اعضای هیات علمی
شبکه های اجتماعی
ایتا
کانال رسمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
نشر دیجیتال پژوهشگاه (پژوهان)
کتابخانه دیجیتالی دفتر تبلیغات اسلامی
دانشنامه اهل بیت علیهمالسلام
همکاریهای علمی و بینالمللی
پژوهشکده فلسفه و کلام
همایش جاودانگی نفس در اسلام و مسیحیت
پژوهشکده الهیات و خانواده
پژوهشکده مدیریت اطلاعات (کانال مدیریت دانش)
ایتا
پژوهشکده مدیریت اطلاعات (کانال پژوهشیار ویژه اعضای هیأت علمی و محققین)
پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن
همایش ملی بررسی آرای تفسیری علامه محمدهادی معرفت
پژوهشکده تاریخ و سیره
سایت دانشنامه اهل بیت (ع)
اینستاگرام
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
نشر دیجیتال پژوهشگاه (پژوهان
)
دسترسی سریع
درباره پژوهشگاه
معرفی پژوهشگاه
پژوهشکدهها و مراکز
گروههای پژوهشی
هیأت علمی
ساختار و بخشها
جوایز و افتخارات
آثار و محصولات
کتب
نشریات
محصولات نرمافزاری
فروشگاه الکترونیک پژوهشگاه
امور هیأتعلمی
فهرست هیأتعلمی
فهرست محققین رسمی
پست الکترونیک هیأت علمی
پژوهشکدهها
تاریخ و سیره اهل بیت(ع)
علوم و اندیشه سیاسی
فقه و حقوق
فلسفه و کلام
مهدویت و آیندهپژوهی
فرهنگ و معارف قرآن
اسلام تمدنی
مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی
الهیات و خانواده
اخلاق و معنویت
مطالعات تمدنی و اجتماعی
مراکز
احیای آثار اسلامی
همکاری های علمی و بین الملل
ادارات
فناوری اطلاعات
کتابخانهها و پایگاهها
نشر دیجیتال پژوهان
پرتال جامع علوم و معارف قرآن
پایگاه مدیریت اطلاعات علوم اسلامی
کتابخانه های پژوهشگاه
کتابخانه دیجیتال پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی
کتابخانه دیجیتال دفتر تبلیغات اسلامی
مطالعات عدالت اجتماعی
ویکی علوم اسلامی
دانشنامه اهل بیت علیهم السلام
پرتال نشریات
کتابخانه پژوهشکده اسلام تمدنی
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (انگلیسی)
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (عربی)
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (اردو)
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ( ترکی استامبولی)
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ( فرانسوی)
لینکهای پژوهشی
پایگاه مجلات تخصصی
انجمنهای علمی پژوهشی
نشریات علمی معتبر وزارت علوم
پایگاههای آموزش عالی
اخبار پژوهشگاه
اخبار و اطلاعیهها
همایشها
گزارشهای تصویری
یادداشتها و مقالات
گفتگوهای علمی
ارتباط با ما
ارتباط با حوزه ریاست و روابط عمومی
ارتباط با رئیس پژوهشگاه
ارتباط با روابط عمومی
ارتباط با امور هیأت علمی
درخواست همکاری علمی پژوهشی
درخواست رزرو سالن همایشها
دفتر تلفن پژوهشگاه
خدمات فناوری اطلاعات
اتوماسیون اداری مالی
پست الکترونیک کارمندان
چند رسانه ای
تلویزیون پژوهش
رادیو پژوهش
صفحه اختصاصی آپارات
جوایز و افتخارات
شبهجنبشهای معنوی؛ درآمدی بر پیشگیری و رهاسازی
کتاب «مسئولیت کیفری رانندگان وسایل نقلیه» به عنوان اثر «شایسته تقدیر» شناخته شد
برگزیده حوزه مطالعات تمدنی-دکتر رسول نوروزی
برگزیده حوزه مطالعات تمدنی-دکتر حبیب الله بابایی
انتخاب دو اثر پژوهشگاه در جشنواره بین المللی فارابی
کسب لوح تقدیر کتاب مهدویت و سیاست های فرهنگی ترویج آن در جمهوری اسلامی
بيشتر
فارسی
العربية
English
اردو
Türkçe
Français
EN
| AR
| FA
معرفی پژوهشگاه
درباره پژوهشگاه
پژوهشگاه در یک نگاه
هیأت امنا
ساختار سازمانی
بیوگرافی رئیس فعلی پژوهشگاه
روسای پیشین پژوهشگاه
اعضای هیأت علمی
حوزه ریاست
حوزه ریاست و روابط عمومی
مرکز همکاری های علمی و بین المللی
اداره امور هیأت علمی
هیأت اجرایی جذب
گروه برنامهریزی و بودجه
اداره حراست
اداره نشر
اداره فناوری اطلاعات
معاونت پژوهشی
معرفی معاونت پژوهشی
معرفی معاون پژوهشی
اداره کتابخانهها و اسناد
گروه برنامهریزی، نظارت و ارزیابی پژوهشی
اداره نشریات
معاونت منابع انسانی و پشتیبانی
معرفی معاونت منابع انسانی و پشتیبانی
معرفی معاون منابع انسانی و پشتیبانی
اداره منابع انسانی
اداره امور پشتیبانی
اداره امور مالی
| پژوهشکده ها و مراکز
پژوهشکده ها
پژوهشکده فلسفه و کلام
پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی
پژوهشکده مدیریت اطلاعات ومدارک اسلامی
پژوهشکده اخلاق و معنویت
پژوهشکده الهیات و خانواده
پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی
پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن
پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت (ع)
پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی
پژوهشکده اسلام تمدنی
پژوهشکده فقه و حقوق
مراکز
مرکز احیای آثار اسلامی
مرکز همکاری های علمی و بین الملل
| گروه های علمی
گروه های علمی
سازماندهی اطلاعات و مدارک
اشاعه اطلاعات و دانش
الهیات تطبیقی
اخلاق اجتماعی
مطالعات خانواده
کتاب شناسی و نسخه شناسی
تصحیح و احیای آثار اسلامی
مطالعات تمدنی
مطالعات فرهنگی اجتماعی
مطالعات عدالت اجتماعی
مسائل فقهی و حقوقی
فقه کاربردی
حکمت و کلام جدید
قرآن و مطالعات اجتماعی
هنر و تمدن اسلامی
فلسفه سیاسی
فقه سیاسی
علوم سیاسی
تدوین سازمان های دانش
جریان شناسی مهدویت
آینده پژوهی دین و دینداری
فلسفه
کلام
فلسفه اخلاق
اخلاق
تربیت
اسلام و مطالعات معنویت
فلسفه فقه و حقوق
دانش های وابسته به فقه
دائره المعارف های قرآنی
فرهنگ نامه های قرآنی
تفسیر قرآنی
علوم قرآنی
مطالعات تطبیقی
تاریخ تشیع
سیره اهل بیت(ع)
فرهنگ و تمدن اسلامی
دانشنامه اهل بیت(ع)
مهدویت پژوهی
| آثار و محصولات
فهرست آثار
فهرست آثار
فهرست آثار برگزیده
معرفی مجلات
خرید آثار
نشر دیجیتال پژوهشگاه
پرتال نشریات
فروشگاه نشر پژوهشگاه
فروشگاه اصلی و نمایندگی های فروش
پایگاه های وب
پایگاه مدیریت اطلاعات علوم اسلامی
کتابخانه دیجیتال دفتر تبلیغات
دانشنامه اهل بیت(ع)
پرتال جامع علوم و معارف قرآن
| طرح های پژوهشی
طرح های پژوهشی
طرح های در دست انجام
طرح های انجام شده
موسوعه ها
موسوعه علامه شرف الدین
موسوعه علامه بلاغی
موسوعه شهید اول
موسوعه شهید ثانی
بیشتر
کلان پروژه ها
دائره المعارف قرآن کریم
دانشنامه اهل بیت (ع)
سیاست متعالیه
اندیشه سیاسی شیعه
نفس و بدن
بیشتر
فرهنگ نامه
بیشتر
اصطلاحنامه ها
بیشتر
| قطب های فکری فرهنگی
قطب بنیادهای نظری و
نظام متقن علوم اسلامی و انسانی
معرفی
میز اسلامی سازی علوم انسانی
میز توسعه و توانمند سازی علوم اسلامی
میز آموزش و پرورش
قطب تعمیق ایمان دینی و مبارزه با
جریانها و فرق انحرافی
معرفی
میز توسعه و تعمیق فرهنگ قرآن
میز توسعه و تعمیق باور دینی
میز وهابیت
کارگروه مقابله با فرق انحرافی
قطب نظام سیاسی و اجتماعی
اسلام و ایران
معرفی
میز نظام سیاسی جمهوری اسلامی
میز مسائل اجتماعی اسلام و ایران
میز تمدن اسلامی
قطب اخلاق، خانواده
و سبک زندگی
معرفی
میز تحکیم نظام خانواده
میز سبک زندگی اسلامی
میز اخلاق
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
>
مطالب مرتبط
حجتالاسلام محمدی هوشیار بیان کرد:
نحوه اثرگذاری معنویتهای نوظهور بر هویت روایی مخاطبان
پژوهشگر فرق و معنویتهای نوظهور ضمن تعریف روش مواجهه اندیشهای تبلیغ گفت: معنویتهای نوظهور میخواهند مخاطبان را در فرآیند شکلگیری هویت روایی دچار نوسانات کنند.
به گزارشروابط عمومی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به نقل از خبرنگار ایکنا، نشست «همسنجی روش مواجهه اندیشهای تبلیغ در معنویتهای نوظهور با اسلام، با تکیه بر مفهوم هویت» صبح امروز ۲۰ دیماه با ارائه حجتالاسلام و المسلمین علی محمدی هوشیار، پژوهشگر علوم اسلامی در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد که گزیده سخنان او را در ادامه میخوانید؛
ابتدا چکیده مقالهای که در این زمینه در دست تألیف است را قرائت میکنم و سپس آن را توضیح میدهم. روش مواجهه اندیشهای تبلیغی بر خلاف روش شکلی و ابزاری، درباره شیوه تغییر نظامات فکری مخاطب در مقام نوعی استراتژی بحث کرده است. یکی از مفاهیم کلیدی در این بحث مفهوم هویت است که تثبیت یا تغییر نظام اولیتها و حساسیتهای مخاطب است که به تغییر کیش و آیین میانجامد. این نوشتار با هدف همسنجی معنویتهای نوظهور با اسلام از نظر روش مواجههای اندیشهای تبلیغ پیش روی سوژهپژوهان قرار گرفته است. مبلغان معنویتهای نوظهور با استفاده از بافتار مخاطبان خود مفهوم هویت را به عنوان پیشران اصلی مورد توجه قرار داده و با توجه به جامعه هدف یکی از ابعاد هویتی انسان را در اولویت اول قرار میدهند. روش مواجهه اندیشهای تبلیغی در اسلام، مبتنی بر متوازنسازی ابعاد هویتی انسان اعم از هویت فردی، ملی، دینی، اجتماعی، خانوادگی و حتی هویت جنسی انسان است و هیچگاه برای نیل به اهداف خود در پی حذف هویت بشری نبوده است؛ این چکیده مقالهای است که آماده شده است.
یکی از مسائل مهم بحث هویت است که چون تمام این موضوع بر مسئله هویت سوار شده ابتدا آن را توضیح میدهم تا ادامه بحث را مبتنی بر توضیحات هویتی ادامه دهیم. برای هویت تعاریف مختلفی آمده است. هویت درباره چه بودی صحبت نمیکند بلکه هویت درباره کیستی و کجا هستی صحبت میکند. وقتی انسان بتواند از خودش تعریفی ارائه دهد که کیستی و کجا هستی را در آن ارائه دهد آن شخص دارای هویت است. تعریف هویت گاهی بر اساس گزارههای مثبت شکل گرفته است، گاه بر اساس گزارههای منفی. افرادی که از خودشان تعریفی دارند کمخطرتر از کسانی هستند که تعریفی از خودشان ندارند.
تفاوت همگرایی و واگرایی هویتی
وقتی این مفهوم برای ما حاصل شد سراغ موضوع میرویم. چیزی که میخواهیم درباره هویت مطرح کنیم این نیست که آیا میخواهیم همگرایی هویتی را رد کنیم یا واگرایی هویتی را رد کنیم و موضوع بحث، مبتنی بر این دو مسئله نیست. معنویتهای نوظهور دنبال همگرایی هویتی هستند. وقتی اقلام فرهنگی آنها داخل کشور منتشر میشود با هدف همگرایی هویتی است. وقتی نمادهای آنها در منزل من مسلمان قرار میگیرد هدفش این است من را به همگرایی هویتی سوق دهد که جای خودش خطرناک است ولی بحث ما درباره این نیست. بحث ما درباره واگرایی هویتی هم نیست بلکه میخواهیم درباره روایتهای هویتی صحبت کنیم.
هویت روایی چیست؟ روایتی که من از تعریف خودم میسازم هویت روایی مرا شکل میدهد. معنویتهای نوظهور نمیخواهند مرا به یک همگرایی هویتی برسانند، معنویتهای نوظهور نمیخواهند مرا به واگرایی هویتی سوق بدهند بلکه در این نقطه میخواهند مرا در فرآیند شکلگیری هویت روایی دچار نوسانات کنند.
موضوع بحث ما مواجهه اندیشهای با این جریان است. مواجهه اندیشهای تبلیغ با غیر مواجهه اندیشهای چه فرقی دارد و ارتباطش با هویت چیست؟ در غیر مواجهه اندیشهای یعنی مواجهه ابزاری دشمن من را به عنوان مصرفکننده و تابع نیاز دارد ولی در مواجهه اندیشهای و ادراکی و شناختی دشمن میخواهد مرا به کنشگر تبدیل کند. گاهی من میخواهم شما را تابع اندیشه خودم کنم، گاهی میخواهم شما را یک گام بالاتر ببرم و به مبلغ تبدیل کنم.
روایتهای هویتی من ابعاد مختلفی دارد از جمله بعد فردی دارد، بعد دینی دارد، بعد تمدنی دارد، بعد اجتماعی دارد، بعد سیاسی دارد، بعد جنسیتی دارد. دشمن میخواهد روی این دستگاهها کار کند، یعنی روی روایت هویتی من کار کند لذا این میزانها را بالا و پایین میکند و به نتیجه میرسد.
مثلا وقتی میخواهند مرا به کسی تبدیل کنند که با اسلام مخالفت کند میگویند چرا شما تابع عربها شدی؟ تو مگر خودت پیامبر ایرانی نداری؟ باید تابع او بشوی. در اینجا دشمن هویت ملیگرایانه من را تحریک میکند و برجسته میسازد. مثلا دشمن میخواهد جوانان ما را در مبارز با انقلاب تحریک کند همه هویتها را به فراموشی میسپارد و هویت سیاسی را متورم میسازد و از دل آن سازمان مجاهدین خلق به وجود میآید یا یکبار هویت دینی را متورم میکند و از دل آن انجمن حجتیه به وجود میآید.
تغییر نظام اولیتهای هویتی
در این فرآیند تغییر هویت روایی دو کار انجام میدهند یکی تغییر نظام اولیتهای هویتی است و دیگری تغییر نظام حساسیتهای هویتی؛ یعنی بررسی میکنند من به مسئله حلال و حرام خیلی مقید هستم لذا میآیند تغییر نظام حساسیتها را شکل میدهند. این دو مقوله بسیار مهم است.
در بحث معنویتهای نوظهور میبینیم گاهی میخواهند ما را به سمت لذتپرستی ببرند که نیازمند متورمسازی هویت جنسی انسان است. گاهی ما را به سمت عشق میبرند، لذا هویت اجتماعی انسان را متورم میکنند. گاهی آزادی و رهاشدگی را به مخاطب القا میکنند. گاهی فردگرایی و عزلت را القا میکنند. گاهی سنتگریزی یا سنتگرایی را القا میکنند. همه اینها اتفاق نمیافتد مگر اینکه روی هویت روایی انسان متورمسازی کنند یعنی آن را کوچکسازی یا بزرگسازی کنند.
اگر در یک جمله بخواهم تفاوت بین تغییر درنظامات فکری در معنویتهای نوظهور را بگویم باید عرض کنم معنویتهای نوظهور هویت نفسانی را رقم میزنند ولی اسلام هویت عقلانی را دنبال میکند. اسلام دنبال متوازنسازی ابعاد هویتی است و دنبال کاریکاتورسازی هویت انسان نیست و همه ابعاد هویتی انسان را به نحو متوازن شکل میدهد.
دریافت فال صوتی جلسه
منبع:
خبرگزاری ایکنا
کلمات کليدي
پژوهشکده اخلاق و معنویت
,
دومین همایش ملی «معنویتهای نوظهور و معنویت اسلامی»
امتیاز دهی
پاسخ
نام
پست الكترونيک
* فرمت ایمیل ورودی صحیح نمی باشد
وب سایت
* فرمت آدرس ورودی صحیح نمی باشد
متنی که در تصویر می بینید عینا تایپ نمایید
*
نظر
* نظر را وارد نمایید
مطالب مرتبط
پربازدید ترین مطالب
مطالب مرتبط
نسبت معنویتهای نوظهور با معنویت اسلامی
دومین همایش ملی معنویت های نوظهور و معنویت اسلامی
پروانه انتشار دوفصلنامه علمی ـ تخصصی اخلاق و روان شناسی صادر شد
تمدید مهلت ارسال چکیده و اصل مقالات
برگزاری کارگاه آموزشی با اعطای گواهی معتبر
هشتمین پیش نشست مجازی همایش الهیات خدمت برگزار می گردد
روششناسی اخلاق زیست پزشکی در مکتب فکری اسلام
زنِ مسلمان، آمیزهای از فعالیت اجتماعی و حفظ عفاف/ مهدی محدثی
روششناسی اخلاق زیست پزشکی در مکتب فکری اسلام
استعارۀ کیمیا در عرفان/ مدلی برای تفکرمحوری در آموزش
پربازدید ترین مطالب
[Part_Lang]
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه:
201
Guest (PortalGuest)
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي - دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم
مجری سایت :
شرکت سیگما