حجت الاسلام والمسلمین واعظی در همایش بین المللی امام علی(ع) الگوی عدالت و معنویت برای جهان امروز: معنویت و عدالت، نیاز واقعی انسان معاصر به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین احمد واعظی امروز در همایش بین المللی امام علی(ع) الگوی عدالت و معنویت برای جهان امروز که در کجا سالن همایش های غدیر برگزار شد، با تبریک ولادت امام علی(ع) در زمینه فلسفه نامگذاری همایش گفت: معنویت و عدالت، نیاز واقعی انسان معاصر به شمار می رود و رنج هایی که بشر امروز تحمل می کند به دلیل ضعف اخلاق و معنویت و  فقدان عدالت اجتماعی است. رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم ادامه داد: افزایش ظهور و بروز جریان های انحرافی نوظهور و معنویت های سکولار در جهان امروز، حکایت از گمشدگی بشر دارد زیرا مسأله گرایش های معنوی و اخلاقی، امر فطری بشر است؛ بنابراین به دلیل این که از چشمه زلال سیراب نمی شود و از معنویت واقعی بهره نمی برد از سوی دیگر آنچه که در بردارنده معنویت حقیقی است به او عرضه نمی شود، به سمت جریان های معنوی نوظهور و انحرافی حرکت می کند.
حجت الاسلام والمسلمین واعظی با بیان این که تفسیرهای مختلفی در زمینه عدالت اجتماعی وجود دارد، اظهار کرد: از مواردی که باید برای استقرار عدالت مورد بررسی قرار گیرد این است که کدام تفسیر از عدالت اجتماعی می خواهد اجرا شود؛ در تاریخ در زمینه عدالت بسیار سخن گفته شده است و متفکری پیدا نمی شود که نسبت به عدالت، بی مهر باشد و نگاه مثبت به آن نداشته باشد اما در زمینه عدالت اجتماعی تلقی های مختلفی وجود دارد.
وی با تصریح بر این استقرار عدالت به مجریان توانمند نیز نیاز دارد، افزود: اگر بهترین طرح، نظریه و ایده در زمینه عدالت بر روی کاعذ آید و تصویب شود، در صورتی اجرا می شود که مجریان عادل و افرادی که صلاحیت پیاده کردن آن مدل را داشته باشند بر سر کار باشند.
 رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم ادامه داد: برای اجرا و استقرار عدالت، جامعه نیز باید عدالت خواه باشد و عدالت را مطالبه کند؛ به عبارت دیگر هر طرح اجتماعی دارای جهت فرهنگی است و نمی توان گفت ما مدلی از عدالت اجتماعی را که مد نظر است را پیاده خواهیم کرد و جامعه دارای هر فرهنگی که می خواهد باشد زیرا رابطه سیاسی، اجتماعی و اقتصادی با جامعه در صورتی شکل می گیرد که متناسب و همسو با فرهنگ جامعه باشد.
وی با تصریح بر این که فرهنگ با معنویت در آمیخته است، گفت: معنویت یک عنصر فرهنگی است و چگونگی معنویت و فرهنگ در جامعه برای استقرار عدالت بسیار مهم است بنابراین جامعه ای که بهره مند از غنای معنویت باشد، عدالت علوی و عدالتی که مد نظر اسلام است با سهولت بیشتر، مقاومت کمتر و با زمینه سازی بهتر مستقر می شود اما اگر سمت و سوی اخلاقی و معنوی جامعه گرفتار مشکلاتی باشد و مجریان و مدیران یک جامعه دارای دغدغه عدالت نباشد عدالت محقق نمی شود.
حجت الاسلام والمسلمین واعظی ادامه داد: در طول تاریخ از امام علی(ع) و آنچه که در زمینه عدالت انجام داده اند بسیار گفته شده است؛ آیا براساس نیاز امروز جامعه در تنقیح عدالت اسلامی، صرف واگویی ها کفایت می کند؟ امروزه جامعه علمی ما باید براساس محتواها و مستندات بیان شده کارهای جدید انجام دهند و ما امروزه نیازمند بحث های انضمامی حوزه عدالت هستیم.
منبع: خبرگزاری رسا
عرضه نشدن معنویت حقیقی بشر را به سمت جریان های انحرافی می کشاند کلمات کليدي
همایش امام علی الگور عدالت و معنویت, پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت, اخبار پژوهشکده تاریخ و سیره
 
امتیاز دهی
 
 

[Part_Lang]
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 42
Guest (PortalGuest)

پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي - دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم
مجری سایت : شرکت سیگما