اعضای هیات علمی
شبکه های اجتماعی
ایتا
کانال رسمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
نشر دیجیتال پژوهشگاه (پژوهان)
کتابخانه دیجیتالی دفتر تبلیغات اسلامی
دانشنامه اهل بیت علیهمالسلام
همکاریهای علمی و بینالمللی
پژوهشکده فلسفه و کلام
همایش جاودانگی نفس در اسلام و مسیحیت
پژوهشکده الهیات و خانواده
پژوهشکده مدیریت اطلاعات (کانال مدیریت دانش)
ایتا
پژوهشکده مدیریت اطلاعات (کانال پژوهشیار ویژه اعضای هیأت علمی و محققین)
پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن
همایش ملی بررسی آرای تفسیری علامه محمدهادی معرفت
پژوهشکده تاریخ و سیره
سایت دانشنامه اهل بیت (ع)
اینستاگرام
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
نشر دیجیتال پژوهشگاه (پژوهان
)
دسترسی سریع
درباره پژوهشگاه
معرفی پژوهشگاه
پژوهشکدهها و مراکز
گروههای پژوهشی
هیأت علمی
ساختار و بخشها
جوایز و افتخارات
آثار و محصولات
کتب
نشریات
محصولات نرمافزاری
فروشگاه الکترونیک پژوهشگاه
امور هیأتعلمی
فهرست هیأتعلمی
فهرست محققین رسمی
پست الکترونیک هیأت علمی
پژوهشکدهها
تاریخ و سیره اهل بیت(ع)
علوم و اندیشه سیاسی
فقه و حقوق
فلسفه و کلام
مهدویت و آیندهپژوهی
فرهنگ و معارف قرآن
اسلام تمدنی
مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی
الهیات و خانواده
اخلاق و معنویت
مطالعات تمدنی و اجتماعی
مراکز
احیای آثار اسلامی
همکاری های علمی و بین الملل
ادارات
فناوری اطلاعات
کتابخانهها و پایگاهها
نشر دیجیتال پژوهان
پرتال جامع علوم و معارف قرآن
پایگاه مدیریت اطلاعات علوم اسلامی
کتابخانه های پژوهشگاه
کتابخانه دیجیتال پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی
کتابخانه دیجیتال دفتر تبلیغات اسلامی
مطالعات عدالت اجتماعی
ویکی علوم اسلامی
دانشنامه اهل بیت علیهم السلام
پرتال نشریات
کتابخانه پژوهشکده اسلام تمدنی
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (انگلیسی)
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (عربی)
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (اردو)
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ( ترکی استامبولی)
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ( فرانسوی)
لینکهای پژوهشی
پایگاه مجلات تخصصی
انجمنهای علمی پژوهشی
نشریات علمی معتبر وزارت علوم
پایگاههای آموزش عالی
اخبار پژوهشگاه
اخبار و اطلاعیهها
همایشها
گزارشهای تصویری
یادداشتها و مقالات
گفتگوهای علمی
ارتباط با ما
ارتباط با حوزه ریاست و روابط عمومی
ارتباط با رئیس پژوهشگاه
ارتباط با روابط عمومی
ارتباط با امور هیأت علمی
درخواست همکاری علمی پژوهشی
درخواست رزرو سالن همایشها
دفتر تلفن پژوهشگاه
خدمات فناوری اطلاعات
اتوماسیون اداری مالی
پست الکترونیک کارمندان
چند رسانه ای
تلویزیون پژوهش
رادیو پژوهش
صفحه اختصاصی آپارات
جوایز و افتخارات
شبهجنبشهای معنوی؛ درآمدی بر پیشگیری و رهاسازی
کتاب «مسئولیت کیفری رانندگان وسایل نقلیه» به عنوان اثر «شایسته تقدیر» شناخته شد
برگزیده حوزه مطالعات تمدنی-دکتر رسول نوروزی
برگزیده حوزه مطالعات تمدنی-دکتر حبیب الله بابایی
انتخاب دو اثر پژوهشگاه در جشنواره بین المللی فارابی
کسب لوح تقدیر کتاب مهدویت و سیاست های فرهنگی ترویج آن در جمهوری اسلامی
بيشتر
فارسی
العربية
English
اردو
Türkçe
Français
EN
| AR
| FA
معرفی پژوهشگاه
درباره پژوهشگاه
پژوهشگاه در یک نگاه
هیأت امنا
ساختار سازمانی
بیوگرافی رئیس فعلی پژوهشگاه
روسای پیشین پژوهشگاه
اعضای هیأت علمی
حوزه ریاست
حوزه ریاست و روابط عمومی
مرکز همکاری های علمی و بین المللی
اداره امور هیأت علمی
هیأت اجرایی جذب
گروه برنامهریزی و بودجه
اداره حراست
اداره نشر
اداره فناوری اطلاعات
معاونت پژوهشی
معرفی معاونت پژوهشی
معرفی معاون پژوهشی
اداره کتابخانهها و اسناد
گروه برنامهریزی، نظارت و ارزیابی پژوهشی
اداره نشریات
معاونت منابع انسانی و پشتیبانی
معرفی معاونت منابع انسانی و پشتیبانی
معرفی معاون منابع انسانی و پشتیبانی
اداره منابع انسانی
اداره امور پشتیبانی
اداره امور مالی
| پژوهشکده ها و مراکز
پژوهشکده ها
پژوهشکده فلسفه و کلام
پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی
پژوهشکده مدیریت اطلاعات ومدارک اسلامی
پژوهشکده اخلاق و معنویت
پژوهشکده الهیات و خانواده
پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی
پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن
پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت (ع)
پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی
پژوهشکده اسلام تمدنی
پژوهشکده فقه و حقوق
مراکز
مرکز احیای آثار اسلامی
مرکز همکاری های علمی و بین الملل
| گروه های علمی
گروه های علمی
سازماندهی اطلاعات و مدارک
اشاعه اطلاعات و دانش
الهیات تطبیقی
اخلاق اجتماعی
مطالعات خانواده
کتاب شناسی و نسخه شناسی
تصحیح و احیای آثار اسلامی
مطالعات تمدنی
مطالعات فرهنگی اجتماعی
مطالعات عدالت اجتماعی
مسائل فقهی و حقوقی
فقه کاربردی
حکمت و کلام جدید
قرآن و مطالعات اجتماعی
هنر و تمدن اسلامی
فلسفه سیاسی
فقه سیاسی
علوم سیاسی
تدوین سازمان های دانش
جریان شناسی مهدویت
آینده پژوهی دین و دینداری
فلسفه
کلام
فلسفه اخلاق
اخلاق
تربیت
اسلام و مطالعات معنویت
فلسفه فقه و حقوق
دانش های وابسته به فقه
دائره المعارف های قرآنی
فرهنگ نامه های قرآنی
تفسیر قرآنی
علوم قرآنی
مطالعات تطبیقی
تاریخ تشیع
سیره اهل بیت(ع)
فرهنگ و تمدن اسلامی
دانشنامه اهل بیت(ع)
مهدویت پژوهی
| آثار و محصولات
فهرست آثار
فهرست آثار
فهرست آثار برگزیده
معرفی مجلات
خرید آثار
نشر دیجیتال پژوهشگاه
پرتال نشریات
فروشگاه نشر پژوهشگاه
فروشگاه اصلی و نمایندگی های فروش
پایگاه های وب
پایگاه مدیریت اطلاعات علوم اسلامی
کتابخانه دیجیتال دفتر تبلیغات
دانشنامه اهل بیت(ع)
پرتال جامع علوم و معارف قرآن
| طرح های پژوهشی
طرح های پژوهشی
طرح های در دست انجام
طرح های انجام شده
موسوعه ها
موسوعه علامه شرف الدین
موسوعه علامه بلاغی
موسوعه شهید اول
موسوعه شهید ثانی
بیشتر
کلان پروژه ها
دائره المعارف قرآن کریم
دانشنامه اهل بیت (ع)
سیاست متعالیه
اندیشه سیاسی شیعه
نفس و بدن
بیشتر
فرهنگ نامه
بیشتر
اصطلاحنامه ها
بیشتر
| قطب های فکری فرهنگی
قطب بنیادهای نظری و
نظام متقن علوم اسلامی و انسانی
معرفی
میز اسلامی سازی علوم انسانی
میز توسعه و توانمند سازی علوم اسلامی
میز آموزش و پرورش
قطب تعمیق ایمان دینی و مبارزه با
جریانها و فرق انحرافی
معرفی
میز توسعه و تعمیق فرهنگ قرآن
میز توسعه و تعمیق باور دینی
میز وهابیت
کارگروه مقابله با فرق انحرافی
قطب نظام سیاسی و اجتماعی
اسلام و ایران
معرفی
میز نظام سیاسی جمهوری اسلامی
میز مسائل اجتماعی اسلام و ایران
میز تمدن اسلامی
قطب اخلاق، خانواده
و سبک زندگی
معرفی
میز تحکیم نظام خانواده
میز سبک زندگی اسلامی
میز اخلاق
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
>
مطالب مرتبط
عادل پیغامی بیان کرد:
جامعهسازی امام موسی صدر با فقرزدایی در جنوب لبنان
عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) اظهار کرد: امام موسی صدر، جامعه شیعی را در جنوب لبنان احیاء و فقرزدایی را در آنجا بنیانگذاری کردند. حتی نحوه قالیبافی، چایکاری و... را به آنجا انتقال دادند و در واقع اینگونه جامعه سازی و نظامسازی کردند.
به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به نقل از خبرنگار ایکنا، دوره عدالت اجتماعی، امروز سهشنبه ۱۸ آبانماه از سوی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد.
عادل پیغامی، عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) در این دوره با موضوع «عدالت در اندیشه امام موسی صدر» به سخنرانی پرداخت که در ادامه میخوانید:
امام موسی صدر یک فقیه جامعهساز است و کاری که در جامعه سازی و جامعهپردازی در جنوب لبنان انجام داد مؤید این موضوع است. امروزه نتیجه آن را در شکلگیری محور مقاومت و حزبالله لبنان میبینیم. این بسیار منحصر به فرد است و به همین دلیل باید تجربه عملی که اتفاق افتاده را بازخوانی کنیم. از منظر عدالت هم ما با کسی مواجه هستیم که فهرستی از برنامههای عملی و جامعهسازانه را آغاز کرده و برخی سخنان نظری و معرفتی برای ما به جا گذاشته است اما جای آن در مطالعات اندیشهای ما بسیار خالی است.
اقدامات شیخ شرفالدین در جنوب لبنان
جنوب لبنان محیطی خاص است که قلب تشیع به جهت معرفتی در آنجا تپیده و بسیاری از علمای بزرگ ما از جنوب لبنان بودهاند و برخی دیگر از علما را وقتی ریشهیابی میکنیم از جنوب لبنان به ایران و عراق مهاجرت کردهاند. حرکتهای عثمانیها از داعشیها چند برابر بیشتر بود و در راستای ریشه کنی جامعه شیعی بسیار تلاش کردند. پس از عثمانی، آن منطقه به دست اروپاییها همانند فرانسویها و انگلیسیها میافتد. در دوره معاصر مرحوم سیدعبدالحسین شرفالدین که از انسانهای بزرگ در میان شیعیان است حرکتهای اجتماعی و بازسازی شخصیتی انسانها را آغاز میکند.
معروف است که حضرت امام خمینی(ره) برای شهادت فرزندشان مصطفی، درس خود را تعطیل نکردند اما درس خود را برای وفات مرحوم شرفالدین تعطیل کردند. به نحو بسیار معجزهآوری، مرحوم شرفالدین در پایان عمر خود سراغ جوانی میروند که از خاندان شرفالدین نبود و ایشان را به عنوان شاگرد و جانشین خود انتخاب میکنند که این شخصیت که همان امام موسی صدر است و شروع به اقداماتی از جنس جامعهسازی میکند.
مرحوم شرفالدین نیز اقداماتی برای فقرزدایی، آموزش و تربیت فرزندان شیعی و دختران و پسران انجام داده بود. البته جامعه شیعی در لبنان آن موقع همانند شرایط کنونی نبود بلکه در بدترین شرایط قرار داشت و در دست دو طایفه قلدر بود و وقتی میگفتند که میخواهیم همانند اهل سنت یا مسیحیان دارای مدرسه باشیم به آنها پاسخ میدادند؛ سواد میخواهید چه کار؟
آنها در حضیض محرومیت و فقر نگهداری میشدند اما ورود امام موسی صدر در ادامه فعالیتهای مرحوم شرفالدین و تأسیس حرکت المحرومین است.
دلایل ایجاد حرکت المحرومین
امام موسی صدر از معدود کسانی بوده که قبل از انقلاب اسلامی، علاقه به مطالعات اقتصادی داشته و در دانشگاه تهران در این رشته تحصیل کرده است. وی مؤسس مجله «مکتب اسلام» است که از معدود مجلات پژوهشی در حوزه علمیه بوده و در واقع ژورنالیسم علمی را در حوزه علمیه پایهگذاری میکنند. ایشان در یک ماه که به لبنان رفتند، مطالعه میدانی از جامعهسازی در لبنان داشتند و سپس به سمت حرکت المحرومین رفتند.
ایشان جامعه شیعی را در جنوب لبنان احیا و فقرزدایی را در آنجا بنیانگذاری کردند. حتی نحوه قالیبافی، چایکاری و... را به آنجا انتقال دادند و در واقع اینگونه جامعهسازی و نظامسازی کردند. امام موسی صدر، یک نخبه تشکیلاتساز است و حرف و عمل ایشان در این زمینه بسیار گسترده است. با مسیری که طی میکند به این نتیجه میرسد که باید نهادسازیهای کلانتری ایجاد شود لذا مجلس اعلای شیعی را تأسیس میکند که البته با مجلس کنونی که ما داریم متفاوت است بلکه منظور یک تشکل است.
در جنوب لبنان، مسیحیان و اهل تسنن برای خودشان نهادهایی داشتند که در تعیین سیاستگذاریهای کلان حکومتی مؤثر بودند اما شیعیان چنین نهادی نداشتند لذا مجلس اعلای شیعه، در راستای حرکتهای عدالتورزانه امام موسی صدر تأسیس شد که البته حرفها، شعارها و اقدامات ایشان نه صرفا برای شیعیان بلکه برای کل بشریت است.
ارائه آمار سرمایه انسانی شیعیان به دولت لبنان
وی شروع به گفتوگو با دولت میکند و آمارهای سرمایههای انسانی در جنوب لبنان را به دولت میدهد و میگوید که شما همه بودجه را برای شمال لبنان صرف میکنید. با افزایش حملات اسرائیل و تلاش برای اینکه لبنان بعد از فلسطین که تبدیل به صهیونیسم یهودی شده به پایگاه صهیونیسم مسیحی تبدیل شود، امام موسی صدر میفرمایند حرکت المحرومین باید دارای شاخه نظامی باشد لذا «أفواج مقاومت لبنان» یا جنبش امل را تأسیس میکند که واقعا معجزهوار است و شهید چمران هم در این عرصه به ایشان کمک کرد در حالیکه بسیاری معتقد بودند شما نمیتوانید در مقابل اسرائیل که شش کشور عربی را شکست داد مقاومت کنید اما بعداً مشخص شد که کمک و یاری الهی چقدر میتواند محقق شود.
امام موسی صدر، توسعه سرمایه انسانی را همواره مد نظر داشتند و مهمترین هدف ایشان توسعه شیعه لگد خورده لبنانی است. ایشان همچنین تأکید زیادی بر فعالیتهای اقتصادی و کارآفرینی زنان دارند. امام موسی صدر اقدام به کارآفرینی خُرد میکنند که راهی برای پایان دادن به آسیبهای اجتماعی است. این موضوعی است که مقام معظم رهبری نیز بر آن تأکید دارند چراکه نقش مؤثری در عدالت اجتماعی دارد اما متأسفانه هنوز در کشورمان توجه چندانی به آن نداشتهایم.
شخصیت ویژه امام موسی صدر در حوزه نظری
در حوزه نظری هم امام موسی صدر شخصیت ویژهای است و حیف است که وی را نشناسیم. ایشان تأکیداتی در باب اندیشه اسلامی برای عدالت دارد که چه بسا در جاهای دیگر هم شنیده باشید اما با نوع روایتی که از اندیشه اسلامی دارد، یک منظومه معرفتی برای مبادی عدالت میسازد که میتوان با آن نظامسازی کرد. سؤال این است که سیستم عاملِ امام موسی صدر، با دیگران چه فرقی میکند که همان فقه، کلام و قرآن که خوانده از وی یک امام ساخته و صرفاً یک مرجع تقلید نبوده است.
اسلامشناسی امام موسی صدر، را که بررسی میکنیم به این نتیجه میرسیم که وی همانند یک سیستم عامل است که بسیاری از روایتهایی که در پای منبرها در باب مسائل قرآنی و اسلامی گفته میشود را به گونهای دیگر معرفی میکند که میتوانیم اسم آن را اسلامِ اجتماعی یا جامعهساز بنامیم. وقتی وی از مبانی عدالت صحبت میکند شاهد سخنان ارزشمند و بیبدیلی هستیم. ورودهای سادهای به مقوله عدالت دارد اما بسیار قابل تأمل است.
تأکید بر عدالت فرآیندی
امام موسی صدر قائل است که خداوند عادل است و جهان هستی مبتنی بر عدالت است چون مخلوق خداست و چون جهانِ هستی، مبتنی بر عدالت است بنابراین ما انسانها باید عادل باشیم و عادلانه رفتار کنیم. در قرآن کریم آمده است که وقتی خداوند میخواهد ما را به عدالت اسلامی توصیه کند میگوید آسمانها را بر اساس میزان آفریدیم. امام موسی صدر نیز بر پیوستن انسان به کاروان هستی تأکید دارد. ایشان حتی آیات خمس و زکات در قرآن را استخراج میکند و نتیجه میگیرد که هدف اصلی آنها فقرزدایی بوده است.
نکته جالبی که امام موسی صدر بر آن تأکید کرده عدالت فرآیندی است و وقتی از نظامسازی ایشان صحبت میکنیم منظور ما همین است. وی معتقد است توزیع فرآیندی منابع اقتصادی، پایه عدالت است. قلب عدالت از منظر ایشان در عدالت فرآیندی میتپد. وی می گوید در فرآیند خلق ارزش، سؤال اینجاست که محصول به وجود آمده متعلق به چه کسی است؟ و مثلاً اگر با تلاش عدهای کارگر، کشاورز، صاحب ابزار تولید و ... صد خروار گندم به دست آمده باشد باید چگونه آن را توزیع کنیم؟ پاسخ وی این است که آنجا که ناشی از مولدیت اینهاست به هرکس به اندازه مولدیت وی میرسد و این همان «عطاء کل ذیحق حقه» است.
در نهایت امام موسی صدر توسط قذافی ربوده میشود و انقلاب اسلامی شش ماه بعد به پیروزی میرسد و بسیاری از اعضای جنبش امل به ایران میآیند و حتی در ستاد جنگهای نامنظم در کنار شهید چمران میجنگند.
منبع:
خبرگزاری ایکنا
کلمات کليدي
دوره کوتاهمدت عدالت اجتماعی.
,
اخبار پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی
امتیاز دهی
پاسخ
نام
پست الكترونيک
* فرمت ایمیل ورودی صحیح نمی باشد
وب سایت
* فرمت آدرس ورودی صحیح نمی باشد
متنی که در تصویر می بینید عینا تایپ نمایید
*
نظر
* نظر را وارد نمایید
مطالب مرتبط
پربازدید ترین مطالب
مطالب مرتبط
میزگرد «بررسی ابتکار آفریقای جنوبی در محاکمه اسرائیل در دادگاه بین المللی لاهه و تبعات آن برای تل آویو» برگزار شد
شرط مرد بودن برای مرجع تقلید شدن از کجا آمده است؟
بررسی تحلیلی آرایش رسانه ها در جنگ غزه
دیپلماسی علمی ما تقریبا تعطیل است
نیاز جامعه کنونی به سیره امام رضا(ع) در گفتوگو
سه شرط امام رضا(ع) برای نقشآفرینی حاکمان در تحقق عدالت اجتماعی
عدالت مبنای قرآنی شناسایی حق صلح برای همه بشریت است
دیدگاه علامه طباطبایی درباره نقش اجتماع در تأمین عدالت
رعایت عفاف ارتباط مستقیمی با شرایط فرهنگی جامعه دارد
چگونه رفتارهای اخلاقی وزن تمدنی پیدا میکنند
پربازدید ترین مطالب
[Part_Lang]
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه:
243
Guest (PortalGuest)
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي - دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم
مجری سایت :
شرکت سیگما