرگان عرصه ی سواد رسانه¬ای کشور، فعالیت های جدید دیگری را در حوزه سواد رسانه¬ای آغاز نموده است که بحمدالله به موازات برگزاری این همایش، به مرحله بهره¬برداری نزدیک می شوند. این فعالیت ها، که سه هدف مهمِ؛ گسترش تولید محتوای سواد رسانه‌ای، شبکه‌سازی و ترویج سواد رسانه‌ای و تدارک تمهیدات قانونی حقوقی سواد رسانه‌ای را مدنظر داشت، از اواخر سال قبل کلید خورده و انشاالله تا پایان سال جاری وارد مرحله اجرا خواهند شد.

اهم این فعالیت ها عبارتند از : 
1-    اختصاص دو سوم بودجه بند (چ) وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی (بند چ ماده 37 قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور) و تولید محتوا با همکاری سازمان صدا و سیما شامل:
o    تولید و پخش سریال چای نت (۲۰ قسمت)
o    تولید و پخش برنامه ترکیبی بین خطوط (۳۰ قسمت)
o    تولید و پخش ۵۰ موشن گرافی
2-    ایجاد بانک محتوا، بانک موضوعات و بانک کارشناسان در حوزه سواد رسانه ای و اطلاعاتی
3-    حمایت از برگزاری سومین نشست فعالان سواد رسانه ای کشور توسط استان البرز (تمام مقدمات انجام شده است و فقط اجرا باقی مانده است).
4-    حمایت از تولید محتوا با موضوع سواد رسانه¬ای و کرونا در فروردین ماه امسال
5-    حمایت از برگزاری پویش تولید محتوای سواد رسانه ای توسط استان کرمان (فراخوان اطلاع رسانی شده است).
6-    طراحی و تدارک تاسیس سامانه¬ی مشاوره ی ۲۴ ساعته ی سواد رسانه ای (کلینیک سواد رسانه ای)
7-    تدوین دستور العمل تکالیف سکوها، کارافزارها و رسانه های دیجیتال در حوزه سواد رسانه ای و ارائه به مرکز ملی فضای مجازی
8-    حمایت از تولید ۳۰۰ محصول چند رسانه ای در حوزه سواد رسانه ای و اطلاعاتی تا پایان سال جاری

مجدداً از همه عزیزانی که در دانشگاه امام صادق ع و سایر مراکز علمی و اجرایی در فرآیند طراحی و برگزاری این همایش وزین تشکر می کنم.

 
کلمات کليدي
محمدرضا بهمنی, اخبار پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی
 
امتیاز دهی
 
 

[Part_Lang]
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 394
Guest (PortalGuest)

پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي - دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم
مجری سایت : شرکت سیگما